سوریه آمال آمریکا را در هم کوبید

1781696_1028551490539304_222102137_n

جمعی از اندیشمندان هندی در نشستی در دهلی نو به بررسی زمینه های شکل گرفتن تروریسم پرداختند.

این نشست که با عنوان «ریشه های تروریسم جهانی» برگزار شد، با حضور ده ها تن از نخبه های سیاسی و فرهنگی همراه بود.

«ابی منیو» از سخنرانان این نشست با اشاره به نقش عربستان سعودی در گسترش تروریسم و وهابیت آن را همکاری عربستان در برآورده کردن اهداف اسرائیل به شمار آورد.

وی افزود: «درگیری ها خود به خود شکل نمی گیرند، بلکه همواره برخی نیروهای سیاسی به آن دامن می زنند.

درگیری شیعه-سنی و هندو-مسلمان و اعدام شیخ نمر نمونه ای از تحرکات این نیروهای سیاسی است.

«اعدام شیخ نمر به دستور اسرائیل بوده است چرا که اسرائیل برای تضعیف کشورهای آسیا و به ویژه خاورمیانه به ایجاد اختلاف میان آنان می پردازد.»

از سویی دیگر «اخلاق احمد» بر رابطه های پشت پرده ی تروریسم تأکید کرد.

وی اظهار داشت: «برای شناسایی ریشه های تروریسم باید به دنبال کسانی بود که از آن سود می برند. دلالان و سازندگان اسلحه و کشورهای نیازمند به صنعت انرژی خاورمیانه در مقدمه ی آنان قرار دارند.»

«مولانا کلب» دیگر سخنران این نشست، به بررسی نقش فرهنگ در ترقی جوامع پرداخت.

وی با شرح اهمیت شیوه های تعلیم و آگاهی بخشی عنوان نمود: «هند می تواند با تکیه بر آگاه کردن عموم شهروندان خود از گسترش وهابیت جلوگیری کند.»

در همین راستا «حامد ملک» با رد وجود درگیری میان شیعیان و اهل سنت در کشمیر، خط مشی سازمان تروریستی داعش را خارج از اسلام دانست و بر ضرورت تغییر سیستم حکومتی برای ممانعت از گرایش جامعه به تروریسم اصرار ورزید.

«مولانا محسن نقوی» با انتقاد از استانداردهای دوگانه ی ایالات متحده ی آمریکا در قبال تروریسم اظهار داشت: «از نگاه آمریکا تعریف ثابتی برای تروریسم وجود ندارد. به یکباره طالبان گروهی تروریستی معرفی می شود در حالی که آمریکا سال ها در برابر جنایات طالبان هیچ واکنشی از خود نشان نمی داد.»

«احمد کاظمی» مبارزه علیه تروریسم را در گرو شعور سیاسی دانست و انقلاب ایران را نمونه ای از بیداری سیاسی بر پایه ی جمهوریت و صلاحیت آن به حساب آورده و گفت: «گروه های تروریستی همچون بوکوحرام، القاعده، داعش و طالبان تحت حمایت عربستان سعودی اند و تسلیحات آنان را آمریکا و اسرائیل فراهم می نماید.»

«شری راکش» راهکار برونرفت از بحران های منطقه را در تقویت همه جانبه ی ملت ها دید و به واکاوی ریشه های تروریسم در زیاده طلبی های حکومت های توسعه طلب پرداخت.

«راکش» در خاتمه سخنرانی خود اضافه کرد: «سوریه مانع محقق شدن آمال ایالات متحده گردید، از همین رو آمریکا، به گسترش تروریسم در این کشور دامن زده است.»

Author

About Author