شاهراه کابل – هرات هر روز قربانی می‌گیرد

شاهراه کابل – هرات شلوغ‌ترین و خطرناک‎ترین شاهراه است که سالانه جان هزاران زن و مرد، کودک و جوان را می‌گیرد و صدها خانواده را داغ‎دار می‌سازد.

این شاهراه به گفته برخی از اشخاص شاهراه مرگ نام گرفته است که در کنار انتحاری و انفجار، بی‎احتیاطی و تیز رفتاری رانندگان از مردم ستمدیده افغانستان قربانی می‌گیرد.

اما مسافران که آخرین حادثه خونین ترافکی شاهراه کابل – هرات را دیده اند چیزهای دیگری برای گفتن دارد که نا گفته‌ها را از پشت پرده برملا می‎سازد.

یک تن از شاهدان عینی به‎نام علی‎رجا به خبرگزاری خاورمیانه چنین گفت “ساعت سه شب بود که از کمپنی کابل به هدف هرات حرکت کردیم، از کمپنی تا به میدان شهر را به مدت سیزده دقیقه طی نمودیم، که این سرعت زیاد نگرانی مسافران را برانگیخت و هر کس با عذر و زاری به راننده می‌گفت که آهسته برو آهسته برو، اما انگار راننده این صداها را نمی‌شنوید و طبق میل خود و بدون در نظر گرفتن مسافران با سرعت به رفتن ادامه می‌داد”

به گفته وی در مسیر راه چندین بار از موترهای مختلف سبقت گرفتیم تا این‎که یک موتر دیگر از ما سبقت گرفت و ما عقب ماندیم، اما چند دقیقه راه را طی ننمودیم که همان موتر که از ما سبقت گرفته بود، در منطقه دلارام ولایت هلمند در یک حادثه ترافیکی جان بیش از ده تن را گرفت و بیش از بیست تن دیگر را مجروح ساخت.

او از زبان بازماندگان همان موتر چنین می‎گوید “ما وقتی‌که به هوش آمدیم دیدیم که راننده و همکار وی در میان مجروحان و کشته شدگان نیست و انگار فرار کرده بودند، اما برای کمک به دیگران اردوی ملی بعد از ده دقیقه آمدند و کشته شدگان و مجروحان را به شفاخانه انتقال دادند”.

به گفته وی که تمام مسافران بر آن اتفاق نظر دارد، رانندگان که در چندین نوبت موتر اول به مقصد برسد از سوی شرکت مسافربری‌اش جایزه نقدی و یا موترهای گران قیمت به عنوان جایزه دریافت می‌نماید و همین امر باعث می‌شود که یک نوع رقابت میان موترهای مختلف و شرکت‌ها بوجود بیاید و رانندگان به‎خاطر منفعت شخصی خویش، جان و اموال مسافران را در نظر نمی‌گیرد.

رضا شهریار شخصی دیگری که همیشه شاهراه کابل – هرات را زمینی سفر کرده و شاهد رویداد خونین روز جمعه در منطقه دلارام هلمند بوده است، راه کابل – هرات را شاهراه مرگ می‎نامد و مقصر اصلی رانندگان  و دولت را می‎داند.

به گفته وی بیشتر رانندگان در جریان رانندگی نشه وخمار است  که این حالت باعث می‌شود بدون هیچ خطری با سرعت زیاد رانندگی نماید.

او دولت را به‎خاطر کم‌کاری در ساخت و ساز شاهراه‎ها متهم می‌داند که خرابی‎ شاهراه‌ها باعث ازدیاد حادثات ترافیکی می‌شود و دولت در این زمینه هیچ کاری نکرده است.

این در حالی است که در تازه ترین رویداد ترافیکی در شاهراه کابل – هرات، روز جمعه در منطقه دلارام ولایت هلمند بیش از بیست تن کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر مجروح شدند.

روح‎الله علی‌زاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *