شاهراه کندز- بغلان؛ گذرگاه مرگ و زنده‌گی

شاهراه کندز – بغلان که ولایت‌های شمال‌شرقی را به مرکز کشور وصل می‌کند؛ حالا به گذرگاه مرگ و زنده‌گی مبدل شده و عبور از این مسیر به دو گزینه می‌انجامد؛ «مرگ یا زنده‌گی».

از سه روز بدین‌سو طالبان مسلح با افراز ایست‌های بازرسی در شاهراه کندز – بغلان واقع در ولسوالی علی‌آباد، به بازرسی مسافران می‌پردازند و افراد مورد نظرشان را جستجو کرده و یا با خود می‌برند.

گذشته از ساحه ولسوالی علی‌آباد، شاهراه کابل – کندز در منطقه جرخشک و جنگل‌باغ ولسوالی بغلان مرکزی هم شاهد تحرکات طالبان مسلح است، در دو روز اخیر چندین‌بار جنگجویان طالب به هدف مسدود ساختن این شاهراه حملات‌شان را بالای پوسته‌های امنیتی آغاز کردند که به گفته مقام‌های امنیتی این تحرکات عقب‌زده شده است.

طالبان مسلح یک‌بار دیگر نیز بر شاهراه کندز – بغلان هجوم آورده‌اند که ماه جوزای سال ۱۳۹۵ دست‌کم ۲۰۰ مسافر بگونه‌ی گروهی از سوی طالبان مسلح ربوده شدند و ۱۲ تن آنان تیرباران گردید.

غلام‌ربانی ربانی، عضو شورای ولایتی کندز در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، طالبان مسلح در خانه‌های مردم در کنار سرک سنگر گرفته‌اند و مسافران ملکی را بازرسی می‌کنند و وسایط نظامی نمی‌توانند از این مسیر رفت و آمد نمایند.

در تازه‌ترین مورد ناوقت روز سه‌شنبه سه سرباز امنیتی که بخاطر سپری نمودن روزهای رخصتی عازم خانه بودند در منطقه مدرسه ولسوالی علی‌آباد از سوی طالبان مسلح تیرباران شدند.

این در حالیست که شورای ولایتی کندز روز جمعه را آخرین روز مهلت بخاطر تغییر وضعیت امنیتی به مقام‌های این ولایت تعیین کرده‌اند، حالا به ختم این مهلت فقط یک روز باقی‌مانده است و باید دید که شورای ولایتی چه اقدامی خواهد کرد؟

محراب‌الدین ابراهیمی – خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *