سلاح امریکایی، مشکل پولیس افغانستان

وزارت امور داخله در سال جاری تصمیم گرفت که پولیس به ویژه پولیس کابل را با سلاح های امریکایی مجهز کند و سلاح های روسی از جمله کلاشینکوف را جمع کند.

پولیس افغانستان و کسانی که با سلاح و جنگ سر و کار داشتند از سالها به این سو با کلاشینکوف آشنا بوده و طرز استفاده آن را نیز به خوبی می دانند؛ اما تغییر در نوعیت سلاح در شرایطی که کشور همچنان درگیر جنگ است، نیاز به آموزش و زمان بیشتر دارد.

بعد از مدتی از تصمیم وزارت امور داخله، دیگر کلاشینکوف نزد پولیس افغانستان کمتر دیده می شود و محافظین نهادهای امنیتی مربوط به وزارت داخله نیز با استفاده از سلاح های امریکایی از جمله (۱۶M) به وظیفه مشغول هستند.

با توجه به اینکه سلاح جدید امریکایی از سوی وزارت امور داخله در اختیار پولیس قرار گرفت؛ اما مقام های این وزارت بارها از نحوه «انقطاع» این سلاح در زمان استفاده شکایت کرده اند.

نکته جالب در عدم استفاده درست از سلاح (۱۶M) امریکایی در حمله طالبان مسلح بر حوزه ششم امنیتی در روز چهارشنبه (۱۱حوت) بود.

شماری از منابع در حوزه ششم امنیتی پولیس گفته اند که شماری از سلاح های (۱۶M) که در اختیار محافظین حوزه بوده؛ در زمان ورود مهاجمین از شلیک بازمانده و انقطاع کرده است.

به گفته آنها انقطاع سلاح های (۱۶M) امریکایی یکی از عواملی بوده که باعث شده تا سربازان نتوانند مانع ورود مهاجمین به تعمیر این نهاد شوند.

این گفته ها از دو بُعد قابل تامل است: یکی اینکه اگر این گفته های صحت داشته باشد و از سویی پیشتر نیز از سلاح (۱۶M) از سوی مقام های وزارت امور داخله شکایت شده؛ نیاز جدی به بررسی اوضاع است که باید رهبران حکومت و نهادهای امنیتی برنامه ای اساسی در رابطه به سلاح های دست داشته پولیس روی دست گیرند.

اما اگر این گفته ها صحت نداشته باشد؛ نشان از شانه خالی کردن مسوولیت از سوی مقام های حوزه ششم دارد.

با این حال، عتیق الله امرخیل، آگاه امور نظامی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می گوید :«انقطاع سلاح (۱۶M) بارها مورد شکایت بوده؛ اما نمی توان به صراحت گفت که در حوزه ششم نیز این اتفاق افتاده باشد و این امر باعث ورود مهاجمین به تعمیر حوزه شده باشد.»

به گفته وی، این امر قابل بررسی است؛ اما در زمان حمله که یک روز رسمی بود؛ تنها چند سرباز در حوزه نبوده و سربازانی نیز حضور داشتند که سلاح هایی غیر از (۱۶M) داشتند؛ اما امکان دارد که شماری از سلاح ها انقطاع کرده باشد.

در حال حاضر نیز بخشی از ارگان های وزارت امور داخله از کلاشینکوف استفاده می کنند؛ اما انقطاع نمی تواند بهانه ای باشد.

به باور امرخیل، ضعف در بین نیروهای امنیتی موجود بوده و در حالی که یک موتر مملو از مواد انفجاری در حوزه ششم انفجار کرده باشد، نشان می دهد که ارگان های کشفی به خوبی وظیفه شان را انجام نداده بودند.

از سویی هم گفته می شود که پولیس افغانستان به صورت کامل با طرز استفاده از (۱۶M) آشنا نشده و نیاز به آموزش بیشتر دارد تا بتواند در مواقع حساس که نیاز جدی به استفاده از آن دارد، با مشکلی روبرو نشود.

اما در این رابطه امرخیل می گوید که پولیس تحت نظر کشور آلمان آموزش دیده و به مانند اردوی ملی دوره های آموزشی را پشت سر گذاشته است.

شمار دیگری از سربازان پولیس نیز در گفتگو با خاورمیانه از مشکلات موجود در سلاح های امریکایی شکایت دارند.

این سربازان نمی خواهند که خود را معرفی کنند؛ اما از دولت می خواهند که به این مشکل شان به صورت جدی رسیده گی کند.

هرچند تلاش کردیم که نظر سخنگویان وزارت امور داخله را در این رابطه داشتیم؛ اما با تلاش فراوان این سخنگویان خود را از دسترس خاورمیانه به دور نگه داشتند تا مشخص شود که آنها با رسانه های مشخصی حاضر به گفتگو هستند.

به هر صورت، باید برنامه اساسی در مورد نگهداری و حفظ امنیت در کشور به ویژه کابل روی دست گرفته شود تا مردم در آرامش بیشتر زنده گی کنند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *