نصرالله: برای عربستان بهتر است که جنگ را متوقف کند

 

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه «الاخباریه» سوریه، در باره آخرین تحولات کشورهای خاورمیانه صحبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مصاحبه دبیرکل حزب الله لبنان ساعت ۱۲:۰۰ شب دوشنبه (۱۷ حمل) از شبکه تلویزیونی “الاخباریه” سوریه منتشرشد.

دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که درگیری در منطقه سیاسی است و برخی‌ها در این درگیری از نام دین و شعارهای دینی سوء استفاده می‌کنند.

او به مسایل مهم منطقه از جمله، سوریه، یمن، عربستان و توافق هسته‌ای با ایران در لوزان سوئیس اشاره کرد.

وی تاکید کرد که اکنون در مرحله حساس قرار داریم و افکار عمومی عربی توجه ویژه ای به شرایط منطقه دارند درگیری در منطقه سیاسی است و برخی‌ها در این درگیری از شعارهای دینی و نام دین سوء استفاده می‌کنند.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: زمانی که شاه ایران حکومت ایران را بر عهده داشت به دلیل داشتن قرار داشتن در نظام امریکایی، کشورهای عربی و غربی ارتباط مستحکمی با این کشور داشتند و در آن زمان یک امیر یا مفتی عربستانی این صحبت را مطرح نمی کرد که شاه و ایرانی‌ها شیعه و رافضی هستند.

او گفت: شاه نیز یک مسلمان شیعه بود، اما در آن زمان هیچ کس به مناسبات عربستان سعودی با رژیم شاهنشاهی و امپراطوری ایران اعتراض نمی‌‌کرد و هیچ کس موضوع امپراطوری ایرانی‎ها را مطرح نمی‌کرد، زیرا شاه متحد آنها بود و همگی آن‌ها یک ارباب یعی آمریکا را داشتند اما از زمانی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید و روابط این کشور با اسرائیل قطع شد ما زبان و رویکرد جدیدی علیه این کشور شنیدیم و دیدیم.

نصرالله در پاسخ به این سوال که آیا انتظار داشتید اوضاع سوریه به اینجا برسد و ورود شما تا امروز به طول بینجامد، گفت: از ابتدا مشخص بود که سوریه در برابر جنگی شدید و طولانی مدت و بزرگ قرار گرفته است.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: گزینه اعلام شده ما مشارکت در جنگ علیه تروریست ها در سوریه بود و این گزینه ما بود و هیچ گونه ترسی از اعلام آن هم نداشته و نداریم.

وی گفت: انتظار می رفت که سوریه در برابر جنگ طولانی و فرسایشی و بسیار سخت قرار بگیرد اما باید گفت که سوریه از معدود کشورهای منطقه است که دارای تصمیمات ملی مستقل است.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: حجم توطئه‌ها علیه سوریه بسیار زیاد بود و ما پیش بینی می کردیم که سوریه با یک نبرد فرسایشی روبرو شده است.

نصرالله تاکید کرد: القاعده برای سیطره بر سوریه به این کشور نفوذ پیدا کرد تا از آنجا به کل منطقه و سپس یمن نفوذ پیدا کند.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت: بشار اسد به طور جدی برای انجام اصلاحات آماده بود اما آنها تحولات سوریه را به سمت درگیری های مسلحانه پیش بردند.

وی گفت: شجاعت رییس جمهور سوریه بر همگان اعم از دوست و دشمن اثبات شده است و این شجاعت وی نشان داد که سوریه کشور مستقلی است. همه می خواهند سوریه محل عبور نفت و گازشان شود. یعنی سوریه را برای خود می خواهند نه برای مردم سوریه.

نصرالله با بیان اینکه جنگ در سوریه با شکست مواجه شد، گفت: در سوریه دولت، نظام و نقش سیاسی آن برپا است و هدف اصلی دشمنان که همان سیطره بر سوریه بود، محقق نشده است.

وی دلیل حضور حزب الله در سوریه را حجم توطئه‌ها دانست و گفت: شکست سوریه در برابر عناصر تکفیری و دشمنان آن، شکست لبنان، فلسطین و منطقه است و تردیدی نیست که جنگ القلمون نیاز مشترک سوریه و لبنان است.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد که تصمیمات نظامی در سوریه، سوری است و ما به آنها کمک و مشورت می کنیم اما نهایتا خود فرماندهان نظامی ارتش سوریه هستند که تصمیم گیری می کنند اما کشورهای عربی و ترکیه درصدد مصادره قدرت تصمیم گیری در سوریه هستند.

نصرالله تصریح کرد: مسئله در سوریه فراتر از بحث نظام است و خدا را شکر سوریه هم اکنون هم رئیس جمهور دارد و هم ارتش که علیه این توطئه می جنگد.

سید حسن نصرالله افزود: حزب الله لبنان یک قدرت منطقه‌ای یا ارتش نیست بلکه نیروی مقاومت است که اهداف و امکانات مشخصی دارد ولی در برخی عرصه‌ها وارد شده به ویژه در نبرد با گروه‌های تروریستی تکفیری اثر گذار است.

نصرالله با اشاره به اینکه اگر القاعده بر سوریه مسلط شود، تکلیف کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، اردن و عراق چه خواهد شد اظهار داشت: ما از ابتدا گفته‌ایم که برای دفاع از خود به سوریه می‌رویم.

دبیرکل حزب الله گفت: جنگ سال ۲۰۰۶ علیه لبنان با تصمیم امریکا و اجرای اسرائیل صورت گرفت و هدف از آن نابودی مقاومت و سپس حرکت به سوی سوریه بود.

سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه کدام گروه و رهبر سیاسی ما را به حل سیاسی و گفت‌وگو دعوت کردند، ابراز داشت: امر مطلوب در سوریه مقاومت دولت و باز گذاشتن درها برای راه حل سیاسی است.

وی با اشاره به اینکه برخی کشورها از حزب الله خواسته‌اند تا سیگنال‌های مثبت برای بشار اسد بفرستیم تاکید کرد که درک عربستان از چگونگی مقاومت سوریه در این نبرد عاجز است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: نیروهای ایرانی در سوریه حضور ندارند و آنهایی که هستند از پیش از بحران در سوریه حضور داشتند.

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه تصمیمات داخلی و خارجی سوریه مربوط به دولت سوریه است، گفت: کسانی که مقاومت و جان‌فشانی کردند و به شهادت رسیدند و برای سوریه پیروزی به ارمغان آوردند، خود سوری ها بودند.

وی همچنین به تجاوزات عربستان سعودی در یمن اشاره کرد و گفت: این عربستان است که می خواهد بر یمن سیطره پیدا کند و سخن درباره هیمه ایرانی نادرست است.

نصرالله تاکید کرد که عربستان می خواهد بر یمنی که به دلیل سوء مدیریت از دست داده است، مجددا مسلط شود و امریکا نیز یمن را به شکلی می خواهد که خارج از اراده و خواسته آن نباشد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: عربستانی که همیشه با دیگران وارد جنگ می شد این بار مجبور شد خود بجنگد اما برای عربستان بهتر است که جنگ را متوقف کند و اجازه دهد تا خود یمنی ها گفت‌و‎گو کنند.

دبیرکل حزب الله در ادامه افزود: سعودی ها جنگ علیه یمن را آغاز کردند و سپس به دنبال تحرکات دیگر کشورهای عربی رفت تا تجاوزات آن به یمن را تائید کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ترکیه با عربستان در تجاوز علیه یمن همراهی کند، گفت: بعید می دانم که آنکارا دست به چنین اقدامی بزند.

نصرالله تاکید کرد: ترکیه در مصر، لیبی و سوریه با شکست مواجه شده است بنابراین تلاش می کند در همراهی با عربستان محتاطانه رفتار کند و حساب و کتاب‌ها را طور دقیق انجام دهد.

وی گفت: گروهی از مردم یمن هستند که می خواهند وارد عربستان شوند اما رهبری که نبرد در یمن را هدایت می کند چنین تصمیمی را نگرفته است.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: دشمنان یمن نمی خواهند این کشور ارتش قوی داشته باشد تا بعدا برای اسرائیل یک تهدید محسوب شود.

وی با اشاره به اینکه عربستان در حال اعمال فشار به پاکستان در راستای دخالت نظامی در یمن است، تاکید کرد که مردم پاکستان عربستان را مسئول مشکلات خود و ساختن گروه‌هایی چون طالبان و القاعده در کشورشان می دانند.

وی  در بخش دیگری از مصاحبه با شبکه الاخباریه به مذاکرات هسته‌ای با ایران در لوزان سوئیس اشاره کرد و گفت: در اینجا کافی است که مواضع رژیم صهیونیستی و خشم عربستان و اسرائیل را ببنیم تا به اهمیت این توافق پی ببریم. این دستاوردی بسیار بزرگ است و تجربه این مذاکرات باید بررسی شود تا درسی عبرتی برای همه ملت ها باشد.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه حصول توافق اولیه نقش و قدرت منطقه ای ایران را تقویت کرده است، افزود: اولین چیزی که باعث شد ایران در مذاکرات قوی ظاهر شود، قدرت ایران بود. ایران به طرف مقابل هیچ امتیازی درباره هیچ یک از پرونده‌های منطقه ارائه نکرد زیرا اجازه نداد درباره هیچ یک از آنها مذاکره  صورت بگیرد.

وی همچنین به تحولات فلسطین اشاره کرد و گفت: حزب الله ادعا نمی کند که امروز می تواند فلسطین را آزاد کند. ما می توانیم وارد الجلیل شویم اما ورود به تل آویو مساله دیگری است بنابراین نمی توانیم به تنهایی کل فلسطین را آزاد کنیم و ما به این واقعیت واقف هستیم.

نصرالله تاکید کرد: ما به یک روابط خوب با بیشتر گروه های فلسطینی تاکید داریم هر چند بین ما با برخی گروه ها اختلافاتی وجود دارد که با گفتگو قابل حل است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما از هیچ گونه جنگی که با اسرائیل رخ دهد، هراسی نداریم و برای هر جنگی با رژیم صهیونیستی آمادگی داریم و به اذن خداوند پیروز خواهیم شد.

Author

About Author