شانگهای، تهدید یا فرصت

پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو همکاری های منطقوی شانگهای، با بازگو شدن مشکلات امنیتی و اقتصادی افغانستان به پایان رسید.

D92F3630-3387-4137-85A1-2946F6CFBC38_mw1024_s_nپانزدهمین نشست سران کشورهای عضو همکاری های منطقوی شانگهای، با بازگو شدن مشکلات امنیتی و اقتصادی افغانستان به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این نشست، ناامنی های افغانستان وابسته به کشورهای عضو و یا ناظر شانگهای دانسته شد و سران این کشورها نیز وعده سپردند تا از تلاش های افغانستان برای مبارزه با تروریزم حمایت کنند.

ظهور گروه تروریستی داعش و انتقال جبهه جنگ طالبان به شمال کشور، سران کشورهای شانگهای را متوجه افغانستان ساخته و امنیت افغانستان در صدر برنامه پانزدهمین نشست قرار گرفته بود.

مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، گروه های تندرو و تروریست از جمله برنامه های اساسی بود که از سوی رئیس جمهور غنی در نشست سران شانگهای بازگو شده و از این کشورها طلب همکاری برای آن شد.

از سویی هم، رئیس جمهور کشور، افغانستان را با دو تصویر در جهان ابراز داشت که به گفته اشرف غنی، در حال حاضر از تصویر ملتی که با وجود جنگ اعلام ناشده و مصائب آن، به انتخابات باور دارد و ۳۷ درصد رای‌دهندگانش را زنان تشکیل می‌دهند و برای توسعه اقتصادی منطقه، فرصت‌های بالقوه زیادی فراهم می‌کند، صحبت می کند.

اما اینکه حضور افغانستان در شرایط فعلی و ناامنی های اخیر در نشست شانگهای می تواند به سود کشور باشد یا نه و یا اینکه این حضور می تواند یک فرصت برای افغانستان باشد یا نه؟ نظراتی را به دنبال دارد.

شکریه بارکزی، نماینده مردم کابل در شورای ملی می گوید که شانگهای بیشتر بر مسایل اقتصادی استوار است؛ اما وقتی برخی از اعضای و ناظرین آن قربانی تروریزم هستند، باید بحث امنیت به بحث اساسی تبدیل شود.

وی که در گفتگو با خاورمیانه صحبت می کرد، اظهار داشت که بحث امنیتی در کنار  رابطه با بحث اقتصادی می تواند راه حل پیدا کند.

از سویی هم فیض الله جلال، استاد دانشگاه معتقد است که ظهور داعش نوعی تشویش در آسیای مرکزی ایجاد کرده و این نشست هم بیشتر بر مبنای ناامنی در افغانستان ترتیب داده شده بود.

به گفته وی، ناامنی در افغانستان و ترانزیت مواد مخدر از این کشور به کشورهای عضو شانگهای در راس برنامه ها بود و افغانستان نیز از این فرصت به خوبی استفاده کرد و مشکلات را بازگو کرد.

جلال به خاورمیانه گفت که افغانستان دهلیز عبور و مرور گروه های تندرو و تروریست ها به کشورهای آسیای مرکزی بوده و تروریست ها می توانند از پاکستان به افغانستان آمده و تهدیدی برای کشورهای عضو شانگهای باشد.

به اعتقاد وی، داعش و طالبان می خواهند به آسیای مرکزی برسند و نگرانی از این موضوع، باعث شد تا نشست شانگهای بر مبنای ناامنی در افغانستان استوار بوده و سران عضو آن، وعده همکاری و حمایت از تلاش های افغانستان در مبارزه با تروریزم را دادند.

با این حال، آیا روسیه و چین که به عنوان رقبای امریکا در تمام مسایل دانسته می شوند، می توانند نقش اساسی در کشوری داشته باشند که میزبان بیشترین نیروی امریکایی است؟

شکریه بارکزی در این رابطه می گوید که روسیه و چین در مورد افغانستان، مواد مخدر و تروریزم هیچ مشکلی با امریکا ندارند و در این رابطه با هم همکار نیز هستند که این موضوع می تواند برای تامین امنیت در کشور مفید باشد.

به باور وی، افغانستان نقطه اتصال افکار متفاوت جهانی و قدرت های مختلف جهانی است؛ اما برخی نتایج نیاز به زمان دارند و نمی توان در کوتاه مدت انتظار نتایج مثبت داشت.

در عین حال، فیض الله جلال نیز معتقد است که کشورهای چین، روسیه و امریکا که از اعضای برجسته شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، در مسئله مبارزه با تروریزم و مواد مخدر هماهنگ و همسو هستند و می توانند در تامین امنیت در افغانستان نقش برجسته داشته باشند.

به باور جلال، چین و روسیه می توانند شرکای امریکا در مبارزه با تروریزم در کشور باشند و بدون همکاری کشورهای همسایه، تامین امنیت در کشور تامین نمی شود.

پانزدهمین نشست سران کشورهای شانگهای در حالی انجام شده و با تاکید بر مسایل افغانستان به پایان می رسد که همزمان با آن، مذاکرات صلح افغانستان نیز به صورت جدی دنبال می شود.

Author

About Author