سیاست دوگانه ترکیه در حل مناقشه قره باغ

12957283_581977845296730_1474336593_n.pngپس از آنکه در روزهای اخیر درگیری ها بر سر موضوع قره باغ بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان شدت گرفت در حالی که  ۱۰۰ نفر نیز از طرفین کشته و زخمی شدند، دولت اردوغان نیز این موضوع را دستمایه تبلیغات ظاهرگرایانه خود نمود و با موضع گیری های ریاکارانه در حمایت از آذربایجان سعی کرد خود را دوست و برادر مردم آذربایجان معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در حالی که رجب طیب اردوغان در سال ۱۳۸۸ در زمان نخست وزیری خود با دولت ارمنستان یک پیمان صلح تاریخی در سوئیس به امضا رساند که بر این اساس مقامات ترکیه و ارمنستان به یک قرن اختلاف میان دو کشور پایان داده شود این پیمان در دانشگاه زوریخ سوئیس و با حضور برخی مقامات کشورهای جهان از جمله هیلاری کلینتون و برنار کوشنر وزرای وقت امورخارجه آمریکا و فرانسه و همچنین خاویر سولانا مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا امضا شد.

از زمان جنگ جهانی اول و درگیری عثمانی‌ها با ارمنی‌ها روابط دیپلماتیک میان ترکیه و ارمنستان قطع شد. ارمنیها کشتارهای صورت‌گرفته علیه ارامنه را نسل‌کشی می‌دانند و ترکیه ، این ادعای ارامنه درباره ”کشتار یک و نیم میلیون نفر از ارامنه این کشور و همچنین کوچ اجباری در راستای پاکسازی قومی ” را رد می کند و می گوید در آمار کشته شدگان“اغراق“ شده است .

آن زمان جمهوری آذربایجان از این پیمان به شدت انتقاد کرد و گفت این اقدام ”روابط برادرانه میان آذربایجان و ترکیه“ را خدشه‌دار می کند که این کشور ترکیه را تهدید به قطع روابط گازی کرد.

جالب آنکه سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان به دعوت رییس جمهور وقت ترکیه عبدالله گل برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال به ترکیه سفر کرد که تا حد زیادی این مسئله عادی جلوه داده شود.

ترکیه همچنان امیدوار است که روابط خود با ارمنستان را عادی سازی کند و با این اقدام به آرزوی دیرینه خود یعنی پیوستن به اتحادیه اروپا نزدیک تر شود و در راه رسیدن به این هدف حاضر است مسئله قره باغ را نادیده بگیرد و به نفع ارمنستان کنار بکشد.

Author

About Author