شرط آمریکا برای بهبود روابط دوجانبه با سودان

635823191043682013بهبود روابط آمریکا با سودان که بعد از پرداخت ۱۰ میلیارد دالر توسط آل سعود به عمر البشیر در قالب پروژه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و مذهبی روند رو به رشدی به خود گرفته است. روابط ریاض و خارطوم طی دو سال گذشته به حدی رشد داشته که می توان ادعا کرد خارطوم عملا به مستعمره عربستان تبدیل شده و عمر البشیر مکلف به تبعیت محض از ملک سلمان است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عمر البشیر در سفر اخیر خود به ریاض در دیدار ملک سلمان رسما تقاضای میانجی گری عربستان برای بهبود روابط دو جانبه با آمریکا را مطرح نموده است. طبق گزارشات منتشر شده در محافل سیاسی آمریکا : تقاضای عربستان برای رفع تحریم های ایالات متحده از سودان در وزارت خارجه آمریکا بررسی و رسما شروط آمریکا برای رفع تحریمهای سودان به خارطوم منعکس شده است و دولت آمریکا رسما از سودان خواسته تا یک سری اقدامات برای رفع تحریم ها و آغاز روابط دوجانبه و دوستانه انجام دهد که مهمترین آنها تعطیلی دفاتر رسمی و غیر رسمی کلیه گروه های فلسطینی و ممنوعیت هرگونه حضور و تردد فلسطینیان منتسب به گروه های فلسطینی در سودان است.

طبق گزارشات واصله مقامات خارطوم ضمن اعلام آمادگی برای اجرای این شروط تقاضا دارند ابتدا آمریکا اقدامات اولیه ای در خصوص رفع تحریم ها را انجام تا مقامات سودانی بتوانند با تکیه بر آن افکار عمومی را برای همراهی با اخراج گروه های فلسطینی مهیا نمایند.

همچنین با وساطت سفارت عربستان در آمریکا قرار است نشست های مخفی مقامات سیا و وزارت خارجه آمریکا با مسئولان سودانی در اتیوپی برگزار گردد. پیش بینی می گردد بازگشایی سفارت اسرائیل در خارطوم شرط آمریکا برای رفع کلیه تحریم ها علیه سودان خواهد بود و در صورت تضمین آمریکا خارطوم مانعی در این رابطه نداشته باشد.

Author

About Author