شورای حراست و ثبات افغانستان اعلام موجودیت کرد

شورای حراست و ثبات افغانستانشماری از سران و رهبران مجاهدین، مقامات حکومت و اعضای مجلس با برگزاری نشستی موجودیت “شورای حراست و ثبات افغانستان” را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این شورا روز جمعه (۲۷ قوس) با حضور شماری از رهبران جهادی و مقامات حکومتی در کابل اعلام موجودیت کرد.

برگزاری انتخابات ولسی جرگه، اصلاحات در نظام انتخاباتی، مشکلات امنیتی، برگزاری لویه جرگه قانون اساسی در وقت آن، مبارزه با تروریسم، استفاده از نیروهای مردمی و مجاهدین برای دفاع از کشور و نقش مردم در پروسه صلح از خواسته های اساسی این شورا به شمار می‌رود.

عبدرب الرسول سیاف، از رهبران جهادی، محمدیونس قانونی، معاون اول ریاست جمهوری پیشین، عبدالهادی ارغندیوال، وزیر سابق اقتصاد، بسم الله محمدی، وزیر سابق دفاع، عبدالرووف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان، محمد اسماعیل خان، وزیر سابق انرژی و آب، عمر داوودزی، وزیر داخله پیشین و شماری دیگر از رهبران جهادی افغانستان از اعضای این شورا هستند.

اعضای این شورا در نخستین نشست خود در کنار نگرانی از وضعیت امنیتی گفتند آنان با ایجاد این شورا در صدد سقوط نظام نه، بلکه در صدد اصلاحات نظام اند و می خواهند تا بهبود در زندگی مردم رونما گردد.

آقای سیاف در این مراسم گفت که اعضای شورا طرفدار سقوط نظام نیستند، بلکه در صدد اصلاح نظام هستند. به گفته او اگر وضع به همین روندپیش رود، کشور به مرحله‌ای خواهد رسید که جمع کردنش از قدرت افغانستان بیرون است.

آقای سیاف گفت، حکومت باید مطابق به تعهدات اش انتخابات و لویه جرگه تعدیل قانون اساسی را برگزار نماید.

او گفت که قبل از این، نظرات زیادی مطرح بود، از جمله برگزاری لویه جرگه، برگزاری انتخابات زودهنگام، برگزاری شورای عنعنوی و ایجاد حکومت موقت که همه طرح‌ها در صدد تغییر نظام بود، ولی شورا راه قانونی را که ایجاد شورا بود تعقیب کرد.

در این جرگه گفته می شود با تعدیل قانون اساسی، نظام ریاستی به صدارتی و رئیس اجرائیه به حیث صدراعظم کار هایش را به پیش خواهد برد.

او گفت که قبل از این، نظرات زیادی مطرح بود، از جمله برگزاری لویه جرگه، برگزاری انتخابات زودهنگام، برگزاری شورای عنعنوی و ایجاد حکومت موقت که همه طرح‌ها در صدد تغییر نظام بود، ولی شورا راه قانونی را که ایجاد شورا بود تعقیب کرد.

آقای سیاف همچنان تأکید کرد که هرگاه به وضعیت کنونی توجه نگردد مشکلات در کشور بیشتر از حالت فعلی شده و از کنترول خارج خواهد شد.

آقای سیاف همچنان تأکید کرد که برای تأمین صلح در کشور نیاز است تا طرفین نزاع و موضوع آن مشخص بوده و بقای مردم در آن تضمین شده باشد.

همچنین محمد یونس قانونی معاون اول رئیس جمهور پیشین افغانستان و یکی دیگر از اعضای این شورا تروریسم را یک تهدید جدی خواند و گفت که تلاش ها جریان دارد تا افغانستان به پایتخت تروریسم مبدل گردد.

محمدیونس قانونی ایجاد این شورا را رویکردی اصلاح طلبانه خواند و گفت که شورا براندازی نظام را جفا می‌داند. وی افزود که رویکرد این جریان بر اساس عقلانیت، التزام و احترام به خرد جمعی‌است.

او گفت که شورا برای چهار سال آینده برنامه ریزی کرده و قرار است که در انتخابات شوراهای ولسوالی، شوراهای ولایتی و مجلس نمایندگان مشارکت فعال داشته باشد و در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز نامزدی معرفی کند.

از سوی هم محمد اسماعیل خان یکی دیگر از رهبران پیشین جهادی و عضو این شورا ابراز نگرانی می کند که اگر به مشکلات توجه نشود در بهار سال آینده افغانستان به مشکلات جدی امنیتی روبرو خواهد شد.

عمر داوود زی، وزیر پیشین داخله کشور نیز دراین مراسم گفت: در زمان شروع به کار حکومت وحدت ملی، گفتم که رئیس جمهور غنی از گدایی کردن صلح از پاکستان دست بردار، زیرا این راه که می ‌روی قبلا آزموده شده و راه به ترکستان است، ولی اکنون می‌گویم که این راه که تو برای صلح می ‌روی به گورستان است.

Author

About Author