شماری از مکاتب بغلان به پایگاه های نظامی تبدیل شده اند

مسوولان ریاست معارف ولایت بغلان از تبدیل شدن شماری از مکاتب این ولایت به پایگاه های نظامی ابراز نگرانی می کنند و هشدار می دهند اگر تا یک هفته دیگر نیروهای امنیتی مکاتب را ترک نکنند، دست به اعتراضات گسترده خواهند زد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، داکتر غلام محی الدین پیکان حیدری، رئیس معارف بغلان امروز (۶حمل) در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی گفت که تعداد ۹ باب مکتب از سوی نیروهای امنیتی به پایگاه نظامی تبدیل شده است.

به گفته وی، این نیروها به منظور جنگ در مقابل مخالفان مسلح دولت، تجهیزات نظامی شان را در این مکاتب مستقر کرده اند.

رئیس معارف بغلان، از والی این ولایت خواست که به زودترین فرصت دستور بیرون شدن نظامیان را از مکاتب بدهد.

حیدری هشدار می دهد که اگر این خواست آنان تا یک هفته دیگر پذیرفته نشود، دست به اعتراضات گسترده خواهند زد.

در عین حال معلمین و شاگردان ولایت بغلان، نا امنی و نبود صنف های درسی را از چالش های عمده در راه تعلیم و تربیه عنوان کرده از حکومت خواستند که امنیت و سهولت های لازم درسی را برای آنان فراهم سازد.

معلمین بغلان می گویند، کمبود معاشات، نبود سرپناه و فقر اقتصادی از بزرگترین چالش هایی است که همواره آنان را در راه تدریس به شاگردان می آزارد و حتی مجبور اند اگر به این مشکلات آنان رسیده گی نشود، وظایف شان را ترک کنند.

امروز یکشنبه (۶ حمل) سال تعلیمی ۱۳۹۶ طی محفلی با نواختن زنگ مکتب از سوی والی بغلان رسماً آغاز شد و امیدواری ها بر آنست که جنگ و نا امنی در سال جاری باعث اخلال در روند تعلیم و تربیه شاگردان نگردد.

با آغاز فصل بهار درگیری ها در شمال افغانستان به ویژه در ولایت بغلان شدت گرفته و نگرانی های باشنده گان این ولایت افزایش یافته است.

پیش از این ریاست معارف بغلان از چالش های پیشرو در سال جدید تعلیمی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که حدود ۴۳۰ باب مکتب در این ولایت فاقد تعمیر و صنف های درسی هستند و همچنان ۲۸ باب مکتب دیگر در سطح این ولایت زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد.

محراب الدین ابراهیمی – خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *