سید حسن نصرالله: عربستان در یمن شکست می خورد

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنانی درباره تحولات داخلی لبنان و تحولات منطقه، جنگ عربستان علیه یمن را “جنگ تجاوزکارانه” خواند و گفت: بهانه عربستان برای حمله به یمن کاملا پوچ است و قطعا در یمن شکست می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دبیر کل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه فلسطین سالهاست فریاد کمک‌خواهی سرداده اما عربستان کاری نکرده است، تأکید کرد که «بهانه‌های» عربستان برای تجاوز به یمن کاملا پوچ است.

وی افزود که عربستان سعودی علیه یمن عملیات «توفان» راه انداخته است و ملت فلسطین را رها کرده است در حالی که ملت فلسطین سالهاست فریاد کمک‌خواهی سر داده است.

نصرالله گفت: مردم لبنان در سال ۱۹۸۲ فریاد کمک سر داد و بعد از آن دیگر به شما (سعودی‌ها) نیاز نداشت اما ملت فلسطین هنوز از شما کمک می‌خواهد. فلسطینی‌ها از اعرابی کمک خواستند که هیچ کاری نکردند. پس چنین شجاعتی و قاطعیتی از کجا آمده است؟

دبیر کل حزب‌الله افزود: هر آنچه در منطقه ما در طول سالهای گذشته رخ داده است، باعث نشد که عربستان در آن دخالت کند اما امروز چه شده که عملیات به راه انداخته است؟ آیا خطر اسرائیل را که قوی‌ترین ارتش دنیا را دارد شما را نگران نکرد؟ این بدین معناست که اسرائیل هیچ‌گاه در نظر عربستان و متحدانش دشمن یا تهدیدی نبوده است که نیاز باشد علیه‌ش عملیات «توفان قاطع» به راه بیندازند.

سید حسن نصرالله افزود: شما (عربستانی‌ها و متحدان عربش) نگران وضعیت جدید یمن هستید اما اگر هدف شما بازگرداندن مشروعیت به منصور هادی در یمن بود، چرا تلاشی برای بازپس گرفتن سرزمین فلسطین نکردید؟

دبیر کل حزب‌الله افزود: آن‌چه در حال رخ دادن است، عملیات «طوفان قاطع» عربستان و هم‌پیمانانش است و ما شجاعت و شهامت عربی را دیده‌ایم، اما موضوع دردآور آن‌جاست که طی دوره‌های گذشته در فلسطین و در قبال مردم منطقه چرا این طوفان در مقابله با اسرائیل وزیدن نگرفته است؟

سه بهانه عربستان برای حمله به یمن کاملا پوچ است

سید حسن نصرالله درباره جنگ عربستان و بهانه‌های این کشور برای آغاز حمله به یمن گفت: سه بهانه هست که عربستان بر اساس آن جنگ علیه یمن را آغاز کرده است.

بهانه اول بازگرداندن رئیس جمهور قانونی به قدرت است. فرض کنیم که رئیس جمهور، قانونی و مشروع است. آیا این بهانه برای آغاز جنگ علیه یمن کافی است؟ چرا شما قبلا این کار را در تونس انجام ندادید که علیه زین‌العابدین بن علی قیام کردند. در مصر همه می‌دانند که موضع خصمانه عربستان در قبال انقلاب مصر که حسنی مبارک را ساقط کرد چه بود حال آنکه عربستان علیه این اتفاقات ائتلافی تشکیل نداد تا رئیس جمهورها در این کشورها را حفظ کند. پس در یمن چه شده؟ بنابراین این دلیل،‌ بهانه‌ای پوچ و دروغی بزرگ است و این راه بازگرداندن رئیس قانونی به قدرت نیست.

نصرالله افزود: بهانه دوم این است که وضعیت جدید در یمن، امنیت عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس را تهدید می‌کند. آیا دلیلی هست که این ادعا را ثابت کند یا این خونریزی در یمن را توجیه کند؟ این کار انسانیت نیست و جزء دین خدا هم نیست بلکه این از آیین جرج بوشی است که مردم را به دلیل نیت‌هایشان بازخواست می‌کرد. همه می‌دانند که مشکل داخلی یمن وجود تروریسم، اقتصاد (ناکارآمد) و (عدم) توسعه است. وضعیت یمن دهها سال است که اینگونه است آیا این ملت کاری کرده که الان امنیت عربستان و خلیج فارس تهدید شده است؟ آنچه ما از آن خبر داریم این است که برادران ما در انصارالله با عربستان، قطر و کشورهای عربی خلیج فارس تماس داشتند و در مراسم فوت شاه عربستان حضور یافتند اما شاه درگذشت و تماس‌ها قطع شد. انصارالله اعلام جنگ نکرد بلکه خواستار گفت‌وگو بود و هیچ اقدام خصمانه‌ای مرتکب نشد.

بهانه سوم که مهم‌ترین و سست‌ترین بهانه است اما در رسانه‌های کشورهای خلیج فارس بیشترین تبلیغ درباره آن می‌شود، این است که ایران یمن را اشغال کرده و ایران بر یمن سیطره پیدا کرده و باید دخالت ایران در یمن متوقف شود. این بزرگ‌ترین دروغی است که حال  ترویج داده می‌شود. اما برای این بهانه، چه دلیل و مدرکی وجود دارد که یمن را ایران اشغال کرده است؟ اشغالگری نشانه‌هایی دارد. آیا ایران در یمن ارتش دارد؟ آیا ایران پایگاه نظامی دارد؟ آیا ایران واقعا یمن را اشغال کرده است؟

مشکل اصلی ذهنیت رژیم سعودی است که استقلال مردم منطقه را به رسمیت نمی‌شناسد

نصرالله افزود: مشکلی ریشه‌ای وجود دارد و آن در ذهنیت رژیم عربستان و متحدانش است و آن عدم به رسمیت شناختن استقلال مردم و ملت‌های منطقه است. برای همین اگر مردم زمانی سرپیچی کنند، در محور مقابل عربستان قرار می‌گیرند و به همین دلیل است که با موضوع (اعتراضات) مصر و تونس و لیبی اینطور برخورد کردند و اینچنین ذهنیتی به چنین نتایج و سیاست‌های غلطی منتهی می‌شود که شکست متراکم را به بار می‌آورد.

وی تاکید کرد که سیاست خارجی عربستان سعودی است که درهای منطقه را مقابل ایران باز کرده است. مشکل از شماست نه از ایران. مشکل از شکست و ناکامی و عدم فهم شما (از مسائل منطقه) است. در لبنان در سال ۱۹۸۲ زمانی که اسرائیل لبنان را اشغال کرد، همه عرب‌ها جز سوریه لبنان را تنها گذاشتند. لبنانی‌ها حق داشتند که دنبال کسی بگردند که از آنان حمایت کند. سوریه بود، ایران بود که از آن سوی دنیا آمد و لبنان را تنها رها نکرد بلکه ندای کمک‌خواهی لبنان را پاسخ داد و تجربه و سلاح خود را منتقل کرد اما مقاومت در لبنان، لبنانی بود.

سید حسن نصرالله در خصوص مسائل داخلی لبنان به گفت‌وگوی حزب‌الله با جریان المستقبل به رهبری «سعد الحریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان اشاره کرد و گفت: ما گفت‌وگو با المستقبل را انتخاب کردیم تا کشور فرونپاشد… ما گفت‌وگو را بر خلاف آنکه برخی‌ها سعی می‌کنند آن را تعطیل کنند، ادامه خواهیم داد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان ادامه داد: لازم است تا هر انسان آزاده‌ای موضع خود را در قبال تحولات هر منطقه‌ای ابراز کند و ما نیز در لبنان با تأخیر در مورد یمن موضع گرفتیم و امیدوارم تا اوضاع یمن بر مسائل داخلی لبنان و بحرانی کردن اوضاع کشور یا دولت تأثیر نگذارد.

وی افزود: همه می‌دانند که در مورد دادگاه (رفیق حریری) به وضوح صحبت می‌کنیم و موضع ما در مورد اصل و فرع و نتایج این دادگاه محکم است، اما برای ما مشخص نشده است که در این دادگاه چه می‌گذرد؛ ما توجهی به صداهایی که از دادگاه بین‌المللی بیرون می‌اید نمی‌کنیم و مذاکرات خود را با جریان المستقبل ادامه می‌دهیم.

سید حسن نصرالله در مورد انتخاب ریاست جمهوری نیز افزود: در هفته‌های اخیر اتهامات متعددی به ما در مورد کارشکنی درباره انتخاب رئیس‌جمهور زده شده است؛ شکی نیست که انتخاب رئیس‌جمهور امری ضروری است، من به صحبت‌های اخیر در مورد اتهام زنی به ایران و به ما در مورد تعطیلی روند انتخاب رئیس‌جمهور، توجهی نمی‌کنم؛ من تأکید می کنم که ایران دخالتی در این موضوع نکرده و نمی کند، فرانسوی‌ها با ایران تماس برقرار کرده و آنان را با لبنانی‌ها مرتبط ساخته‌اند و این به معنای کارشکنی ایران در انتخاب رئیس‌جمهور نیست.

وی تأکید کرد: مسئول اصلی شکست فرایند انتخاب رئیس‌جمهور عربستان و وزیرخارجه‌اش «سعودالفیصل» است که انتخاب کاندید طبیعی ریاست‌جمهوری که نماینده مسیحیان است را وتو کرد، نظر من این است که جریان المستقبل مشکلی با این انتخاب نداشت، اما مشکل وتوی عربستان است.

Author

About Author