شفاخانه پزشکان بدون مرز در ولایت قندوز بسته شد

سازمان پزشکان بدون مرز پس از یورش نیروهای ویژه امنیتی افغانستان در شفاخانه این سازمان در ولایت قندوز، فعالیت این شفاخانه را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نیروهای امنیتی افغان روز چهارشنبه (۱۰سرطان) برای ردیابی زخمی‌های مخالفین مسلح دولت وارد شفاخانه پزشکان بدون مرز در ولایت قندوز شده بودند.

با این حال سازمان پزشکان با نسر خبرنامه ای با اشاره به ورود غیر مجاز نیروهای امنیتی افغان گفته است: “این کار غیر قابل قبول است و در عین حال نقض قوانین بشردوستانه حقوق بین‌الملل است که از نهادهای بهداشتی در برابر حملات حمایت می‌کند.”

در خبرنامه این سازمان آمده است که نیروهای امنیتی مسلح نزدیک به یک ساعت داخل این شفاخانه بودند، سه مریض را نخست بازداشت، و بعد رها کردند و با کارمندهای این شفاخانه بدرفتاری کردند.

در این خبرنامه همچنین آمده است که به سوی یکی از پزشکان اسلحه گرفته و او را تهدید کرده اند.

در این خبرنامه آمده است که سازمان بدون مرز به دلیل تهدید امنیتی به کارمندان و مریضان این شفاخانه و نبود فضای امن، فعالیت خود را به طور موقت متوقف کرده است.

مسئولان این نهاد خواستار دیدار با وزیر دفاع و داخله افغانستان شده اند تا مطمئن شوند که به فعالیت‌ها و اصول کاری آنها احترام گذاشته خواهد شد.

این شفاخانه از سال ۲۰۱۱ خدمات پزشکی مجانی عرضه می‌کرد، تنها در سال ۲۰۱۴ بیشتر از ۲۲,۰۰۰ نفر مورد مداوا قرار گرفته و از بزرگترین شفاخانه‌ها در شمال افغانستان است.

Author

About Author