سکان هدایت فوتبال افغانستان به یک کروات واگذار شد

PSNewPhotoبعد از نتایج دور از انتظار تیم ملی فوتبال افغانستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، سلاوون اسکلیزیچ، سرمربی آلمانی این تیم از کار برکنار شده و به تازه گی یک مربی اهل کرواشیا، به عنوان سرمربی جدید تیم ملی تعیین شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پیتر سرگیت، سرمربی اهل کرواسی تیم ملی فوتبال افغانستان، بعد از بررسی های همه جانبه فدراسیون فوتبال افغانستان انتخاب شده است.

فدراسیون فوتبال افغانستان در سایت رسمی خود نگاشته است که تیم ملی فوتبال افغانستان برای اولین بار حضور در بزرگترین و حساسترین رقابتهای آسیایی و جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی را با حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ و جام ملت های آسیای ۲۰۱۹ تجربه کرد.

به نقل از فدراسیون فوتبال آمده است که آنها با تدابیر کاملا متفاوت، تیم ملی فوتبال افغانستان را عازم این رقابتها نمود که نکات ذیل در آن برجسته بوده است:

حضور سرمربی حرفه ای و مسلکی و دارای تجربه کافی، حضور تیم متخصص در کنار سرمربی برای اولین بار در تاریخ فوتبال کشور، تدویر مسابقات دوستانه و کمپ های تمرینی با استندردهای بین المللی، دعوت از تمامی بازیکنان مطرح و سرشناس افغانستان در داخل و خارج از افغانستان، فراهم سازی تمامی ضرورت های کدر فنی و بازیکنان و حمایت از استقلالیت و تصمیم گیری کدر فنی تیم ملی فوتبال مطابق به معیارهای جهانی.

فدراسیون فوتبال افغانستان، این موارد را بدون شک یک قدم مثبت جهت معیاری سازی فوتبال در کشور دانسته و عنوان کرده است که سرمربی سابق تیم ملی، یک مربی فنی و حرفه ای طراز برتر فوتبال جهان بود که توانست قدم های خوبی را جهت رشد بنیادی فوتبال کشور بردارد؛ اما این حضور نتوانست در برنامه کوتاه مدت مثمرثمر قرار گیرد.

بر اساس گزارش سایت فدراسیون فوتبال افغانستان، هیئت رهبری این فدراسیون از ادامه حضور اسکلیزیچ در تیم ملی فوتبال کشور خودداری و با در نظر داشت فرصت کوتاه تا مسابقه برگشت مقابل کمبودیا در تهران، با مربیان متفاوتی گفتگو صورت گرفت که به توصیه فدراسیون فوتبال جهانی، آقای پیتر سرگیت (Petar Sergt) هدایت تیم ملی کشور را در مصاف تیم کمبودیا به دوش خواهد داشت.

گفتنی است که سرگیت سابقه مربیگری در تیم های ضعیف و یا دسته دومی بوندسلیگای آلمان مانند بوخوم، وولدوف مینهایم و دویسبورگ، لیگ برتر فوتبال بوسنیا و تیم ملی فوتبال گرجستان را در کارنامه خویش دارد.

این در حالی است که پیش از این از حضور یک مربی حرفه ای از کشور هالند به گوش می رسید و قرار بود تا تعیین سرمربی جدید، علی عسکر لعلی هدایت تیم ملی فوتبال کشور در بازی با کمبودیا را به عهده داشته باشد.

به هر حال و در شرایطی که کمتر از ده روز دیگر به مسابقه با کمبودیا باقی مانده است و بر اساس گفته های فدراسیون فوتبال افغانستان، سرمربی سابق نتوانست در کوتاه مدت انتظارات را برآورده سازد، سوال این است که چطور می توان از دانش سرمربی جدید در تنها ۱۰ روز استفاده کرد؟

و دیگر اینکه چطور یک مربی بزرگ و به گفته فدراسیون فوتبال افغانستان حرفه ای را می توان تنها برای مدتی کم در اختیار داشت و انتظار معجزه از او را در سر پروراند؟

بهتر است که بجای فراهم کردن شرایط و امکانات خوب (البته به گفته فدراسیون فوتبال) برای مربیان بزرگی که برای کوتاه مدت به فوتبال کشور معرفی می شوند، به دنبال برنامه های بلند مدت بود و برنامه های مربیانی که قرار است هدایت تیم ملی را به دوش بگیرند را در بلند مدت ارزیابی کرد و حداقل در فوتبال کشور، مسایل سلیقه ای را دور گذاشت.

همه مردم انتظار دارند تا ملی پوشان کشور از داخل و خارج باشند و حداقل تعهدات و تعصبات افغانستان را در خود داشته باشند و از دل مردم و فوتبالیست های داخلی در تیم ملی باشند تا شاهد مسابقاتی زیبا به مانند قهرمانی جنوب آسیا باشیم.

Author

About Author