شاهراه های شمال، ناامن برای مسافران

afghanistan-bus-acccident-2011-9-25-7-11-4گروگان گیری مسافران و مردم عادی از سوی گروه های مخالف حکومت، چند سالی است که در مسیر شاهراه های کشور صورت می گیرد.

این روند در حوت سال گذشته شدت گرفت و شماری از مسافران در مسیر زابل ـ قندهار از سوی مخالفان ربوده شده و مدت زیادی در قید به سر بردند.

شماری از این مسافران بعد از گذشت زمانی از بند رها شدند؛ اما نزدیک به ده ماه از گذشت آن، هفت تن بعد از بریده شدن سرهایشان رها شده و اجساد آنها به فامیل هایشان تسلیم داده شد.

این روند واکنش های زیاد داخلی و خارجی را به دنبال داشت.

اما حال این رویکرد در ولایت های شمالی از جمله فاریاب پررنگ تر شده است و به نوعی شاهراه های این منطقه از کشور را به مکانی ناامن برای مردم تبدیل کرده است.

چندی قبل شماری از مسافران از سوی شورشیان طالب ربوده شده و به مکان نامعلومی انتقال داده شدند.

دو روز پیش نیز شورشیان طالب دو موتر مسافربری نوع ۴۰۴ را در مسیر شاهراه میمنه ـ اندخوی متوقف کرده و قصد گروگان گیری بیش از ۱۰۰ تن را داشتند که با حضور پولیس در ساحه، تنها شش تن را با خود بردند.

بر اساس معلومات مقام های امنیتی فاریاب، این افراد کسبه کار بوده اند.

حال نیز خبری در اختیار خبرگزاری خاورمیانه قرار گرفته است که از درگیری پولیس با شورشیان طالب خبر می دهد که قصد گروگان گیری مسافران در ولسوالی خواجه سبزپوش فاریاب را داشته اند.

سمونوال سید آقا اندرابی، فرمانده پولیس ولایت فاریاب می گوید که این درگیری شام دیروز در مسیر راه ولسوالی خواجه سبزپوش و شیرین تگاب صورت گرفت.

به گفته وی، این درگیری زمانی آغاز شد که شورشیان طالب قصد گروگان گیری شماری از مسافران در این مسیر را داشتند که در نتیجه آن، سه شورشی طالب کشته و چهار تن دیگرشان زخم برداشته است.

اندرابی اظهار داشت که این درگیری در حدود نیم ساعت طول کشید و شورشیان طالب موفق نشدند هیچ شخصی را با خود ببرند.

در همین حال، وزارت امور داخله نیز در جلسه امروز خود بر تامین امنیت هرچه بیشتر و بهتر شاهراه های کشور تاکید کرد.

نکته قابل توجه گروگان گیری افراد ملکی و عادی است که از سوی شورشیان طالب صورت می گیرد که تا حال علت اصلی آن نیز بیان نشده است.

با این حال، مقام های حکومتی و امنیتی کشور باید هرچه زودتر از این روند جلوگیری کنند تا شاهراه های کشور محلی برای رعب و ترس مردم نباشد و به مکانی امن برای سفرهای داخلی تبدیل شوند.

Author

About Author