شمال افغانستان، در میان دود و آتش!

طالبان در یک عمل استراتیژیک و به کمک مشوره دهنده گانشان، به یک باره موضع جنگی خود را از جنوب افغانستان به شمال انتقال دادند و در حال حاضر نیز

Norske og afghanske styrker gjennomf¿rer operasjon Chashme Nawطالبان در یک عمل استراتیژیک و به کمک مشوره دهنده گانشان، به یک باره موضع جنگی خود را از جنوب افغانستان به شمال انتقال دادند و در حال حاضر نیز به صورت جدی با نیروهای امنیتی در این مناطق درگیر جنگ هستند.

پیش از این، شاهد تلفات و کشتار تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان در ولایت های جنوبی بودیم که این اتفاق تقریبا هر روز می افتاد و در کنار آن مسوولان حکومتی هیچ تدبیر جدی نیاندیشیده و راهکاری برای خلاصی از جنگ را شاهد نبودیم.

اما حال، جنگ در افغانستان تغییر جبهه داده و موضع جنوبی را به شمالی تغییر داده است و حال هر روز شاهد حملات گسترده طالبان بر مواضع نیروهای امنیتی در ولایت های شمالی (بدخشان، بغلان، سمنگان، قندوز، بلخ و فاریاب) هستیم.

در نتیجه این تغییر جبهه، شماری از ولسوالی ها و شهرهای این ولایت ها، بارها توسط طالبان سقوط کرده و بعد از مدتی دوباره به دست نیروهای دولتی افتاده و طالبان به عقب رانده می شدند.

این تغییر موضع جنگ دقیقا همزمان با ماه مبارک رمضان روی دست گرفته شد در حالی که پیش از ماه رمضان، طالبان درخواست مبنی بر توقف جنگ در ماه مبارک رمضان را رد کرده بودند.

طالبان ابتدا ولسوالی جُرم ولایت بدخشان را مورد حمله قرار داده و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی را کشته و چند پوسته را تحت تصرف قرار دادند؛ اما بعد از دو روز نیروهای کمکی رسیده و طالبان را عقب زدند.

بعد از آن، طالبان ولایت قندوز در شمال را مورد حمله قرار داده و بعد از تصرف چند ولسوالی مهم این ولایت، قدرتنمایی در شمال را نشان دادند؛ اما این حضور بعد از مدتی توسط نیروهای امنیتی و کمکی به عقب رانده شده و مناطق تحت تصرف دوباره به کنترول دولت درآمد.

بعد از قندوز نوبت به دیگر ولایت ها رسید و در حال حاضر، ولایت فاریاب به ویژه ولسوالی المار تحت درگیریهای شدید بین طالبان و نیروهای مردمی با کمک نیروهای دولتی قرار دارد.

این درگیریها در ولایت قندوز به کوچ شماری از خانواده ها انجامید؛ اما حال گفته می شود که وضعیت به حالت عادی آمده و مردم نیز به خانه هایشان بازگشته و به زنده گی عادی می پردازند.

بغلان و منطقه دندغوری در نزدیکی شهر پلخمری نیز از دیگر مناطقی بود که درگیری با طالبان را تجربه کرده و برای مدتی ناآرامی را شاهد بود.

در تازه ترین اقدامات، منطقه استراتیژیک «قرایی» ولسوالی المار به تصرف طالبان درآمد که این منطقه از موقعیت خاص برخودار است و ولسوالی های المار، قیصار، پشتونکوت و کوهستان را با هم ارتباط می دهد.

منطقه قرایی بیش از ۳۰ قریه دارد که حدود ۳۰ هزار تن در آن زنده گی میکنند. با سقوط قرایی؛ ولسوالی های قیصار، المار، پشتونکوت و حتی شهر میمنه مورد تهدید قرار می گیرند.

پیش از منطقه «قرایی»، منطقه استراتیژیک «آستانه بابا» در ولسوالی شیرین تگاب نیز به دست طالبان افتاده بود که خود نشان از حضور گسترده طالبان دارد.

نقیب الله فایق، نماینده مردم ولایت فاریاب در مجلس نماینده گان می گوید که بعد از ۱۰ روز، همچنان فاریاب شاهد درگیریها بوده و مناطق مختلف آن نیز در خطر سقوط قرار دارد.

به گفته وی، اگر اردوی ملی به این ولایت اعزام نشده و حملات هوایی بالای مواضع طالبان صورت نگیرد، امکان واپس گیری مناطق تحت تصرف طالبان، مشکل خواهد بود.

بر اساس معلومات منبع، در حدود دوهزار طالب به صورت گروهی بالای ولسوالی المار ولایت فاریاب حمله کرده و به دلیل عدم حضور نیروهای دولتی، نیروهای مردمی که از منطقه مسلح شده بودند، در جنگ با طالبان پرداخته و مانع پیشروی آنان شدند؛ اما این حضور تا حال موفق نبوده و نیاز جدی به حضور اردوی ملی احساس می شود.

اما از سوی دیگر، جاوید بیدار، سخنگوی والی فاریاب در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که هیچ منطقه ای سقوط نکرده و تنها از برخی مناطق، عقب نشینی های تکتیکی صورت گرفته است.

به گفته وی، در حال حاضر نیروهای کوماندوی اردوی ملی به فاریاب رسیده و به کمک دیگر نیروها در حال سر و سامان دادن عملیات گسترده برای پاکسازی مناطق هستند.

بیدار بر خلاف گفته های فایق، می گوید که هیچ منطقه ای در خطر سقوط قرار ندارد و به دلیل استفاده طالبان از سلاح های ثقیله و هدف قرار دادن خانه های ملکی، نیروهای مردمی و دولتی از مناطقی در «قرایی» و «آستانه بابا» عقب نشینی کرده اند.

بر اساس معلومات منبع، تا حال هشت تن از نیروهای مردمی و امنیتی کشته شده و دو تن دیگر نیز زخم برداشته است؛ اما تعداد تلفات مخالفان بیشتر از ۱۰۰ تن است که وی آمار دقیق آن را اعلام نکرد.

اما چرا نیروهای دولتی و کمکی، دیر به فاریاب اعزام شده اند؟

در این رابطه سخنگوی والی فاریاب می گوید که جلسات متعدد در ولایت گرفته شده و از حکومت مرکزی خواسته شده است تا نیروهای کمکی به ولایت اعزام شود؛ اما این نیروها به وقت نرسیدند.

جاوید بیدار، دلیل این سهل انگاری را عنوان نکرده؛ اما بیان داشت که «کم کاری» از سوی حکومت مرکزی بوده است.

از سوی دیگر وی اظهار اشت که در چند روز آینده فاریاب به صورت کامل تصفیه شده و ناآرامی های جنگ نیز در این ولایت خاتمه خواهد یافت.

در همین رابطه، نقیب الله فایق می گوید که بعد از ۱۰ روز، نیروهای اردوی ملی تازه به فاریاب اعزام شده اند که دلیل این دیر آمدن معلوم نیست.

به گفته وی، از ابتدای جنگ، بارها از مقامات مرکزی خواسته شده تا هرچه زودتر نیروهای کمکی اعزام کنند؛ اما این اتفاق امروز (سه شنبه) صورت گرفته و تعدادی از کوماندوهای اردوی ملی با هلی کوپتر به فاریاب آمده اند.

این در حالیست که نیرو هاى خارجى همواره وعده کمک هاى تسلیحاتی و جنگى بخصوص در عرصه هوایى را به حکومت کابل داده اند اما همه این وعده ها تنها در حد حرف باقی مانده و جامه عمل نپوشیده است.

گفتنی است که حملات طالبان در شمال کشور در حالی افزایش یافته است که چند روز پیش، گفتگوهای رودروی صلح به میزبانی پاکستان انجام شد و هئیت افغانی از این مذاکرات خوشبین بوده و ادعا داشتند که طالبان برای گفتگوها نرمش داشته اند.

بر اساس ادعای هئیت افغانستان، دور دوم این مذاکرات بعد از ماه مبارک رمضان در کشور چین برگزار خواهد شد که امید می رود تا دستاوردهای خوب داشته باشد.

حال دیده شود که جواب ابتدایی طالبان به مذاکرات صلح که با افزایش حملات آنها در شمال کشور و ایجاد ناامنی در شماری از ولایت های دیگر همراه بود، جواب نهایی آنها به چه شکل داده خواهد شد و آیا شاهد یک صلح دایمی در کشور خواهیم بود؟

Author

About Author