سیاست دو گانه امریکا در زندان گوانتانامو

سازمان عفو بین الملل می‌گوید ادامه اداره زندان خلیج گوانتانامو واقع در کوبا از سوی امریکا و همچنین شکنجه زندانیان مثالی بارز از سیاست دوگانه واشنگتن درباره حقوق بشر است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این سازمان روز چهارشنبه اعلام کرد: «در تمامی سال‌های اداره زندان گوانتانامو از سوی امریکا، این کشور همواره تعهد خود به استانداردهای بین المللی حقوق بشر را ابراز کرده است.

این سازمان تاکید کرده اگر هر کشور دیگری مسئول خلاء حقوق بشر در گوانتانامو بود، امریکا حتما آن را محکوم می‌کرد. زمان آن رسیده است که مقامات امریکا به این سیاست دوگانه پایان دهند.

اریکا گیوارا روساس، مدیر برنامه‌های امریکا در سازمان عفو بین الملل گفته که بازداشتیان زندان گوانتانامو زندگی خود را در برزخ می‌گذرانند و برای پایان یافتنِ سال‌ها، انتظار می‌کشند.

به گفته وی، بسیاری از زندانیان از نقض جدی حقوق بشر رنج برده‌اند اما دسترسی به امکانات درمانی به طور نظام مند مسدود شده است.

این سازمان اعلام کرد مخفی کردن نقض حقوق بشر از سوی مقامات اطلاعاتی و ارتش امریکا باید پایان داده شود.

این سازمان همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا را برای تعطیل نکردن گوانتانامو چنانچه در سال ۲۰۰۹ وعده داده بود، سرزنش کرد.

این سازمان اعلام کرد: با گذشت پنج سال، این وعده برای تغییر به یک ناکامی حقوق بشری تبدیل شده است و مشروعیت باراک اوباما را تهدید می‌کند.

پرس تی وی گزارش داد که بیش از ۱۵۰ زندانی هنوز در بازداشتگاه گوانتانامو به سر می‌برند، اکثر این افراد بدون اتهام و یا محاکمه زندانی هستند.

اولین زندانیان ۱۲ سال پیش، پس از بازداشت در جریان عملیات موسوم به جنگ با ترور از سوی امریکا به این زندان آورده شدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *