سیاست تازه امریکا در قبال رهبران طالبان افغانستان و پاکستان

با توجه به شرایط حساس منطقه به ویژه برای افغانستان و پاکستان و تیره گی در روابط دو کشور و اظهارات اخیر رئیس جمهور غنی در مورد پاکستان، امریکا از این شرایط استفاده کرده و سیاست تازه ای را روی دست گرفته است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در اظهارات خود در حاشیه نشست سران ناتو در وارسا، از عدم همکاری پاکستان در راه مبارزه با تروریسم یاد کرد.

این اظهارات به مزاج پاکستان و مقام های اسلام آباد خوش نیامد و وزارت امور خارجه این کشور با نشر خبرنامه ای، اظهارات رئیس جمهور غنی را «مایوس کننده و ناامید» دانست.

رئیس جمهور غنی بار دیگر اظهارات خود را در نشست مشترک با اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا در کابل تکرار کرده و گفت که پاکستان بر خلاف تعهداتش بین تروریستان تبعیض و تفاوت قایل می شود.

13653086_1027184194024489_4068714672345715560_o

این اظهارات و موضع گیری های دوجانبه، روند مناسبات دو کشور را تیره تر از همیشه ساخته و هر دو طرف حال به صورت واضح با صراحت بر علیه هم اظهار نظر می کنند.

در این بین نباید فراموش کرد که افغانستان همیشه پاکستان را به تجهیز، تمویل و مکانی امن برای حضور رهبران طالبان افغانستانی و دیگر گروه های تروریست دانسته و از سوی دیگر، مقام های اسلام آباد مدعی شده اند که طالبان پاکستانی از خاک افغانستان برای حمله به پاکستان استفاده می کنند.

این گفته ها، بارها و به صراحت از سوی رهبران افغانستان رد شده و همین امر باعث شد تا کشورهای عضو ناتو، کمک های خود به نیروهای امنیتی افغانستان را تا سال ۲۰۲۰ تمدید کرده و از سوی دیگر کانگرس امریکا نیز خواهان قطع کمک های مالی به پاکستان شد.

سیاست تازه امریکا

در کنار گفته ها و اظهارات مقام های کابل و اسلام آباد در مورد حضور رهبران طالبان مسلح افغانستان و پاکستانی در خاک دو کشور، به نظر می رسد که امریکا سیاست تازه ای را روی دست گرفته است.

چندی پیش ملااختر منصور، رهبر طالبان مسلح افغانستانی در حمله هواپیماهای بی سرنشین امریکایی در خاک پاکستان کشته شد تا بعد از مرگ ملامحمد عمر و اسامه بن لادن، اظهارات مقام های کابل در مورد حضور رهبران طالبان افغانستانی در خاک پاکستان مهر تائید بگیرد.

tal-main_2881946a

اما حالا نیروهای هوایی امریکا مدعی شده اند که طراح حمله بر یک مکتب اردوی پاکستان در پشاور را در حمله هواپیمای بی سرنشین در افغانستان کشته اند.

جنرال عاصم بجوا، سخنگوی اردوی پاکستان نیز این خبر را تائید کرده است؛ به گفته وی، خالد خراسانی که بنام های خلیفه عمر منصور و عمر نری نیز معروف بود در افغانستان کشته شده است.

عمر منصور، مسوولیت حمله بر یک مکتب اردوی پاکستان در سال ۲۰۱۴ میلادی را به عهده گرفته بود که در این حمله ۱۳۲ شاگرد و معلم کشته شد.

او همچنان ادعا کرده بود که در طرح حمله بر دانشگاه پاچاخان در چهار صده پاکستان که ۳۲ استاد و دانشجو کشته شده بود، هم دست داشته است.

تائید این خبر در شرایط فعلی می تواند ادعای اسلام آباد در مورد حضور رهبران طالبان پاکستانی در خاک افغانستان را صحه بگذارد که هر دو عامل (هم کشتن رهبران طالبان افغانستانی در خاک پاکستان و ادعای کشتن رهبران طالبان پاکستانی در خاک افغانستان) از سوی امریکا صورت گرفته و اعلام شده است.

امریکا از سویی ادعا بر توجه به اوضاع افغانستان کرده و صلاحیت نیروهای نظامی اش در خاک این کشور را بیشتر ساخته و از سوی دیگر پاکستان را نوعی شریک خود می داند که نمی خواهد این کشور را از دست بدهد.

نقش حکومت افغانستان

با این اوصاف حکومت افغانستان باید از دو جهت هوشیار باشد؛ یکی از سوی اسلام آباد و دیگری از سوی واشنگتن.

اگر ادعای امریکا نسبت به کشته شدن عمر منصور در خاک افغانستان، با موضع گیری جدی اسلام آباد همراه باشد، پاکستان از موقعیت استفاده کرده و بر کابل فشار وارد خواهد کرد که رهبران طالبان پاکستانی را در خاک کشور خود اجازه می دهد.

این فشار پاکستان جدای از اینکه فشارهای بین المللی بالای خود را کم می کند، نگاه جهان نسبت به افغانستان را نیز با خطر روبرو خواهد ساخت.

در عین حال، ادعای امریکا مبنی بر کشتن منصور عمر در خاک افغانستان، می تواند نوعی تحقق کارهای امریکا نسبت به پاکستان را تقویت بخشد که این کشور نیز از ناحیه تروریسم و همسایگی با افغانستان متضرر است.

به هر حال، حکومت کابل باید هوشیار باشد تا در شرایط فعلی، نگاه جهان به کابل و عدم مبارزه با تروریسم پاکستان به سمت دیگر سوق نباید و شرایط را به همین منوال به سود خود نگه دارد.

 

Author

About Author