شورای عالی صلح: حذف عنوان و برداشتن پرچم طالبان از دفتر قطر کافی نیست

شورای عالی صلح افغانستان گفته است که حذف عنوان “امارت اسلامی” و پایین آوردن پرچم طالبان از دفتر جدید این گروه در قطر برای ایجاد زمینه گفتگوهای صلح کافی نیست.

 به گزارش خبرگزاری خاور میانه به نقل از بی بی سی، یک عضو شورای عالی صلح گفته است که حکومت افغانستان از اعلامیه گروه طالبان در مورد گشایش دفتر این گروه در دوحه، پایتخت قطر، خرسند نیست و برای شرکت در گفتگوهای صلح “شرایط برحق” خود را دارد.

 محمد اسماعیل قاسمیار عضو شورای عالی صلح افغانستان گفته است که طالبان هنگام گشایش دفتر قطر اعلام کردند که در کنار روند سیاسی و مصالحه فعالیت های نظامی خود را ادامه خواهند داد.

او گفت که این مساله برای دولت افغانستان قابل قبول نیست.

آقای قاسمیار تاکید کرد که “فلسفه وجودی دفتر قطر برای مذاکرات صلح است نه اینکه با استفاده از این دفتر و امکاناتی که برایشان فراهم شده آنها (طالبان) شعار جنگ بدهند.”

این عضو شورای عالی صلح گفت “این وضعیت که طالبان هم از دفتر دوحه و هم از کمک‌های کشور قطر استفاده کنند و امریکا هم از آن پشتیبانی کند و در پهلوی آن گروه طالبان کودکان افغان، افراد بیگناه و زن و مرد را به خاک و خون بکشانند و انتحار و انفجار کنند” برای دولت افغانستان پذیرفتنی نیست.

آقای قاسمیار افزود که حضور طالبان در دفتر قطر و اظهاراتی که طالبان هنگام گشایش این دفتر مطرح کردند “مظاهر حکومت و نمایندگی یک حکومت” را تداعی کرده است.

گروه طالبان اخیرا در یک اعلامیه خبری گفته بودند که حاضرند در دفتری که در قطر می‌گشایند در مذاکرات صلح شرکت کنند. نمایندگان طالبان همزمان با گشایش دفتر خود در قطر در یک نشست خبری گفتند که در کنار راه حل های سیاسی از جنگ هم دست نمی‌کشند.

اسماعیل قاسمیار به نمایندگی از شورای عالی صلح تاکید کرد که تا زمانی که تمام “شرایط و خواسته‌های برحق” دولت افغانستان عملی نشود، حاضر به تجدید نظر نیستند.

قطع رابطه با القاعده، احترام به قانون اساسی و حقوق کودکان و زنان و دست کشیدن از جنگ شرایط ابتدایی دولت افغانستان برای مذاکره با گروه طالبان است.

اما حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان اخیرا گفت که کشورش برای گفتگو با طالبان شرایط فوری ندارد و حاضر است در چارچوبی اصولی مشخص، با نمایندگان طالبان وارد مذاکره شود.

انتقال مرکزیت گفتگوها از قطر به کابل، توقف جنگ و جلوگیری از سوء استفاده از گفتگوهای صلح توسط کشورهای خارجی، اصول آقای کرزی برای گفتگو با طالبان است.

با این حال طالبان گفته اند که “مذاکره برای بهتر ساختن روابط با کشورهای دنیا، یافتن راه حل صلح آمیز که به خاتمه اشغال افغانستان منتج شود، دید و بازدید با افغان ها با در نظرداشت مقتضای زمان، برقراری تماس با جامعه جهانی و ارائه دیدگاه در مورد اوضاع سیاسی کشور” از اهداف گشایش دفتر قطر است.

این اظهارات و استفاده از عنوان “امارت اسلامی” و پرچم گروه طالبان در دفتری که برای مذاکرات صلح در دوحه، قطر ایجاد شده، واکنش تند حکومت افغانستان را به همراه داشت.

به دنبال نگرانی های حکومت افغانستان که به تعلیق امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا انجامید شب گذشته، جان کری وزیر خارجه امریکا در تماسی با حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان وعده داد که عنوان امارت اسلامی و پرچم گروه طالبان از دفتری که برای مذاکرات در قطر گشوده اند حذف می شود.

 گروه طالبان هنگام حکومت بر افغانستان، از عنوان “امارت اسلامی افغانستان” برای نامیدن این کشور استفاده می کردند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *