سهل انگاری، عامل اصلی سقوط خانشین

MEP-armed-Talibanشورای ولایتی هلمند با بیان اینکه هشدار برای سقوط ولسوالی خانشین این ولایت از سه روز پیش به صورت جدی وجود داشته؛ اما مقام های محلی نسبت به این هشدارها سهل انگاری کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ولسوالی خانشین ولایت هلمند، شب گذشته از سوی طالبان مسلح به تصرف در آمده و بخش های مهم اداری این ولسوالی از کنترول دولت خارج شد.

بشیر شاکر، رئیس کمیسیون دفاعی شورای ولایتی هلمند در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت که تهدید برای سقوط ولسوالی خانشین از سه روز پیش به صورت جدی وجود داشت.

به گفته وی، این تهدیدها به مقام های محلی و امنیتی ولایت هلمند نیز اطلاع داده شد؛ اما آنها توجهی نکرده و شب گذشته ولسوالی خانشین به دست طالبان مسلح سقوط کرد.

شاکر اظهار داشت که پیش از سقوط خانشین، طالبان مسلح به صورت دسته جمعی و از چند سمت حمله کرده و تمام ادارات دولتی این ولسوالی را تحت کنترول گرفتند.

رئیس کمیسیون دفاعی شورای ولایتی هلمند افزود که در جریان سقوط ولسوالی خانشین، فرمانده پولیس و مدیر امنیت این ولسوالی زخمی شده اند.

بر اساس معلومات منبع، در حال حاضر نیروهای امنیتی از مرکز لشکرگاه به سمت ولسوالی خانشین در حرکت هستند تا این ولسوالی را دوباره تحت کنترول بگیرند.

در حالی که شورای ولایتی هلمند مقام های محلی و امنیتی این ولایت را در سقوط خانشین به سهل انگاری متهم می کند؛ اما عمر ځواک، سخنگوی والی هلمند در این رابطه اظهار نظر نکرد.

وی در حالی که در مورد آغاز عملیات برای بازپس گیری خانشین خبر می دهد؛ اما زمانی که در مورد اتهام شورای ولایتی و آگاهی مقام های محلی از تهدیدات برای سقوط خانشین سوال می شود، بدون صحبت تلیفون را قطع کرد.

در عین حال، سخنگوی والی هلمند اظهار داشت که درگیری هم اکنون در اطراف ولسوالی خانشین جریان دارد و در نتیجه ضربات هوایی نیروهای امنیتی، ۲۰ طالب مسلح کشته و ۱۵ تن دیگر نیز زخمی شده است.

ځواک افزود که نیروهای هوایی امنیتی، یک موتر اکمالاتی مخالفان را نیز هدف قرار داده که این موتر به صورت کامل تخریب شده و سرنشیان آن نیز کشته شده اند.

بر اساس معلومات منبع، در جریان درگیری برای بازپس گیری خانشین تا حال، ۵ پولیس زخمی و یکتن نیز کشته شده است.

سخنگوی والی هلمند تصریح کرد که بخش هایی از ولسوالی به دست نیروهای امنیتی افتاده است.

گفتنی است که ولسوالی خانشین تا حال سه بار توسط طالبان مسلح سقوط داده شده است که در تاریخ ۱۵ مارچ ۲۰۱۶، این ولسوالی برای بار دوم سقوط داده شده و بعد  از مدتی به دست نیروهای امنیتی افغانستان افتاد.

سقوط قندوز

Taliban4

سقوط ولسوالی ها و مناطق استراتیژیک کشور به دست طالبان مسلح بی پیشینه نیست، در مهمترین مورد شهر قندوز و شماری از ولسوالی های این ولایت در ۶ میزان سال ۱۳۹۴ به دست طالبان مسلح سقوط کرد.

دلیل این سقوط هم سهل انگاری مقام های محلی و امنیتی وقت قندوز گفته شده و این شهر تا نزدیک به ۲۰ روز در کنترول طالبان مسلح قرار داشت.

در عملیات برای بازپس گیری قندوز شماری از نیروهای امنیتی و شهروندان این شهر کشته و زخمی شده و شماری از خانواده ها نیز به دیگر ولایت ها و کابل فرار کردند.

هرچند راز‌های این سقوط چندان برملا نشد؛ اما چیزی که روشن است اینکه کمربند دفاعی اطراف قندوز، آن قدر ضعیف نبود که از اثر تهاجم طالبان مسلح درهم بشکند.

نیروی کافی هم در این شهر وجود داشت؛ اما حتما سهل ‌انگاری، غفلت و خیانت برخی از مقام ‌های محلی این ولایت سبب سقوط آن شد.

به هر صورت سقوط قندوز آن هم در یک سالگی حکومت وحدت ملی، لکه ننگی بر پیشانی این حکومت بود و مهمتر اینکه داستان سقوط مناطق و ولسوالی های کشور همچنان ادامه دارد.

Author

About Author