سکوت حکومت در قبال فاجعه «میرزاولنگ»

بعد از سقوط منطقه استراتیژیک و مهم «میرزاولنگ» ولایت سرپل در سه روز پیش، فجایع وحشتناک و به دور از شئون انسانی در این منطقه رخداد.

مقام‌ها در ولایت سرپل می‌گویند که تا حال بیش از ۵۰ تن از باشنده‌گان منطقه «میرزاولنگ» از سوی افراد وابسته به طالبان مسلح و گروه تروریستی داعش سربریده شده‌اند.

به گفته این مقام‌ها شماری از خانواده‌ها نیز همچنان در محاصره قرار داشته و در منطقه گیر مانده‌اند و به شدت نیاز به کمک دارند.
آنچه در روزهای اخیر در میرزاولنگ رخداده است، نوعی فاجعه انسانی گفته شده است.

دفتر مطبوعاتی ولایت سرپل گفته است که «خون‌آشامان زمان با شنیع‌ترین وضع شهدا را سربریدند و بدن‌ها را قطعه‌قطعه کردند؛ کاش به این اکتفا می‌کردند که جمعی را بی‌رحمانه سلاخی و به عمق دره‌ها رها کردند، تا حال آمار شهدا از حد ۵۰ تن گذشته در حدود بیشتر از۱۵۰ خانواده بی‌دفاع راکه در قید اسارت دارند، بی هیچ‌گونه هراس و ترحم به انسانیت، هر لحظه یکی پس از دیگری را گوسفند وار به قربانگاه قصاوت می‌برند و به جمع شهدا می‌افزاید.»

آنچه که فجیع‌تر از فاجعه یادشده به نظر می‌آید، اجازه ندادن عاملین این رویداد برای خاک‌سپاری جان‌باخته‌گان است و جنازه‌ها بر روی هم انباشته شده‌اند.

میرزاولنگ از جمله مناطقی است که بارها خطر سقوط آن به گوش می‌رسید؛ اما به دلیل رشادت و ایستاده‌گی مردم؛ این منطقه از سقوط نگه داشته شده و مهاجمین نیز ناکام به مناطق خود برگشته‌اند.

حال شورای ولایتی سرپل می‌گوید؛ کسانی که میرزاولنگ را در تصرف خود گرفته‌اند، انتقام همان ایستاده‌گی را با اعمال به دور از شئون انسانی می‌گیرند.

بر اساس گزارش‌های رسیده، گفته می‌شود که از ابتدای سقوط میرزاولنگ، مردم این منطقه قربانی می‌شوند.‌

در عین حال والی سرپل گفته :«ای‌کاش ساحل‌نشینان لمیده بر بسترهای نرم و دور از هم و غم مردم میرزاولنگ می‌دانست که حکومت محلی از آغاز تهاجم درنده‌گان و دژخیمان عصر، در هماهنگی با سران نظامی و ملکی آن درهء عزت و افتخار چی جانفشانی‌ها و شب زنده‌داری‌های که نکرده است.»

اما فاجعه بدتر و ناگوارتر در قبال فاجعه رخداده در «میرزاولنگ»، سکوت «وحشتناک» حکومت و رهبران آن در قبال مسایل رخداده است.

طوری که والی سرپل می‌گوید :«به هر حال سران ملکی و نظامی حاضر در صحنه می‌داند که حکومت محلی سرپل با کمال صداقت و تعهد برای نجات مردم میرزاولنگ شتافتند. تقاضای کمک‌های هوایی و زمینی کردند که متاسفانه با درک وضعیت نامناسب کشور پاسخ بموقع داده نشد. شدت تهاجم سنگین دشمن که از چند ولایت فراخوانده شده بود؛ باعث شکستن خطوط مقاومت شد و زمینه‌ساز فاجعه المناک.»

در عین حال ظاهر وحدت گفته است :«در پایان یک‌بار دیگر فریاد می‌کشم که های سران حکومت مرکزی! های جامعه ملل! های مردم دنیا! های مدعیان مبارزه با تروریزم که در افغانستان حضور دارید و های حامیان حقوق‌بشر و انسانیت! داعشیان و طالبان بدنام و سفاک حدود بیشتر از۱۵۰ خانواده بی‌دفاع را در روستای «میرزاولنگ» در اسارت گرفتند. بدون کدام هراس و ترحم به کشتار ادامه می‌دهند. نگذارید میرزاولنگ قتلگاه انسانهای بی‌دفاع ملکی و زنان و اطفال در قرن ۲۱ ثبت تاریخ شود و شما هم از اثر بی‌توجهی شریک این ننگ تاریخی قلم‌داد شوید.»

این اظهارات والی سرپل ثابت می‌کند که هیچ اقدامی از سوی حکومت مرکزی در قبال نجات مردم میرزاولنگ روی دست گرفته نشده و باید به انتظار فجایع شنیع‌تر و وحشتناک‌تر از این باشیم.

نباید فراموش کرد که همین مردم میرزاولنگ از جمله کسانی بودند که در انتخابات اخیر و پرتقلب ریاست جمهوری اشتراک کرده و حتما به یکی از کاندیدان که شاید رهبران فعلی حکومت باشند، رای دادند؛ پس باید به پاس همان رای، «میرزاولنگ» را دریافت.

طالبان مسلح اما تیرباران و قتل عام در منطقه میرزاولنگ ولسوالی صیاد را رد کرده‌ و گفته‌اند که اجساد باقی‌مانده در منطقه درگیری، افراد مسلحی هستند که در جنگ جان باخته‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *