شدت درگیریها در هلمند با کشته و زخمی شدن ۲۵۰ طالب مسلح

160812123719_helmand_fighting__640x360_hayat_nocreditدرگیری‌ها در مربوطات چند ولسوالی ولایت هلمند در جنوب کشور شدت یافته و حیات‌الله حیات، والی هلمند روز جمعه در یک نشست خبری در این ولایت گفت که در درگیری‌های اخیر در هلمند ۲۵۰ نفر از نیروهای طالبان مسلح کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، براساس گفته های مقامات محلی هلمند در عملیات نظامی در ولسوالی ناوه این ولایت ۱۷۱ عضو گروه طالبان از جمله یک فرمانده ارشد این گروه به نام “دوست محمد” کشته و ۸۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

آقای حیات در یک کنفرانس مشترک خبری همراه با مرادعلی مراد، معاون ستاد ارتش و عبدالرحمن رحمن، معاون ارشد امنتیی وزارت داخله گفت: نیروهای مخالف تمام مراکز خدمات عمومی و پل‌ها را که در روزهای گذشته تصرف کرده بودند، بمب‌گذاری و درکنار آن از نیروهای غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

او افزود که این روند باعث شده که روند عملیات پاکسازی سرعت لازم را نداشته باشد.

آقای حیات می گوید که نیروهای مخالف دولت افغانستان در روزهای گذشته در ولسوالی ناوه، گرمسیر، خانشین، نادعلی و منطقه چاه انجیر و مسیرقندهار- لشکرگاه عملیات سنگین و گسترده انجام داده بودند که با شکست همراه شد.

حیات الله حیات در باره جنگ هلمند گفت که آب و معدن ولایت هملند یکی از دلایل افزایش نا‌امنی در این ولایت
است؛ زیرا همسایه‌های افغانستان نمی‌خواهند که آب این کشور مدیریت شود و یا طرح‌های بزرگ اقتصادی همانند انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به هند (تاپی) از ولایت هلمند عبورکند.

همچنین مراد علی مراد، معاون رئیس ستاد ارتش کشور در این کنفرانس گفت که بزودی خبرهای خوبی را از ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند خواهید شنید.

آقای مراد می گوید که پچیدگی عملیات نظامی در ولایت هلمند نسبت به سایر ولایت‌ها بیشتر که عوامل متعدد در پشت آن قرار دارد اما او توضحیات بیشتر در این زمینه نداد.

به گفته آقای مراد، نیروهای ارتش ملی در ولایت هلمند به صورت درست تجهیر نشده بودند و این باعث شده بود که شماری از نیروها قابلیت رزمی کافی را نداشته باشند.

او گفت که اکنون تصمیم بر این شده که نیروهای جدید در مناطق عملیاتی مستقر و نیروهای سابق در مناطق دفاعی جابجا شوند.

از سوی دیگر “عبدالرحمن رحمن” معین ارشد امینتی وزارت امور نیز در این نشست خبری گفت که بر خلاف ولایت‌های دیگر اکثریت مطلق نیروهای پولیس ملی و محلی از خود منطقه هلمند هستند.

او افزود که ۹۰ درصد پولیس ملی و ۱۰۰درصد پولیس محلی از ولایت هلمند هستند و تأیید کرد که در جریان درگیری یک سری بی‌نظمی‌های بوجود آمده بود که در حال تنظیم شدن است.

گفتنی است مراد علی مراد ” معاون رئیس ستاد ارتش ملی” و عبدالرحمان رحمن “معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله” روز گذشته به ولایت هلمند سفر کردند.

Author

About Author