سکوت ارگ و تعصب اداره امور؛ تناقض در گفتار و رفتار

حکومت وحدت ملی که در نتیجه یک توافق‌نامه سیاسی بوجود آمد و همین‌طور که از نام‌اش پیدا است باید در راستای وحدت و اتحاد بیشتر کار کند؛ برخلاف آن در عقب این شعارها و در عمق قضیه مسایل دیگری جریان دارد که مردم عام از آن بی‌خبر استند.
مردم عام تا کارشان به ادارات دولتی بند نباشد به میزان تعصب در این ادارات پی نمی‌برند و فکر می‌کنند که این یک شایعه رسانه‌ای است؛ ولی در این روزها «سندی» به رسانه‌ها از تلگرام ادارۀ امور درز کرده که تعصب این اداره را بر همه برملا کرده است.
یک کارمند ادارۀ امور بنام «ثواب‌الدین مخکش» فایلی را که احتمالاً قرار بود در یک اکوند دیگر بارگزاری کند؛ از بدبخت بد در حساب عمومی «تلگرام» اداره امور ریاست جمهوری بارگزاری می‌کند.
در این فایل میزان تعصب به حدی گیج‌کننده و وحشتناک بود که همه رسانه‌ها به یک باره‌گی به این مهم پرداختند و بخشی از نوشته‌هایش این روزها در صفحات اجتماعی دست به دست می‌شود.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از روزنامه اطلاعات روز نکات اینجا ذکر می‌کنیم که توسط حساب تلگرام «مخکش» در تلگرام اداره امور بارگزاری شده است.


۱ـ تغییر سکرتر داوود نورزی و گماشتن کسی به‌جای وی که به زبان‌های پشتو، انگلیسی و فارسی آشناست و پشتون است.
۲ـ اختصاص دو- سه کارشناس برای دفتر «قاضی دلاور». حمایت از قاضی دلاور برای رسیدن به ریاست ارتباط بین‌المللی این اداره.
۳ـ گرفتن کارت دخولی ارگ از بعضی از اشخاص؛ باید به کسانی این کارت داده شود که قابل اعتماد باشند، نه مخالف ما.
۴ـ عبدالرحیم‌زی باید از جاها و ریاست‌های مهم دور نگه‌داشته شود.
۵ـ علی خان درست کار می‌کند، اما هزاره‌ها را می‌آورد و در جاهای خوب مقرر می‌کند. به‌جایش، یک پشتون توانمند پیدا کنیم که به تمام زبان‌ها آشنا و نویسنده باشد.
۶ـ همه به این نظراند که «تیموری» برای «تیم» و «رفقا» همکاری درست نمی‌کند… برای او پست کمیشنری کمیسیون مستقل حقوق بشر از رئیس‌جمهور درخواست کنیم.
۷ـ در اداره‌ امور با هر رئیس، باید دوستان توانمند خود را به‌صورت مؤقتی جابه‌جا کنیم، تا کدام «رئیس» از صلاحیت‌هایش استفاده نادرست نکند و به ضرر ما تمام نشود.
۸ـ دوستان خود را باید در پست‌های خوب تعیین و امکاناتی مانند موتر، کارت و مانند آن فراهم کنیم.
۹ـ پشتون‌های هرات را که پشتو نمی‌فهمند جابه‌جا کنیم و تاجیک و ازبیکی که مطلقاً مطابق خواست ما کار کنند را به‌صورت نمونه‌یی تعیین کنیم، تا مردم فکر کنند که از هر قوم کسی در این‌جا (اداره‌ی امور) است.
۱۰ـ به نورزی باید بگوییم که در نشست‌های کابینه شرکت ورزد، تماس‌اش را با رئیس‌جمهور بیشتر کند و با نزدیکان رئیس‌جمهور، مانند ملک‌زی، اجمل غنی و روشان تماس‌اش را بیشتر سازد.
۱۱ـ با وزرایی که رئیس‌جمهور آن‌ها را می‌پسندد، بیشتر کار کنیم تا رئیس‌جمهور در مورد ما نظر مساعدی بیابد و توصیف کند.
۱۲ـ با فراهی کمک کنیم.
با این حساب در اداره امور وضعیت به حدی تعصب آلود است که نفس کشیدن برای کارمندان دیگر اقوام در این فضا دشوار است؛ اما این طرف رئیس‌جمهور و سخنگویان‌شان همواره از تساهل، همدیگر پذیری، اتحاد و… حرف می‌زنند و این طرف اداره امور ریاست جمهوری با کارمندهای خود اینگونه برخورد می‌کند.
اگر ارگ ریاست جمهوری از این همه کارهای که در اداره امور می‌گذرد خبر دارد و کاری نمی‌کند؛ پس شعارهای وحدت ملی، اتحاد و همدیگر پذیری درد این ملت را دوا نمی‌کند، باید چنان‌که نمایش می‌دهند باشند و اگر از این همه تعصب خبر ندارند چطور می‌توانند از اوضاع دور دست‌ترین ولایت‌ها و ولسوالی‌ها خبر باشند وقتی که از اداره‌ای که چند متر با ارگ فاصله دارند آگاهی ندارند.
یک فرضیه دیگر هم این است که این فایل شاید اشتباهی به این گروه عمومی بارگزاری شده باشد و شاید حرف‌های وحشتناک‌تر از این هم در این اداره و ادارات دیگر دولتی باشد که هیچ‌کس از آن آگاهی ندارد پس چطور می‌شود فضای کاری مطمئن در ادارات دولتی بوجود آورد؟ آیا امکان دارد با همین وضعیت فعلی، فساد را از ادارات دولتی ریشه‌کن کرد؟ از این فایل‌ها روزی چند دانه در ادارات مهم دولتی میان یک گروه خاص رد و بدل می‌شود؟ این همه پرسش‌هایی است که ارگ باید به آن پاسخ بدهد!
ندیم پارسینا

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *