سیاستمدار یا تاجر، برای افغانستان چندان تفاوتی ندارد

امریکا به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشورهای جهان در سیاست های داخلی و خارجی افغانستان شناخته می شود، این کشور در اکثر امور افغانستان به عنوان ناجی ایفای نقش می کند.

بعد از حکومت طالبان مسلح، امریکا با متحدانش حضوری چشم گیر در افغانستان داشتند و این کشور را با کمکهای سرسام آورشان به سوی تغییر سوق دادند؛ هرچند خود زمینه ساز مشکلات عمده از جمله افزایش فساد شدند.

به همین منظور، هر تغییری در ایالات متحده امریکا، تاثیر ابتدایی را بالای افغانستان می گذارد و دولت کابل از آن متاثر خواهد شد و به دنبال راه حلی می افتد.

حمله بر طالبان مسلح در زمان جورج بوش، رئیس جمهور امریکا صورت گرفت و بعد از آن سیاست امریکا با روی کار آمدن باراک اوباما، تغییر کرد و نیروهای نظامی در افغانستان از فعالیت های نظامی دست کشیده و به سمت آموزشی تغییر یافت.

حال و بعد از هشت سال از حضور اوباما و سیاست های وی در قبال افغانستان و منطقه، قرار است تا ساعاتی دیگر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با حضور دو چهره جدید به نتیجه رسیده و نتایج آن نیز تا چند روز دیگر اعلام شود.

در این انتخابات، هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از مجموعه جمهوری خواهان حضور دارند و باهم رقابت می کنند.

این دو چهره با ایده های تازه در قبال منطقه و امریکا وارد کارزار شده و هرکدام از آنها سیاست های خاص خود را خواهند داشت.

حال سوال اینجاست که چه تغییری در افغانستان رونما خواهد شد؟

نصرالله صادقی زاده نیلی، نماینده مردم دایکندی در مجلس نماینده گان به خبرگزاری خاورمیانه گفت که تغییرات افراد ممکن است در سیاست گذاری های کوتاه مدت تاثیر داشته باشد؛ اما استراتیژی کلان امریکا در قبال افغانستان را متاثر نمی سازد.

به گفته وی، استراتیژی های کلان از سوی نظام طرح می شود که با رفتن و آمدن چهره های جدید نظام کلی تغییر نمی کند و این امر باعث می شود، سیاست کلی امریکا در قبال افغانستان به همین شکل بماند.

در عین حال، عبدالودود پیمان، نماینده مردم کندز در مجلس نماینده گان در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که سیاست فعلی امریکا به رهبری اوباما یک سیاست بی خاصیت بود و نیاز است تا این سیاست تغییر کند.

وی باورمند است که سیاست کلی امریکا تغییر نمیکند؛ اما ممکن است برخی تغییرات جزئی را شاهد باشیم.

ترامپ یا کلینتون؟

با این حال، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون با دیدگاه های متفاوت پا به قدرت خواهند گذاشت که طرفداران خاص خود را دارد.

در این رابطه صادقی زاده نیلی می گوید که با توجه به شعارهای انتخاباتی، ترامپ به نوعی به مصاف کشورهای اسلامی و شرقی رفته و از آنجایی که افغانستان نیز یک کشور مسلمان است، ممکن است حضور وی تاثیرات منفی داشته باشد.

به عقیده وی، با حضور ترامپ ممکن است تنش ها با مهاجرین و مسلمانان زیاد شود.

در عین حال، عبدالودود پیمان موافق با حضور ترامپ در راس حکومت امریکا است؛ به گفته وی، ترامپ سیاستمدار نیست و خوب است که در راس کار قرار گیرد.

وی می گوید که سیاستمداران دروغ می گویند و به همین دلیل، ترامپ می تواند دوستی و دشمنی با کشورها را به خوبی معرفی کرده و در قبال آن اقدام کند.

قابل ذکر است که انتخابات ریاست جمهوری امریکا تا فردا در شماری از ایالت های این کشور ادامه داشته و نتایج آن نیز به صورت الکترونیکی اعلام خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *