شاهراه کندز تخار و کندز بغلان مصوون شده است

E86A7CE0-BD7F-45E8-A4D1-D51B8343ACE3_mw1024_s_nمقام های امنیتی می گویند که در ۤپی تدابیر جدی به منظور تامین امینت  در شاهراه کندز تخار و کندز بغلان رفت و آمد این مسیر مصوون شده است.

دگرجنرال قدم شاه شهیم لوی درستیز وزارت دفاع ملی در سفری به ولایت بغلان به رسانه ها گفت که این وزارت پلان جدیدی به منظور تامین امنیت سفر در بزرگ راه های شمال عملی کرده و توانسته است که رفت و آمد در این مسیر ها را مصوون تر کنند.

شهیم گفت: (( در مسیر راه کندز بغلان در منطقه انگور باغ سه پوسته نظم عامه ایجاد کردیم، ۤطرح جدیدی ما به منظور تامین امنیت در شاهراه ها این است که گزمه های متحرک در بین پوسته به صورت دوامدار صورت بگیرد.))

وی می پذیرد که در گذشته نبود گزمه های متحرک بین پوسته ها باعث نا امن شدن این مسیر شده بود.

عبدالرحمن رحمن معین امنیتی وزارت امور داخله نیز هدف سفرش را به ولایات شمالشرق ارزیابی نقاط آصیب پذیر و یافتن راه حل در مسیر شاهراه کندز بغلان و کندز تخار می داند.

وی می گوید که در نقاط آصیب پذیر پوسته های امنیتی‌ ایجاد کرده است و هماهنگی بین نیروهای امنیتی را تشدید بخشیده است.

آقای رحمن می گوید: ((در طرف شرق دریای بغلان که ساحه وسیع و دور از ساحه عمومی است، دشمنان مردم افغانستان موجود است، در طرف غرب دریا ما پوسته های بنام منگله، قیصرخیل داریم که اردوی ملی در آن جابجا شده است که باتشریک مساعی پولیس ملی و محلی و امنیت ملی کار می کنند، در هر جای که تهدید باشد ما توسط عملیات شبانه به دشمن می شتابیم.))

از سوی دیگر جنرال محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز می گوید که در پی عملیات های نظامی در این ولایت لانه های امن طالبان مسلح را در بسیاری از نقاط این ولایت تخریب کرده است.

جنگل باغ می افزاید: ((در این عملیات ها چندین قریه از وجود طالبان تصفیه شده و چندین قرارگاه و پوسته‌ها یشان تصرف و تخریب شده و موترهای را که از شهر به سرقت بُرده بودند به دست ما آمده و چندین ذخیره گاه ماین‌های شان انفجار داده شد و من به مردم اطمینان میدهم که بدون کدام نگرانی در این مسیر سفر نمایند.))

گرچند مقام های امنیتی در زون شمالشرق از تامین امنیت بیشتر در مسیر این بزرگ راه خبر می دهند؛ اما مسافرین این راه می گویند که تشویش و نگرانی هنوز هم از بین نرفته است.

رحم الدین از دریوران مسیر راه کندز تخار می گوید که گرچند در مسیر راه پوسته های امنیتی ایجاد شده، گزمه های پولیس نیز بیشتر شده، ولی حین سفر به کندز نگران است که مبادا اتفاقی بیافتد.

وی می گوید: (( ۵ سال می شود در مسیر کندز تخار مسافرکشی می کنم، بعد از آن که مسافرین را طالبان در این مسیر پایین کردند، حالا می ترسم، که مبادا دوباره سرک را ببنندند، ما سر پولیس خود باور داریم ولی تمامی مسافرین در ترس و بیم سفر می کنیم.))

این درحالی است که در ماه گذشته در منطقه علی آباد ولایت کندز طالبان مسلح چهار موتر مسافربری را توقف دادند که ۱۸۵ سرنشین داشت، از آن جمله ۱۵۰ تن را آزاد کردند، ۱۳ تن را به قتل رساندند و ۲۰ تن دیگر را با خود بردند، مدتی بعد ۸ تن از این مسافرین از سوی طالبان رها شدند و هفته بعد در مسیر راه کندز تخار در منطقه باغ میری نیز طالبان مسلح ۸ تن از مسافرین را ربودند.

گرچند گفته می شود که طالبان مسلح تمامی مسافرین ربوده شده را رها کرده اند اما این خبر از سوی منابع رسمی حکومتی تا هنوز تایید نه شده است.

Author

About Author