شیخ دربار آل سعود بالاتر از الازهر

در حالی که مناسک حج رنگ و بوی بیشتر سیاسی به خود می گیرد و آل سعود اهداف سیاسی خود را در آن دنبال می کند، یک مفتی وهابی که چندی پیش شیخ الازهر آنها را از اهل سنت طرد کرد؛ خود را بالاتر از همه دانسته و پیروان یک فرقه اسلامی را غیرمسلمان خواند.

چند روز پیش آیت الله سید علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران در پیام حج خود، آل سعود را «گمراهانی روسیاه» خوانده بود و از کشورهای اسلامی خواسته بود به خاطر جنایاتی که حاکمان سعودی در گستره جهان اسلام به بار آورده اند، گریبان آنها را رها نکنند.

این گفته ها در حالی بیان شد که امسال هیچ حاجی ایرانی به حج نرفته است و دلیل عمده آن نیز کارنامه سیاه آل سعود در حفظ جان حجاج در سال گذشته است.

آل سعود که از سالها به این سو در حال سیاسی ساختن حج بوده و می خواستند از آن به اهداف سیاسی شان دست یابند، سال گذشته این نیت را رسمی ساخت، زمانی که حجاج بدون توجه به جانشان و در حالی که می شد آنها را با یک جرعه آب نجات داد، در کانتینرها محفوظ شده و خفه شدند.

در عین حال، آل سعود و افراد دست نشانده آنها در تامین امنیت حجاج، حتی نتوانستند یک جرثقیل را نگه دارند و بنا به دلایل نامعلوم در وقت معین، این جرثقیل سقوط کرده و جان شماری از حجاج که اکثر آنها از یک کشور بود را گرفت.

حج سال گذشته بنا به تلفات زیادی که برجا گذاشت، یک هفته سیاه نام گرفت، هفته ای که حجاج به طرز فجیع و دور از انسانیت جان داده و پولیس سعودی تنها جان دادن آنها را نظاره گر بودند.

از سوی دیگر، در سال جاری نیز آل سعود در همکاری با رژیم صهیونیستی و حکومت انگلستان، مشخصات شخصی سه میلیون حاجی را در اختیار گرفته و هر لحظه می تواند از این مشخصات استفاده سیاسی کند.

با توجه به رفتار و کردار آل سعود، شماری از رهبران جهان اسلام خواهان واگذاری مدیریت حج به کشورهای اسلامی شده اند.

اما گفته ها و واکنش کشورهای اسلامی و رهبران مذهبی جهان، ملای درباری آل سعود (شیخ عبد العزیز الشیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی)، واکنش نشان داده و اظهاراتی به دور از درک را بیان کرده است.

عبدالعزیز گفته است که مردم ایران (مردمی که نماز و قرآن خوانده و روزه می گیرند) مسلمان نیستند.

حال سوال این است که فرقه تشیع که از سوی الازهر به عنوان یکی از فرقه های اسلامی بیان شده است؛ چطور از سوی کسی مسلمان دانسته نمی شود که فرقه خودشان (وهابیت) از دایره سنت و جماعت بیرون شده است.

چطور یک شیخ دربار که در مورد جنایت های آل سعود هیچ اظهار نظری نمی کند و نکرده است؛ می تواند در مورد فرقه ای که پیروان زیاد و عالمان دینی فراوانی دارد، اظهار نظر کند؟

کنفرانس «اهل سنت و جماعت چه کسانی هستند؟» چند روز پیش در چچن برگزار شد که دکتر احمد الطیب و علمای بزرگ جهان اسلام که در این کنفرانس شرکت کرده بودند؛ وهابیت و سلفیت را از دایره اهل سنت و جماعت خارج دانسته که این مواضع موجب ناراحتی مشایخ وهابی آل سعود شد.

این شیخ درباری اگر به دنبال منافع شخصی نمی بود، شاید خیلی وقت ها پیش بر علیه کشتار مردم بیگناه یمن از سوی آل سعود واکنش نشان می داد و موافق با گفته های دیگر رهبران مذهبی دنیا می بود.

شیخ عبدالعزیز اگر بیشتر به دنبال مسایل حقوقی اسلام می بود؛ شاید نمی گفت «زنان حیوانان پستانداری مانند بز و شتر هستند.»؛ چون خودش نیز یکی از همین حیوانان پستاندار را به عنوان شریک زنده گی خود برگزیده است و از مادری از نسل زنان جهان به دنیا آمده است.

با این حال، شیوخ دربار آل سعود بهتر است بیشتر از اینکه به فکر جلب توجه باداران خود باشند، به دنبال اهداف دینی باشند و از استفاده سیاسی از حج جلوگیری کنند و کمی هم به دنبال هدایت آل سعود باشند.

از سوی دیگر باید گفت که شیوخ درباری آل سعود بالاتر از الازهر نبوده و نمی تواند برخلاف سیاست ها و اهداف این مرکز مهم اسلامی برخورد کرده و اظهار نظر کنند.

شاید یک معذرت خواهی و قبول ضعف مدیریت حج سال گذشته از سوی آل سعود، واکنش های فعلی را به دنبال نمی داشت و مدیریت حج را بیشتر از گذشته زیر سوال نمی برد.

فاجعه منای سال گذشته هنوز هم مرهم گذاشته نشده که تحت الشعاع رژیم صهیونیستی بردن حجاج و مناسک حج، ضعف آل سعود و اهداف آنها را روشن تر خواهد ساخت.

ادامه روند سیاسی شدن و پیگیری اهداف سیاسی حج از سوی آل سعود هر سال این مناسک را تنگ تر خواهد کرد و مشکلات موجود را بیشتر از گذشته خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *