شروع حمایت‌ها از عطا و عبدالله؛ برنده میدان کی خواهد بود؟

تنش‌ها میان داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی و استاد عطا محمد نور رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان پای سیاسیون را به میدان این بازی باز کرد و هر کسی که فکر می‌کند یک وزنه در سیاست‌گذاری‌های افغانستان است خود را در این باز دخیل کرده اند.

امیر اسماعیل خان یکی از بزرگان حزب جمعیت اسلامی افغانستان در غرب، امرالله صالح رییس پشین امنیت ملی و رییس روند سبز و ادیب فهیم معاون اول ریاست امنیت و پسر ارشد مارشال محمد قسیم فهیم در پیوند به کشمکش‌های استاد عطا و داکتر عبدالله واکنش‌های متفاوت نشان داده اند.

امیر اسماعیل خان از موضع‌گیری‌های استاد عطا محمد نور دفاع کرد و در نشست خبری که دیروز داشت از رییس جمهور خواستار خویشتن‌داری شده است.

همچنان اسماعیل خان برکناری استاد عطا را حذف خوانده است و به حکومت هشدار داده است و گفت که “سیاست حذف” برای هیچ‌کسی قابل پذیرش نیست و همه از آن ناراحتند.

امرالله صالح که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی فعال است در صفحه‌های تیوتر و فیسبک طی نوشته‌های جدا گانه از داکتر عبدالله حمایت کرده است.

صالح در اعلامیه روند سبز که خودش ریاست آنرا به عهده دارد نوشته است «درک همگانی در داخل کشور و جامعه جهانی این است که حکومت وحدت ملی باید دوره قانونی خویش را به پایان رساند و در این مدت هیچ کدام از طرفین نمی توانند نقش طرف دیگری را نفی نمایند. »

این در حالیست که توافق‌نامه حکومت وحدت ملی برای دو سال بود و این حکومت را استاد عطا محمد نور د سخنرانی خود حکومت ساخته جان کیری عنوان کرده که بر مبنی رای مردم بوجود نیامده است و مشروعیت ندارد.

در بخش دیگر اعلامیه آمده است که «گروه ها، شخصیت ها و سازمان های متعدد چه در پیکارهای انتخاباتی و چه در مقاومت و ایستاده گی بر ضد تقلب نقش معین خود را ادا ساختند که در حافظه ها تازه است. آن های که ادعای ابر حامی و ابر بازی گر را دارند در توهم به سر می برند. »

این در حالیست که استاد عطا گفته بود حزب جمعیت می‌تواند بجای داکتر عبدالله عبدالله در ریاست اجراییه کسی دیگر را جاگزین کنند.

صالح همچنان در صفحه تیوتر خود نگاشته است که « آنچنان که در انتخابات ۲۰۱۴ از آقای عبدالله حمایت کرده بود، حالا موضعش حمایت از اوست.»

ادیب فهیم معاون اول ریاست امنیت ملی و پسر ارشد مارشال فهیم در صفحه فیسبک خود نگاشته است که «جناب داکتر صاحب عبدالله عبدالله در جایگاه رهبری مجاهدین و نمایندگی میلیون‌ها هموطن ما در حکومت قرار دارند. بی احترامی به این جایگاه، بی‌احترامی به همه ماست.»

این واکنش‌های در پی سخنرانی استاد عطا محمد نور ایجاد شد و تا حال ریاست جمهوری و ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی واکنش نشان نداده اند.

این در حالیست که قرار بود دیروز داکتر عبدالله کانفرانس خبری در پیوند به این رویداد داشته باشد که بنا بر دلایلی لغو شد.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *