شگردهای رژیم صهیونیستی برای جذب مهاجران و جلوگیری از مهاجرت معکوس

Ultra-Orthodox Jewish men rally following the arrest of a young man who refused to serve in the Israeli the army, as they protest outside the Atlit military prison near the northenr coastal city of Haifa, on December 9, 2013. The Ultra-Orthodox community places great value on religious scholarship and believe that Torah study plays a role in protecting the Jewish people. Following Israel's establishment in 1948, they were allowed to forego military service in favor of religious studies. Today their are some 3000 Ultra-Orthodox men serving in the Netzach Yehuda, an all-Haredi (Ultra-Orthodox community known as Haredim) battalion, some of whom are going against the wishes of many in their community. AFP PHOTO / JACK GUEZ

Ultra-Orthodox Jewish men rally following the arrest of a young man who refused to serve in the Israeli the army, as they protest outside the Atlit military prison near the northenr coastal city of Haifa, on December 9, 2013. The Ultra-Orthodox community places great value on religious scholarship and believe that Torah study plays a role in protecting the Jewish people. Following Israel's establishment in 1948, they were allowed to forego military service in favor of religious studies. Today their are some 3000 Ultra-Orthodox men serving in the Netzach Yehuda, an all-Haredi (Ultra-Orthodox community known as Haredim) battalion, some of whom are going against the wishes of many in their community. AFP PHOTO / JACK GUEZ

مهاجرت یهودیان به اسرائیل، سنگ بنای اندیشه‌ صهیونیسم بوده و عامل اساسی ادامه موجودیت اسرائیل، باقی ماندن جمعیت یهود در آن است. از همین‌رو، رژیم صهیونیستی تلاش کرده است علاوه بر حفظ جمعیت موجود، یهودیان سایر مناطق جهان را نیز با ترغیب و فریب به فلسطین اشغالی بکشاند.

به دنبال تأسیس رژیم اسرائیل، تلاش برای جذب مهاجران یهودی از کشورهای مختلف جهان شتاب بیشتری به خود گرفت. وقوع جنگ‌های چهارگانه، باعث شد تا رژیم صهیونیستی ضرورت حضور بیش‌تر یهودیان را احساس کند. در این مقطع کنست دو قانون مهم یعنی قانون بازگشت ١٩۵٠ و قانون تابعیت ١٩۵٢ را به منظور فراهم نمودن زمینه مهاجرت یهودیان تصویب کرد. در این میان، آژانس یهود با صرف هزینه‌های هنگفت و توسل به انواع و اقسام روش‌ها، چند میلیون یهودی را از سراسر جهان گردهم آورده است.

به طور کلی از سال ١٩۴٨ تا ١٩٧٢، ١٢٩ هزار و ٢٩٩ یهودی از عراق، ۴ هزار و ۵٠٠ نفر از سوریه، ۶ هزار نفر از لبنان، ۵ هزار و ۶٠٠ نفر از تونس، ۵٠ هزار و ۵۵٢ نفر از یمن، ٨٩ هزار و ۵٢۵ نفر از مصر، ٣۶ هزار و ۶۶۶ نفر از لیبی، ١۴ هزار نفر از الجزایر، و ٢۶٠ هزار نفر از مراکش به اسرائیل منتقل شدند. علاوه بر آن، اسرائیل همواره با بهره برداری از اتفاقات و بحران‌های بین المللی یهودیان جهان را به مهاجرت و زندگی در فلسطین دعوت می‌کنند. اسرائیلی‌ها از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه نود قرن گذشته بهره برداری کردند و یهودیان روسیه را به مهاجرت به اسرائیل دعوت کردند، همچنین از وضعیت اقتصادی و فقر در اتیوپی و دیگر کشورهای آفریقایی به سود خود بهره برداری کرده‌اند.

مهم‌ترین اقدامات اسرائیل برای جذب مهاجران و جلوگیری از مهاجرت معکوس

طرح‌های تشویقی اسرائیل برای بازگشت یهودیان

رژیم صهیونیستی در قبال پدیده‌ مهاجرت معکوس تدابیری اندیشیده است: از جمله تصویب ١٠٠ میلیون شیکل، معادل ٢۴ میلیون دلار، برای تشویق صهیونیست‌ها به مهاجرت به فلسطین اشغالی از سوی وزارت جذب مهاجران و یا اجرای طرح «مسا» به منظور جذب سالانه ٢٠ هزار جوان یهودی جهت تحصیل در اسرائیل به مدت یک ترم با هزینه دولت اسرائیل و آژانس یهود با اختصاص سرمایه‌ای معادل ١٠ میلیون دلار. علاوه بر آن می‌توان به طرح بازگشت ٧۵ هزار اسرائیلی نیز اشاره کرد. این طرح برای جذب یهودیان و مقابله با مهاجرت معکوس برنامه‌ریزی شده است؛ این طرح برای یهودیانی اختصاص داده شده است که اسرائیل را ترک کرده‌اند و در حال حاضر در کشورهای دیگری زندگی می‌کنند. سه امتیاز این طرح عبارتند از: امتیاز معاف از پرداخت مالیات بر درآمد برای یک دوره ١٨ ماهه، معافیت از پرداخت عوارض گمرکی برای یک دوره ده ساله و پرداخت تسهیلات از جمله وام اشتغال‌زایی برای راه اندازی کارگاه‌های کوچک. از همین‌رو، این طرح و امتیازهای ناشی از آن شامل هر فرد اسرائیلی می‌شود که حداقل ۶ سال در خارج از اسرائیل سکونت داشته و تصمیم بر بازگشت و زندگی در اسرائیل داشته باشد.

تشویق کارگران خارجی به یهودی‌ شدن و انعطاف‌پذیری بیش‌تر در قبال‌ مهاجرپذیری‌

پدیده مهاجرت معکوس و بحران جمعیتی،‌ صهیونیست‌ها را بر آن داشت تا برای‌ فائق آمدن بر مشکل جمعیتی‌ خود به ارائه راهکارهایی موسوم به «راهکارهای‌ ابتکاری»‌ روی‌ آورند که از جمله آنها می‌‌توان به تشویق کارگران خارجی‌ به انتخاب دین یهود، اعطای‌ حق شهروندی‌ به این کارگران، ارائه تسهیلات در زمینه جذب مهاجران حتی‌ از غیر یهودیان در صورتی‌ که تمایلی‌ به یهودی‌ شدن داشته باشند، اشاره کرد. این درخواست‌ها در جریان کنفرانسی که رژیم صهیونیستی‌ در تل‌آویو برگزار کرده بود مطرح شد؛ البته تا چند سال پیش این درخواست‌ها یک خیانت به ایده و افکار رژیم صهیونیستی‌ محسوب می‌‌شد، اما بحران جمعیتی باعث شده است که مقامات رژیم صهیونیستی به این فکر بیافتند. این در حالی است که طبق اعتقادات یهودیان تنها کسی که از یک مادر یهودی متولد می‌شود، یهودی است.

بهر‌ه ‌برداری از حوادث تروریستی شارلی ابدو و کپنهاگ

بر اساس آمار منتشر شده؛ فرانسه در زمینه مهاجرت یهودیان به اسرائیل رتبه اول را دارا می‌باشد. گزارش مذکور تأکید دارد که این عدد در سال ٢٠١۴ میلادی از ٧ هزار نفر فراتر رفته است، این در حالی است که در سال ٢٠١٣ تنها ٣۵٠٠ یهودی فرانسوی به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کردند. اسرائیل قصد دارد طی سال ٢٠١۵ این تعداد را به ١٠ هزار مهاجر یهودی برساند.

موضوع مهاجرت به اسرائیل مهم‌ترین مسئله‌ای است که پس از حمله اخیر ذهن اسرائیلی‌ها را به خود مشغول کرده است. به‌ویژه اینکه درحال حاضر تیمی اسرائیلی تشکیل شده تا اقدامات تشویق یهودیان فرانسه برای مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی را مدیریت کند. در پی حادثه تروریستی حمله به دفتر هفته‌نامه «شارلی ابدو» در فرانسه مقامات اسرائیل تلاش کردند تا با استفاده از بحران به‌ وجود آمده در غرب اروپا حداکثر بهره‌ برداری در جهت جلوگیری از مهاجرت معکوس از اسرائیل انجام دهند. «بنیامین نتانیاهو» نیز جامعه کلیمیان فرانسه را مورد خطاب قرار داد و گفت: «می‌خواهم به یهودیان فرانسه بگویم که اسرائیل خانه شماست».

رژیم صهیونیستی، برای ترغیب یهودیان به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی، دفاتری در سراسر دنیا در اختیار دارد که تحت نظر «آژانس یهود» فعالیت می‌کنند؛ نقل قول‌های متفاوتی از نحوه عملکرد این آژانس در ترغیب و گاه اجبار یهودیان برای سفر به فلسطین اشغالی در رسانه‌ها قابل دسترس است. برناد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (CIA ) در مصاحبه‌ای بیان کرده است که: «اسراییل از مهاجرت معکوس یهودیان در خلال سال‌های گذشته ناخرسند بوده است و همین نگرانی، مسئولان وزارتخانه مهاجرت اسراییل را بر آن داشت تا از دستگاه اطلاعاتی این رژیم، موساد، بخواهند برای توقف مهاجرت معکوس کمک کند».

وی افزود: «مؤسسه اطلاعات و مأموریت‌های ویژه اسرائیل در پاسخ به این درخواست، عملیاتی را از طریق انتشار تصاویر موهن به ساحت پیامبر اسلام (ص) در کشورهای غربی آغاز کرد تا فضایی ستیزه جویانه ضد یهودیان ساکن اروپا به راه اندازد و آنان را وادار به زندگی در اسرائیل کند» این در شرایطی است که وقوع حادثه شارلی ابدو در فرانسه زمینه مساعدی بود تا سران رژیم صهیونیستی بار دیگر از ناامنی کشورهای اروپایی بهره برداری سیاسی کنند و از یهودیان ساکن این کشور بخواهند تا به اسرائیل مهاجرت کنند.

نتانیاهو پس از ماجرای تروریستی «کپنهاگ» در دانمارک نیز از یهودیان این کشور خواسته بود به اسرائیل مهاجرت کنند. «بنیامین نتانیاهو» اعلام کرد که کابینه‌اش طرح ۴۶ میلیون دلاری با هدف تشویق یهودیان اروپا جهت مهاجرت به اسرائیل را مورد بررسی قرار می‌دهد. نتانیاهو با اشاره به تیراندازی دانمارک افزود: «انتظار می‌رود موج این حملات ادامه یابد. یهودیان مستحق امنیت هستند، ولی ما به برادران و خواهران یهودی خود می‌گوییم که اسرائیل خانه شماست».

بهر‌ه‌ برداری از بحران اوکراین

بعد از فرانسه، اوکراین در رتبه دوم قرار دارد که بیشترین مهاجر یهودی را به اسرائیل داشته است. در سال ٢٠١۴ میلادی این تعداد به حدود ۶ هزار نفر رسید، حال آن‌که در مقایسه با سال ٢٠١٣ رشد بی‌سابقه‌ای را نشان می‌دهد. بعد از بحران این کشور و تشدید نزاع بین روسیه و اوکراین آژانس یهود موفق شد هزاران یهودی این کشور را تشویق به رفتن به اسرائیل کند. خاخام بزرگ اوکراین نیز از یهودیان این کشور خواسته است به دلیل ناامنی، بی‌ثباتی و خصومت با آنها، به اسرائیل مهاجرت کنند. در حال حاضر تعداد یهودیان مهاجرت کرده از اوکراین به سرزمین‌های اشغالی نیز بالغ بر ۶ هزار نفر است، این رقم به نسبت سال‌های گذشته سه برابر شده است، این امر نشان می‌دهد که بحران اوکراین تأثیر عمده‌ای بر مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های اشغالی داشته است. رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از بحران اوکراین، زمینه مهاجرت یهودیان ساکن این کشور را به مناطق اشغال شده فراهم کرده است.

نتیجه‌گیری

اسرائیل پیوسته به میزانی از ناامنی برای یهودیان در گستره جامعه جهانی نیازمند است تا از این طریق، مزیت نسبی سکونت در فلسطین اشغالی را همچنان حفظ کند. در همین راستا، مهم‌ترین سیاست رژیم صهیونیستی در بهره برداری از بحران‌های داخلی کشورهای مختلف، ایجاد رعب و وحشت در میان یهودیان ساکن در این کشورهاست تا از این طریق بتواند یهودیان را وادار به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی کند. زیرا این رژیم برای ادامه اجرای طر‌ح‌های راهبردی شهرک‌سازی خود نیاز به ساکنان یهودی بیشتری دارد. در پایان این نکته قابل ذکر است که موضوع مهاجرت معکوس پدیده‌ای است که می‌تواند خطر حیاتی برای رژیم صهیونیستی در پی داشته باشد. در حقیقت، مهاجرت معکوس به طور کامل با اصل دوم فلسفه صهیونیسم یعنی کشاندن جمعیت یهودی به سرزمین‏های اشغالی در تضاد است و می‏تواند ترکیب جمعیتی اسرائیل را در مقایسه با جمعیت فلسطینیان به شدت مخدوش سازد و موجودیت اسرائیل را تهدید کند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی علاوه بر سیاست‌های تشویق مهاجرت به داخل، برنامه‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی فراوانی را برای تشویق بازگشت اسرائیلی‌های مقیم خارج به داخل این رژیم راه‌اندازی می‌کند. به رغم تمامی این تلاش‌ها، به نظر نمی‌رسد که این راهکارها و مشوق‌ها برای بازگشت یک میلیون صهیونیست مقیم خارج کافی باشد.

Author

About Author