سنگینی جنگ بر دوش مردم است

C504FDA0-A0BA-438A-AC88-C0A5ED3982AA_cx10_cy6_cw85_w987_r1_s_r1رئیس ستاد ارتش ملی می گوید که جنگ افغانستان یک جنگ فرسایشی است و بیشترین وزن این جنگ نیز بر دوش مردم کشور است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، قدم شاه شهیم، رئیس ستاد ارتش ملی بعدازظهر امروز (۳۰ثور) با حضور در یک کنفرانس خبری از جزئیات جنگ کشور معلومات داد.

وی اظهار داشت که در حال حاضر بیش از ۱۵ عملیات ویژه روزانه و شبانه در کشور جریان دارد و هدف آن نیز نابودی فرمانده هان شورشیان است.

شهیم افزود که این عملیات همچنان نیز ادامه خواهد داشت؛ اما نیروهای امنیتی قوی تر شده و به راحتی توان شکست شورشیان و گروه های تروریستی را دارند.

منبع گفت که جنگ افغانستان یک جنگ فرسایشی است و بیشترین وزن آن نیز بر دوش مردم است.

رئیس ستاد ارتش از کشورهای منطقه خواست تا در مبارزه با تروریزم به صورت صادقانه و همه جانبه با افغانستان همکاری داشته باشند.

به باور وی، تبلیغات و پروپاگند دشمنان بیشترین تاثیر را بالای مردم دارد؛ در حالی که نیروهای امنیتی بیشترین ضربه را به شورشیان وارد کرده اند.

جنگ سیاسی جنبش و جمعیت

در عین حال، قدم شاه شهیم جنگ و درگیری بین هواداران دو حزب بزرگ جنبش و جمعیت در ولایت فاریاب را یک جنگ سیاسی دانست.

به گفته وی، اردوی ملی تنها موفق شد تا در بین دو طرف حایل شده و جنگ را توقف بدهد؛ اما جزئیات و نوعیت آن مربوط به رهبران هر دو حزب است و ارتش در قبال آن مسوولیت ندارد.

شهیم اظهار داشت که در این جنگ شماری از نیروهای هر دو طرف کشته و زخمی شده اند.

وی تصریح کرد که هئیتی از ولایت فاریاب و یک هیئت دیگر از کابل به ساحه رفته تا در این مورد تحقیقات همه جانبه انجام دهد.

این در حالی است که طی یکی دو روز گذشته بین هواداران دو حزب جنبش و جمعیت اسلامی درگیری شدیدی در ولایت فاریاب رخداده بود که واکنش هر دو طرف را به دنبال داشت.

استاد عطامحمد نور، یکی از اعضای بلندرتبه حزب جمعیت اسلامی گفته است که مسوولیت هر عواقبی به دوش حزب جنبش و رهبری این حزب خواهد بود.

درگیری بین هواداران جمعیت و جنبش بعد از عید سال نو و مراسم جهنده بالا بعد از پاره شدن عکس های جنرال دوستم در مزار آغاز شد و تا حال این درگیری به صورت پراکنده وجود دارد.

هواپیماهای هندی و رسیدن مواد اکمالاتی به شورشیان

رئیس ستاد ارتش همچنین با اشاره به کمک های نظامی هند اظهار داشت که از چهار فروند هواپیمای ۲۴MI سه فروند آن در اختیار اردو قرار گرفته و یک فروند دیگر آن نیز به زودی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

قدم شاه شهیم گفت که دیگر تا حال کمک قابل ملاحظه ای از سوی هند صورت نگرفته است.

با این حال، منبع به رسیدن بخشی از کمک های غذایی سربازان محاصره شده در سرخ کوتل به شورشیان طالب خبر داده و گفت که این کمک ها به صورت تصادفی در اختیار شورشیان قرار گرفته است.

وی گفت :«این کمکها توسط هواپیماها انتقال داده می شد و چون به تایرهای موتر بسته شده بودند، به دلیل جمپ کردن از ساحه پوسته در سرخ کوتل خارج شده و چند بوجی نان خشک در اختیار شورشیان قرار گرفت.»

این در حالی است که ۷۵ سرباز پولیس ملی و محلی بعد از نه روز از محاصره شورشیان در منطقه سرخ کوتل دند غوری ولایت بغلان رها شدند.

Author

About Author