سیاست جدید طالبان مسلح یا اختلاف های درونی؟

خبرگزاری خاورمیانه

از ابتدای هفته جاری، صحبت هایی مطرح شد مبنی بر اینکه رهبری طالبان مسلح (ملا هبت الله آخندزاده)، افراد تازه ای را در راس پست های کلیدی این گروه در سطح افغانستان تعیین کرده است.

در عین حال، گفته شد که در کنار تعیین افراد تازه، رهبری طالبان مسلح در نظر دارد تا شماری از افراد کلیدی و فعلی این گروه در افغانستان را از بین ببرد.

این موضوع بعد از آن مطرح شد که مسوول نظامی طالبان مسلح در ولایت زابل کشته شده و وزارت امور داخله در خبرنامه ای این خبر را تائید کرد؛ اما طالبان مسلح مدعی شدند که روند ترور و از بین بردن افراد کلیدی به مانند مولوی صدیق، از سوی خود آنها طرح ریزی می شود.

بر اساس اعلام طالبان مسلح، در بین افراد تازه تعیین شده، ۱۶ والی نام نهاد و ۸ تن دیگر نیز به عنوان مسوولان ولایتی‌ هستند که بعد از این روی کار خواهند آمد.

اما از سوی دیگر، وزارت امور داخله بارها از هدف قرار دادن افراد کلیدی و درجه یک طالبان مسلح در ولایت های کشور خبر داده و بارها نیز کشته شدن والی و معاون والی نام نهاد طالبان مسلح برای شماری از ولایت ها در عملیات نیروهای امنیتی مورد تائید قرار می گیرد.

وزارت امور داخله می گوید که عملیات خاص نیروهای امنیتی به هدف سران طالبان مسلح انجام می شود و در بسیاری از موارد نیز به هدف رسیده است.

در عین حال، طالبان مسلح نیز گفته اند که این اقدام برای رهبری و آماده گی جنگ در بهار سال آینده روی دست گرفته شده تا افراد تازه با برنامه های جدید در این نبرد حاضر باشند.

در حالی که گفته می شود سازمان استخباراتی پاکستان (آی اس آی) نیز در این روند و ایجاد تغییر در رهبری طالبان مسلح نقش مهمی داشته و دارد.

اما وزارت امور داخله این تغییر و تبدیل در بین سران طالبان را نوعی اختلاف عمیق درونی در رهبری این گروه می داند که پیش از فصل گرما انجام شده است.

به هر صورت رسانه ای شدن اینکه طالبان مسلح در سطح رهبری شان تغییرات آورده و یا هم قصد نابودی شماری از سران فعلی خود در افغانستان را دارد، می تواند جبهه جنگ در سال آینده را به نوعی تغییر دهد.

شاید طالبان مسلح با رسانه ای کردن اقدام تازه شان، در پی نشان دادن قدرت خود و یا هم تسلط بر شماری از مناطق باشند؛ اما کارشناسان معتقدند که این گروه توانایی حفظ و نگهداری مناطق را ندارد.

تغییر جبهه جنگ نیز از این بابت که نیروهای امنیتی با تجربه سال های گذشته به راحتی از پس طالبان مسلح برمی آیند؛ به شرطی که رسیده گی به آنها بیشتر از گذشته باشد.

اما اگر گفته نهادهای امنیتی افغانستان مبنی بر اینکه تغییرات اخیر طالبان مسلح نوعی اختلاف درونی بین رهبران آن است، درست باشد؛ خود نوعی موفقیت در نبرد سال آینده است.

اختلافات درونی طالبان هرچند که بار اول نیست مطرح می شود و بعد از مرگ ملا محمد عمر نیز شاخه های مختلف با رویکردهای مختلف در بین طالبان مسلح در ولایت های مختلف کشور ظهور کردند و در بسیاری مواقع نیز با هم درگیر شدند، می تواند نبرد نیروهای امنیتی را با پیروزی همراه بسازد.

هرچند که نباید فراموش کرد؛ چند پارچه شدن طالبان مسلح روند صلح را به اساس آنچه بارها شورای عالی صلح گفته بود، سخت تر می سازد؛ چون در دیگ بی سرپوش، هرکسی می تواند ادعای مخالفت کرده و باب گفتگو را باز کند و تشخیص مهم از مهمتر سخت خواهد شد.

به هر حال، دولت باید مدیریت لازم برای روبرو شدن با هر شرایط را روی دست گیرد و در همه حال به فکر امنیت و صلحی باشد که رسیدن به آن، یک آرزوی دست نیافتنی برای مردم افغانستان شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *