سیاست ناکارای پولی که همچنان تکرار می‌شود

بانک مرکزی (د افغانستان بانک) ارگان اصلی عملی ساختن سیاست‌های اقتصادی به ویژه سیاست‌های پولی کشور است که با استفاده از سیاست‌های مناسب و کارا نقش مهمی در رشد اقتصاد دارد.

اما این نهاد در طول سال‌های اخیر به ویژه بعد از طالبان مسلح، موفق نبوده تا از سیاست‌های کارا برای رشد اقتصاد و برنامه‌های پولی کشور استفاده کند.

یکی از برنامه‌های عمده بانک مرکزی، تعیین قیمت و ارزش پول افغانی در برابر دیگر ارزهای خارجی است.

در این راستا متاسفانه بانک مرکزی تنها به «لیلام» ارز روی آورده که بنا بر صلاح‌دید؛ گاهی پول افغانی را به بازار تزریق می‌کند و گاهی هم ارز خارجی به ویژه دالر را در اختیار صرافان قرار می‌دهد.

این روش بانک مرکزی با تزریق ارز خارجی در بازار، پول افغانی را کم می‌سازد و برای مدت محدودی شاید برای یک یا دو روز، ارزش پول افغانی را بالا می‌برد.

در شرایط مخالف نیز با تزریق پول افغانی در بازار، ارزش افغانی کاهش داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در شرایطی که ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی به ویژه دالر امریکایی کاهش یافته است، بانک مرکزی اعلام کرده است که شانزده میلیون دالر را بر اساس یک داوطلبی؛ امروز (۱۸اسد) در بازار لیلام می‌کند.

این پول در اختیار صرافانی قرار داده می‌شود که مبلغ یک میلیون و پنجصد هزار افغانی نزد بانک مرکزی ضمانت گذاشته‌اند.

اما این سیاست پولی نمی‌تواند در روند بازار تغییر ایجاد کند؛ چون صرافی که این پول را می‌خرد با آگاهی پیش از وقت از لیلام ارز، خودشان در قیمت پول بازار دخالت کرده و شرایط را به دلخواه خود تعیین می‌کنند و از سوی دیگر در زمان تغییر سیاست بانک، بازهم مطابق به شرایط اقدام می‌کنند.

از سوی دیگر، با بالا رفتن قیمت ارزهای خارجی در برابر پول افغانی، قیمت اجناس اولیه بر همین اساس بالا می‌رود و این روند در زمان افزایش چند روزی ارزش پول افغانی، هیچ تغییر مثبتی در قیمت اجناس داخلی دیده نمی‌شود و «قدرت خرید» شهروندان همچنان پایین نگه داشته می‌شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *