سومین کنفرانس صادرکنندگان ایران – افغانستان در تهران برگزار شد

14163849_1159323380795447_1843344941_oسومین کنفرانس صادرکنندگان ایران – افغانستان برای شرکت های کوچک و متوسط، روز پنجشنبه با حضور مسئولان، صاحب نظران، بازرگانان، تجار و نمایندگان بیش از ۵۰۰ شرکت‌کوچک و متوسط در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این کنفرانس ابتدا «مظفر علیخانی» دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: خوشبختانه افغانستان از مزیت های فراوانی برخوردار هست .

او گفت، ایرانی ها علاقمند هستند که در گام اول در بخش زیربنایی مثل بخش معدن و صنعت سرمایه گذاری داشته باشند و طبیعی است در گام های بعدی در بخش کشاورزی بعنوان کشت فرا سرزمینی سرمایه گذاری کنند.

در ادامه مهندس حسین سلیمی نائب رئیس اول اتاق مشترک با بررسی روابط تجاری ایران و افغانستان راهکارهای توسعه صادرات به این کشور ارائه داد.

همچنین آرش یونسی رئیس اتاق تجارت بلخ به بررسی ظرفیت های صادراتی در ولایت بلخ و سعد خطیبی رئیس اتاق تجارت هرات  به بررسی ظرفیت های صادراتی در ولایت هرات پرداختند.

«استاد سید مسعود» استاد اقتصاد دانشگاه کابل به بررسی اقتصاد افغانستان و فرصت های تجاری پرداخت و خواستار تولید اقتصادی در افغانستان شد و گفت پیشرفت افغانستان پیشرفت ایران است و محصولاتی که به افغانستان صادر میشوند باید استاندارد باشند چرا که کنترل کیفیت خیلی مهم است.

وی افزود اگر ایرانی ها سرمایه گذاری صنعتی را رونق دهند باعث خلق در آمد برای هر دو کشور میشود .

استاد مسعود تصریح کرد : نادانستنی ها در افغانستان زیاد است متاسفانه در افغانستان موسسه تحقیقات ملی نداریم و بازار در افغانستان مجهول و نامعلوم است، ما باید بازار را در افغانستان مشخص کنیم .

نصیر احمد نور سفیر افغانستان در ایران نیز ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این کنفرانس گفت: افغانستان و ایران هم ریشه و هم پیشینه هستند و مکمل یکدیگر می باشند .

 سفیر افغانستان در ایران خاطر نشان کرد : افغانستان سرزمین فرصت هاست و سرشار از سرمایه های طبیعی است .

نصیر احمد نور گفت : امروز در سطح منطقه پروژه های بزرگی راه اندازی شده و میشود که ایران و افغانستان محوریت آنرا تشکیل میدهند که از جمله آن میتوان به موافقت نامه سه جانبه ی تجاری ترانزیتی چابهار که در جوزای سال گذشته امضاء شد اشاره نمود.

 بررسی مشکلات و چالش های پیش روی تجار توسط دو رایزن بازرگانی ایران و افغانستان، بررسی مسائل بانکی توسط مدیرعامل بانک توسعه صادرات و راهکارهای کاهش ریسک های تجاری در افغانستان توسط عضو هئیت مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران از جمله محورهای سخنرانی این کنفرانس  بود.

جهانبخش سنجابی از سازمان استاندارد ایران، مودودی از سازمان توسعه تجارت و غلامی از گمرک سایر سخنرانان این همایش  بودند.

مهرزاد خویی مدیرعامل شرکت زودل و متولی برگزاری این همایش نیز، در مورد راهکارهای فروش و بازاریابی و ورود به بازارهای بین المللی و چگونگی پیدا کردن مشتریان جدید در بازارهای از طریق بستر اینترنت را مورد بررسی قرار داد.

  شرکت زودل با هدف تسهیل و بهبود تجارت شرکت های ایرانی به خصوص کمک به صادرات از ایران تاسیس شده است تا با ارائه راهکارهای مناسب در بستر تجاری خود، کسب و کار شرکت ها را بهبود بخشد و شرایطی را برای آنان مهیا سازد تا به سرعت وارد تجارت بین الملل شوند.

نیما طهرانی مدیر اجرایی شرکت زودل در سخنان خود اظهار داشت : حدود یکسال و نیم پیش یک وبسایت رو تحت برند زودل راه اندازی کردیم که هدف این وبسایت کمک به شرکتهای ایرانی برای صادرات هست . بازارهایی که ما انتخاب کردیم بازارهای صادراتی هست که ایران پتانسیل صادرات رو دارد و افغانستان بعنوان یک کشور دوست و همسایه جزو یکی از پنج  مقصد صادراتی هست که جایگاه ویژه ای دارد .

طهرانی برای جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت ایرانی که توسط برخی افراد سودجو انجام میشود گفت : ما بدنبال شرکتهایی به نام و مطرح ایرانی که صادرات انجام میدهند هستیم چرا که اینگونه شرکتها تجربه و سابقه ی صادراتی دارند و میتوانند موتور محرک باشند بعنوان پیش قراولانی که به بازارهای خارجی میروند .

Author

About Author