سیاست خارجی افغانستان؛ یک بام و دو هوا

سیاست خارجی به معنی دنبال کردن هدف‌های کشور در محیط بین الملل است که برای اهداف مشخص تعریف می‌شود و این سیاست در طی زمان تغییر پذیر است؛ اما این‌قدر تغییرپذیری سریع که در یک هفته باشد، امکان ندارد.

استاد محقق در جلسه بیداری اسلامی که به تهران برگزار شده بود شکست داعش را تبریک گفت و از گروه‌های که در این پیروزی نقش داشتند اظهار قدردانی کرد؛ اما این اظهارات در افغانستان میان سیاسیون و حکومت مورد نقد قرار گرفت که چرا از شکست داعش و پیروزی طرف‌های که در شکست دادن داعش نقش داشتند سپاس‌گزاری کرد.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان که در نشست فوق‌العادۀ سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی که در شهر استانبول ترکیه برگزار گردیده ‌بود سخنرانی می‌کرد گفت که «: قدس به‌عنوان اولین قبلۀ مسلمین و حرم شریف در هستۀ هویت مسلمانان جهان قرار دارند.»

در پایان نشست فوق‌العادۀ سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی، قطعنامۀ مشترک از سوی سران دول اشتراک‌کننده، مبنی بر بررسی موضوع به رسمیت‌شناختن شهر قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل، صادر شد، و در این نشست اشرف غنی هم حضور داشت و حضور شخص درجه اول یک حکومت نشان دهند این است که از این قطع‌نامه حمایت می‌کند.

شکست داعش، شکست یک گروه تروریسم بین الملل بود و پیروزی اسلام که استاد محقق واکنش نشان داد و موضوع بیت المقدس هم یک موضوع بود که در واقع می‌شود برایش جنگ نیابتی بگویم و اگر گفته‌ها استاد محقق خلاف منافع ملی است و با سیاست خارجی هم‌سویی ندارد، پس سخنان اشرف غنی هم باید در همین رده قرار بگیرد.

بحث بیت المقدس هم یک موضوع جهان اسلام است و بحث شکست داعش هم توسط کشورهای اسلامی یک موضوع کاملن اسلامی و پیروزی جهان اسلام را نشان می‌داد، این در حالیست که سیاسیون افغانی که حرف‌های استاد محقق را ناپسندیده خوانده بودند تا حال یک اعلامیه که نشان‌دهنده این باشد که این‌ها واقعن به اسلام فکر می‌کنند از سوی این‌ها صادر نشده است.

واکنش رییس جمهور غنی در مورد بیت المقدس برای فرد اول یک کشور اسلامی قابل قدر بود و باید یک چنین واکنشی نشان داده می‌شد، همچنان واکنش استاد محقق در مورد داعش و فاطمیون هم باید از عینک اسلامیت دیده شود.

تعریف سیاست خارجی باید میدان بزرگ داشته باشد و باید به سیاست خارجی از عینک مذهب نگاه کرده نشود و سیاست خارجی در پرتو منافع ملی تعریف شود و منافع ملی هم باید برای همه یک سان باشد

 

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *