سیزده فیصد معتادان را بانوان تشکیل می‌دهند

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در ولایت هرات حدود ۶۰ هزار تن معتاد به مواد مخدر می‌باشد که از این میان سیزده فیصد شان را زنان تشکیل می‎دهند، یعنی حدود ۸ هزار زن در هرات به مواد مخدر آغشته هستند.

اما اینکه چرا زن‎ها به مواد مخدر روی می‌آورند، عوامل متعددی وجود دارد که زنان معتاد می‌شود.

یافته‌های ما نشان می‎دهد که مهم‎ترین عامل اعتیاد زنان به مواد مخدر آغشته بودن اعضای خانواده و هم‌چنان دسترسی آسان به مواد مخدر می‎باشد.

جا افتادن مقوله‎های نادرست در میان اعضای جامعه، از جمله استفاده از مواد مخدر برای تسکین دردها و فرار از مشکلات روحی، سبب شده است تا تعدادی از خانم‌ها به مواد مخدر رو بیاورند.

اما استفاده از مواد مخدر برای درمان، تاوان سنگین‌تری را هم  در پی دارد که کسی از آن آگاهی ندارد و به مرور زمان شخص را معتاد می‎سازد.

شکیبا (نام مستعار) که مدت چند سال معتاد است، به خبرگزاری خاورمیانه در این مورد چنین گفت “وقتی عروسی کردم و به خانه شوهر خویش رفتم به مریضی مبتلا بودم و به امر او و تشویق خانواده شوهرم، از مواد مخدر برای تسکین و درمان، استفاده کردم و این کار به جای رسید که بعد از سلامتی، معتاد به مواد مخدر شده بودم”

با این همه در ولایت هرات تنها دو کلینیک درمانی برای ترک اعتیاد خانم‎ها فعالیت دارد که با توجه به حجم کثیر زنان معتاد، این دو کلینیک برای تداوی کافی نیست.

غلام جیلانی دقیق رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که قرار است تا یک کلینیک بزرگ‌تر برای درمان مردان و زنان معتاد در این ولایت ایجاد شود.

او گفت وسایل و تجهیزات موجود در این اداره آنقدر ناچیز نیست اما بخاطر افزایش تعداد معتادان کافی نمی‎باشد.

اما اعتیاد خانم‌ها چه پیامدهای منفی بر روی جامعه خواهد داشت.؟

آگاهان  امور می‎گویند اعتیاد بانوان می‎تواند شیرازه و نظم خانواده را به مرز نابودی بکشاند و سرنوشت تمام خانواده را در هاله‌ی از ابهام قرار بدهد.

به گفتۀ آنان، زنان معتاد به کارهای ساده و روزمره خود نمی‌تواند رسیدگی نماید، تربیت کودکان و اطفال را هم‌ نمی‌تواند انجام دهد که این امر ضربه‎ی بزرگی روی آینده کودکان وخانواده وارد می‌نماید.

به گفته این آگاهان، معتاد در خانواده باعث می‎شود که موقف اجتماعی خانواده تغییر نماید و دید اقوام و دوستان نسبت به خانواده تغییر نماید و باعث می‎شود که خانواده بیش از هر زمان دیگر منزوی شود و ارتباطات قطع شود.

این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد که در کشور بیش از سه میلیون معتاد به مواد مخدر وجود دارد. اما دولت همواره از تلاش‎ها برای مبارزه با این پدیده سخن گفته است.

روح‌الله علی‌زاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *