شورشیان ام ۲۳ به شورش خود پایان دادند

شورشیان جنبش ۲۳ مارچ (ام ۲۳) در جمهوری دموکرات کنگو (DRC) پایان شورش خود را اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ام ۲۳ اعلام کرده است که خود را خلع سلاح و مذاکرات سیاسی را دنبال می‌کند، اعلام این خبر پس از آن بود که نیروهای ارتش کنگو آخرین مقر شورشیان ام ۲۳ در تپه‌های روستای شانزو و رانیونی در نزدیکی مرز اوگاندا و رواندا را تسخیر کردند.

برترند بیسیموا، رهبر گروه ام ۲۳ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: از رئیس کارکنان و فرماندهان تمامی واحدهای اصلی خواسته شده است که نیروها را برای خلع سلاح، تسلیم و ادغام مجدد در شرایطی که با دولت کنگو توافق می‌شود آماده کنند.

شورشیان ام ۲۳، در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۱۲ میلادی در پی شکست صلح‌بانان سازمان ملل در نبردهایی که در شهر مرزی گوما روی داد این شهر را تصرف کردند، گوما، مرکز ولایت کیووی شمالی، یک میلیون تن جمعیت دارد، شورشیان ام ۲۳ مطابق توافقنامه آتش بس در اول دسمبر از این شهر عقب نشینی کردند.

شورشیان ام ۲۳، اپریل سال ۲۰۱۲ در اعتراض به آنچه بدرفتاری نیروهای مسلح جمهوری دموکراتیک کنگو نامیدند، از ارتش این کشور جدا شدند، این شورشیان طبق یک قرارداد صلح که سال ۲۰۰۹ میلادی به امضا رسید با ارتش کنگو ادغام شده بودند.

از اوایل ماه می سال ۲۰۱۲ تا کنون، حدود سه میلیون تن در شرق کنگو از بیم جان خانه‌های خود را ترک کرده‌اند، حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از آوارگان در مناطق امن‌تر کنگو مستقر شده‌اند، اما بیش از ۴۶۰ هزار تن از آنان به کشورهای هم‌جوار کنگو شامل رواندا و اوگاندا پناه برده‌اند.

کنگو در چند دهه گذشته با مشکلات متعددی از جمله فقر شدید، زیرساخت‌های ویران و جنگ در شرق این کشور مواجه شده است که در بیش از یک دهه گذشته ادامه داشته و بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار کشته برجا گذاشته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *