سمیع الحق؛ مهره سوخته «آی اس آی» یا پدر معنوی طالبان؟

به باور اکثر مردم و آگاهان افغانستان، طالبان مسلح همیشه از آن سوی مرز (پاکستان) مورد حمایت قرار گرفته و تجهیز و تمویل می شوند.

این امر ثابت می سازد که شماری از رهبران این گروه و حامیان مهم آنان نیز در پاکستان زنده گی میکنند که این افراد یا در تجهیز و یا در رهنمایی فعالیت های طالبان مسلح در افغانستان نقش دارند.

مولانا سمیع‌ الحق از جمله این افراد است که به دلیل دلسوزی و مهربانی زیاد در قبال طالبان مسلح، به پدری معنوی این گروه مشهور شده بود.

سمیع الحق بارها و بارها بر علیه نیروهای خارجی در افغانستان اعلام جهاد کرده و طالبان مسلح را در این امر تشویق می کرد و نقش مهمی در نوع فعالیت طالبان داشت.

او روز گذشته در خانه اش در شهر راولپندی پاکستان با شلیک گلوله و ضرب چاقوی افراد مسلح به قتل رسید.

اما حالا و بعد از قتل وی، به باور آگاهان او مهره ای از جانب «آی اس آی» پاکستان برای اعاده جنگ در افغانستان بوده است.

احمد سعیدی، آگاه امور پاکستان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه بیان داشت: «سمیع الحق مهره ای بود بخاطر اعاده جنگ در افغانستان که از طرف «آی اس آی» تحریک می شد».

وی در مورد تاثیرات قتل و از بین رفتن مولانا سمیع الحق بالای فعالیت طالبان مسلح در افغانستان تاکید کرد که این رویداد یک ضربه وجودی به گروه طالبان است و تاثیر منفی بر این گروه خواهد داشت.

اما وی تاکید می کند که مرگ سمیع الحق به دلیل مخالفت های خانوادگی بوده و نمی تواند بر روابط پاکستان و افغانستان تاثیر بگذارد؛ چون یک قتل سیاسی نبوده است.

با این حال، سعیدی معتقد است که سازمان استخباراتی پاکستان «آی اس آی»، مهره های دیگری را برای ادامه جنگ در افغانستان وارد میدان خواهد کرد و به همین دلیل تاثیر قتل وی کمرنگ خواهد بود.

مولانا سمیع الحق از چهره های سیاسی- مذهبی و تندرو طالبان مسلح بود و در مدرسه دینی «الحقانیه» که از پدرش برای او به ارث مانده بود هزاران تن از جنگجویان طالبان را آموزش داد و به همین دلیل لقب «پدر معنوی» طالبان به او داده شد.

سمیع الحق همواره افغانستان را کشور اشغال شده از سوی خارجی ها عنوان می کرد و جنگ علیه حکومت افغانستان را جایز می دانست.

هرچند مولانا سمیع الحق نقش مهمی در فعالیت طالبان مسلح داشت؛ اما نباید فراموش کرد که رهبری ادامه جنگ افغانستان در دست استخبارات نظامی پاکستان است و این سازمان به مانند سمیع الحق، ده ها فرد دیگر را در داخل کشورش و حتی افغانستان دارد که دیدگاه تداوم کشته شدن مردم افغانستان را دنبال کنند.

همچنین گفته می شود که هر از گاهی که یک چهره و یا یک مقام در پاکستان به ختم جنگ در افغانستان فکر کند و یا حتی دیدگاهی را درین باره مطرح سازد، طرح کشتنش از سوی «آی اس آی» برنامه ریزی می شود؛ چیزی که در مورد ملا عمر رهبر پیشین طالبان مسلح می توان یادآور شد و یا هم زندانی شدن ملا برادر و ملا صمد ثانی.

گمانه زنی هایی نیز وجود دارد که بعد از مذاکرات امریکا با اسلام آباد، مولانا سمیع الحق کمی تمایل به صلح در افغانستان داشته و یا هم به دنبال دعوت طالبان برای گفتگوهای صلح بوده است و این امر باعث قتل وی شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *