سهم بیشتر نیروهای طرفدار دولت در تلفات غیرنظامیان

بر اساس آمار تازه منتشر شده از سوی دفتر نماینده گی سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، نیروهای طرفدار دولت، سهم بیشتری در تلفات غیرنظامیان در کشور داشته اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، یوناما نخستین گزارش سه‌ ماهه سال ۲۰۱۹ را امروز (۴ثور) به نشر رساند که این گزارش از کاهش ۲۳ درصدی تلفات غیرنظامیان در کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر می دهد.

بر اساس این گزارش، در سه ماه نخست سال جاری میلادی نزدیک به ۶۰۰ غیرنظامی در کشور کشته و نزدیک به ۱۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

یوناما گفته است که این رقم از سال ۲۰۱۳ به این سو پایین ‌ترین آمار تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان را نشان می دهد که در سه ماه مشابه سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ کشته و بیش از ۱۵۰۰ زخمی بود.

نکته قابل توجه در این گزارش، سهم بیشتر نیروهای طرفدار دولت در تلفات غیرنظامیان بوده است که آمارها نشان می دهد ۳۰۵ تن از سوی این نیروها کشته شده اند که باید در مورد آن شفافیت و پاسخگویی بیشتر ارائه شود.

به اساس گزارش یوناما، کاهش تلفات در حملات انتحاری (۷۶ درصد)، از عوامل اصلی کاهش تلفات غیرنظامیان در ماه ‌های گذشته بوده است.

در گزارش آمده است که درگیری ‌های زمینی با ۳۵درصد، عامل بیشترین تلفات، مواد منفجره با ۱۸درصد، دومین عامل، عملیات هوایی با ۱۳درصد؛ سومین عامل و حملات انتحاری، قتل ‌های هدفمند، انفجار بقایای مواد منفجره از سالهای قبل سایر عوامل تلفات غیرنظامیان بوده است.

یوناما طالبان را مسوول ۳۹ درصد از آمار غیرنظامیان کشته و زخمی، گروه تروریستی داعش را مسوول ۱۲ درصد، دولت را مسوول ۱۷ درصد و نیروهای نظامی خارجی را مسوول ۱۳ درصد تلفات عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، مخالفان مسلح مسوول کشته شدن ۲۲۷ غیرنظامی و نیروهای طرفدار دولت مسوول کشته شدن ۳۰۵ غیرنظامی شناخته شدند.

کابل، هلمند، ننگرهار، فاریاب و کندز نیز از جمله ولایت هایی عنوان شده که بیشترین تلفات غیرنظامیان در آن ولایات رخداده است.

این در حالی است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز دیروز گزارش سالانه ۱۳۹۷ از تلفات غیرنظامی را منتشر کرد و بر اساس آن، تلفات غیرنظامیان در سال گذشته خورشیدی در افغانستان ۱۹ درصد افزایش داشته است.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *