شکل گیری موج جدید اعتراضات در ترکیه

پلیس ترکیه در یازدهمین روز برگزاری تظاهرات‌های ضد دولتی در آنکارا بر ضد معترضان از گاز اشک آور استفاده کرده است.معترضان می‌گویند این پارک که مکانی سنتی برای تجمع‌ها و اعتراض‌های اجتماعی است و یک مکان توریستی محسوب می‌شود، آخرین فضای سبز شهر استانبول است.

پلیس ضد شورش ترکیه دوشنبه شب  به خیابان «تونالی هیلمی» در آنکارا که تاکنون تظاهراتهای اندکی در آن برگزار شده است یورش برد.در سومین شب درگیری‌ها بین معترضان و پلیس اغلب تظاهرکنندگان پس از حمله پلیس و تعطیلی رستورانها به علت شلیک گاز اشک آور از محل گریختند.

موج جدید اعتراضات در ترکیه به رغم موافقت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور برای دیدار با سران معترضان صورت گرفت.

بولنت آرنیک معاون نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه گفت اردوغان با سران معترضان دیدار خواهد کرد اما دقیقا به نام کسانی که برای شرکت در این نشست دعوت خواهند شد اشاره نکرد.

ده‌ها هزار معترض ضد دولتی برای یازهمین روز پیاپی در شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر، موگلا، آنتالیا و بسیاری از شهرها و مناطق دیگر ترکیه تظاهرات کرده‌اند. طبق اعلام «انجمن حقوق بشر ترکیه» در این ناآرامی‌ها تاکنون ۲ معترض و یک مامور پلیس کشته و حدود ۴ هزار و ۸۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

گفتنی است اردوغان به دلیل نحوه برخورد با این بحران با محکومیت بین المللی روبرو شده و پلیس ترکیه نیز به دلیل توسل به خشونت علیه معترضان با انتقادات جهانی روبرو شده است. سازمان عفو بین الملل نیز از پلیس ترکیه به دلیل نحوه کنترل اعتراضات انتقاد کرده است.

تظاهرات ضد دولتی در ترکیه بعد از این آغاز شد که پلیس ۳۱ می علیه طرفداران محیط زیست که در اعتراض به تخریب پارک گزی در میدان تقسیم تحصن کرده بودند به خشونت متوسل شد. اعتراضات به سرعت به ده‌ها شهر دیگر ترکیه کشیده شد و معترضان طی آن یکپارچه خواستار کناره گیری اردوغان از قدرت شدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *