صحبت های محب، دست زدن به لانه زنبور است

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در واشنگتن اظهار داشت که فعالیت های زلمی خلیلزاد در گفتگوهای صلح با طالبان، بیشتر برای منفعت شخصی است.

وی گفته بود که نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با مطرح کردن موضوع «حکومت موقت» به دنبال این است تا خودش در راس آن حکومت قرار گیرد.

بعد از این گفته ها، وزارت امور خارجه امریکا، حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان را احضار کرده و خشم خود از اظهارات وی را انعکاس داد.

وزارت خارجه امریکا گفته بود که زلمی خلیلزاد نماینده این وزارت است و هر گفته ای نسبت به وی، به وزارت خارجه گفته شده است.

اما حالا برخی از کارشناسان با حمایت از گفته های محب، می گویند که این اقدام «دست زدن به لانه زنبور» بوده است.

احمد سعیدی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که از نگاه دیپلوماتیک اگر به قضیه دیده شود، اگر پاکستان و روسیه در کشور خود گپی بزند، سفیر آن احضار می شود؛ اما محب در واشنگتن و در مقر وزارت خارجه امریکا این صبحت ها کرده است و چون خودش حاضر بوده، ایجاب نمی کرد که سفیر افغانستان احضار شود.

به گفته وی، اگر محب این کار را در کابل می کرد، سفیر افغانستان در واشنگتن احضار می شد.

اما سعیدی نسبت به حاشیه بودن دولت کابل در مذاکرات قطر، گفت «جای تاسف این است که حکومت افغانستان بارها گفت که آنچه در قطر می گذرد را از «الف تا ی» در جریان هستیم؛ اما از سخن های محب استنباط می شود که هرگز دولت به آنچه در قطر می گذشت، آگاهی نداشت.»

بر اساس اظهارات وی، بعد از ختم مذاکرات و یافته های بعد از آن، برای کابل قابل تشویش بود؛ ضمن اینکه دفتر یوناما نیز به جای یک سال برای شش ماه دیگر در افغانستان تمدید شد که این پیام را می رساند که تا یک سال دیگر این دولت نیست و حکومت دیگر می آید.

این کارشناس مسایل سیاسی معتقد است که اتفاقات اخیر کابل را به تشویش ساخت و اظهارات محب نیز مهر تائید بر بی خبری کابل از مذاکرات قطر زد.

از سویی هم، سعیدی تاکید کرد که روابط کابل و واشنگتن پیش از اظهارات حمدالله محب هم تیره شده بود و امریکا با سیاست غنی موافق نبود و حالا هم که با گفته های اخیر، به لانه زنبور دست زده شده است.

این درحالی است که ظهر امروز (۲۵حوت) محمد سرور دانش، معاون ریاست جمهوری در دیدار با «کرن دیکر»، معاون سفیر امریکا در کابل اظهار داشت که گفته های اخیر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان «سوءتفاهم» بوده است.

همچنین داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر حمدالله محب، اظهار داشت که مقامات حکومت باید در ابراز نظرهای شان در برابر امریکا، دقت بیشتری داشته باشند.

خبرهای مرتبط:

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *