سکوت «مبهم» جهان به اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری سرانجام بعد از نزدیک به پنج ماه از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد و طبق انتظار و گمانه زنی ها، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور فعلی کشور برای بار دوم برنده معرفی شد.

این اعلام نتایج واکنش های داخلی را به همراه داشت و تنها دسته انتخاباتی «دولت ساز» به رهبری محمد اشرف غنی، به عنوان تیم برنده، واکنش خوشحال کننده نشان داد.

دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» که پیش از اعلام نتایج از روند تفتیش آرا کنار کشیده بود، خودش را برنده بر اساس آرای بایومتریک شده اعلام کرد و از تشکیل حکومت همه شمول خبر داد.

اما نکته جالب در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری کشور، عدم واکنش کشورهای جهان به ویژه همسایه های افغانستان و امریکا به عنوان شریک استراتیژیک بود.

با گذشت نزدیک به ۲۰ ساعت از اعلام نتایج، هیچ کدام از رهبران و مقام های کشورهای همسایه و امریکا پیام تبریکی و یا حمایت از نتایج بیان نکرده است.

حتی دونالد ترامپ که در توئیتر همیشه «آنلاین» است و مسئله افغانستان برایش اهمیت ویژه ای دارد، یک توئیت کوتاه هم نداده است.

در کنار آن، سفارت امریکا در کابل که همیشه در جنجال های انتخاباتی واکنش نشان می داد، هیچ واکنشی در جریان ۲۰ ساعت گذشته نداشته است.

حتی طالبان نسبت به این رویداد، واکنش نشان داده است؛ اما مقام های دیگر هیچ؛ شاید آنها از «مسایل پشت پرده» ای خبر دارند که مردم بی خبرند.

دیدار خلیلزاد و سفیر امریکا بعد از واکنش داکتر عبدالله با وی، شاید بخشی از این مسایل پشت پرده است؛ شاید هم تصمیم قاطع در رابطه به مسئله انتخابات افغانستان تا هنوز گرفته نشده است.

این در حالی است که بعد از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات، در اولین اقدام سفارت امریکا و دفتر نماینده ‌گی سازمان ملل متحد در کابل نسبت به آن واکنش نشان داده و به مردم تبریک گفتند.

شماری از رهبران و مقام های دیگر کشورها نیز به این واکنش نشان دادند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *