سقوط کندز و بازهم غفلت وظیفوی؟؟

Taliban-Kunduz-1شهر کندز، اولین شهری است که بعد از حکومت های اخیر توسط طالبان سقوط کرده و بیرق سفید جایگزین بیرق سه رنگ کشور می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بامداد روز دوشنبه (۶ میزان)، طالبان از چند نقطه بالای شهر کندز حمله کرده و در کمتر از ۱۲ ساعت شهر را به تصرف درآورده و نیروهای امنیتی، مسوولان و مقام های حکومتی نیز یک شب را در میدان هوایی و بالاحصار این شهر سپری کردند.

از سویی هم، طالبان بعد از تصرف شهر به گشت و گذار و تبلیغ پرداخته و با مردم صحبت کردند و در کنار آن نیز، شماری از ادارات دولتی را به آتش کشیده و چور و چپاول کردند.

با این حال، حضور طالبان، درگیری با نیروهای امنیتی و تصرف شهر کندز، همزمان شده بود با یک سالگی حکومت وحدت ملی، سفر والی کندز به تاجیکستان (به گفته والی، هر فردی حق استفاده از رخصتی را دارد و برای رخصتی به تاجیکستان رفته است)، نبود رئیس امنیت ملی کندز و حضور وی در کابل و اجلاس سالانه مجمع سازمان ملل متحد که خود گمانه زنی هایی را به دنبال داشت.

الله نظر ترکمن، نماینده مردم کندز در مجلس نماینده گان در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت :«توطئه بزرگ در میان بوده و شماری از مسوولان، طالبان را از داخل تکمیل و تجهیز کرده اند.»

به گفته وی، شهر کندز از ماه ها پیش در محاصره طالبان بود و هر روز عرصه بر نیروهای امنیتی تنگ شده و به عقب رانده می شد و از سوی دیگر طالبان قوی تر می شدند؛ اما از آن زمان هیچ اقدامی برای جلوگیری از اقدامات طالبان صورت نگرفت.

ترکمن اظهار داشت که بارها مشکلات کندز به مقام های عالی رتبه حکومت انتقال داده شده؛ اما هیچ واکنشی نسبت به این گفته ها، نشده و ارگان ها کشفی نیز نتوانستند، تهدید و حضور طالبان را پیش بینی کرده نتوانستند.

این نماینده افزود :«از حمله طالبان مردم در کوچه و پس کوچه ها خبر بودند؛ پس چطور والی و ارگان های کشفی از این موضوع باخبر نبودند و نتوانستند در برابر آن، برنامه جدی روی دست گیرند.»

به باور وی، به صورت مشخص گفته می شود که از داخل ولایت با طالبان برای حضور در شهر کندز و سقوط این شهر همکاری شده و والی صاحب در این کار دخیل است.

اما شکریه بارکزی، نماینده مردم کابل در مجلس نماینده گان می گوید که کندز به صورت کامل سقوط نکرده؛ اما رخصتی های دوامدار، غفلت وظیفوی مسوولان حکومتی کندز، عدم هماهنگی نیروهای امنیتی و عدم حضور نیروهای کافی از دلایل حضور طالبان در بخشی از شهر کندز بوده است.

به گفته وی، رکود اقتصادی در بسیاری از ولایت های کشور باعث شده تا ماشین جنگ «گرم تر» از گذشته باشد؛ اما نیروهای امنیتی توانمندی بازپس گیری کندز را دارند.

بانو بارکزی، وقوع حادثه کندز را درس و عبرتی برای دولت می داند تا در مورد تعیین افراد و روی دست گرفتن تدابیر لازم برای امنیت ولایت ها، از این درس بیاموزند.

به باور وی، هر اتفاقی که بیافتد، افغانستان به عقب نمی رود.

در عین حال، معصوم استانکزی، سرپرست وزارت دفاع ملی نیز از سهل انگاری و غفلت وظیفوی در حادثه کندز خبر داده و اظهار داشت که دلیل سقوط کندز بعد از تحقیقات همه جانبه مشخص خواهد شد.

به گفته وی، در روزهای عید، شماری از طالبان به صورت مردم عادی داخل شهر شده و جابجا شدند و از سوی دیگر، طالبان از قریه ها و ولسوالیهای همجوار به صورت دسته جمعی حمله کردند که نوعی تغییر تاکتیک جنگ از سوی طالبان را نشان می دهد.

همچنین نورالحق علومی، وزیر امور داخله نیز می گوید که کندز یکی از محلاتی است که مورد توجه حکومت قرار دارد.

وی افزود که استفاده از رخصتی های عید و استفاده از مردم، از جمله دلایلی بود که دست نیروهای امنیتی را برای مقابله و حملات تهاجمی با طالبان بسته بود.

با این حال، رحمت الله نبیل، رئیس امنیت ملی با تاکید بر این که اطلاعات در مورد حمله بالای کندز از قبل وجود داشت؛ اظهار کرد که بعضی مسایل محسوس است و اطلاعات از قبل بوده و از مناطقی که رخنه کردند کمربند امنیتی شامل است و تحقیقات در این رابطه به وقت بیشتر نیاز است.

وی افزود که به زودترین فرصت هرگونه غفلت وظیفوی و همکاری با دشمن، مشخص شده و برای مردم اعلام می شود؛ اما در پهلوی این مشکلات، سربازگیری دشمن در این مدت و شناسایی نقاط آسیب پذیر، باعث شد تا حادثه کندز صورت گیرد.

اما نیبل تصریح کرد که هیچ تجهیزات و مدارک امنیتی به دست طالبان در تصرف کندز نیافتاده است.

با این حال، سرپرست وزارت دفاع ملی، هرگونه معامله در سقوط کندز را به شدت رد کرد.

مردم کندز از حضور طالبان استقبال کردند؟؟

نکته جالب توجه بعد از سقوط کندز از سوی طالبان، خوشی مردم و گرفتن عکسهای سلفی با طالبان در شهر کندز است که در صفحات اجتماعی است.

در این رابطه، الله نظر ترکمن نماینده مردم کندز در مجلس نماینده گان می گوید :«این کار آشکار می کند که مردم کندز از حکومت مایوس شده و دل به طالبان بسته اند.»

وی اظهار داشت که مردم کندز هر هفته تعدادی قربانی می دادند و حکومت هیچ اقدامی در راستای حل مشکل مردم نکرده و به همین خاطر آنها از حضور طالبان استقبال کرده اند.

اما شکریه بارکزی نماینده مردم کابل در مجلس نماینده گان این گفته ها را رد کرده و می گوید :«مردم از حرکات تندروی حمایت نمیکند و شاید کسانی که عکس گرفتند، تنها یادگاری بوده است.»

به باور وی، گرفتن عکس را دشمنان افغانستان افتخار نیست و بیرق افغانستان برای همیشه سه رنگ باقی می ماند و آنانی که با دشمنان می جنگند، افغان واقعی هستند.

ستون پنجم؟؟

با تمام این گفته ها، از حضور ستون پنجم و افراد نفوذی برای طالبان در جنگ با نیروهای دولتی بحث می شود؛ چیزی که نماینده مردم کندز در مجلس نماینده گان نیز در سقوط شهر کندز به آن تاکید می کند.

به گتفه ترکمن، افرادی از داخل مسوولان حکومتی کندز با طالبان در سقوط شهر کندز همکاری داشتند.

اما شکریه بارکزی، موجودیت و بیان ستون پنجم از سوی برخی افراد را به عنوان یک معذرت و آدرسی می داند که باید کندکاریهای خود را به دوش آنها بیاندازد.

به گفته وی، اگر ستون پنجم به این حد قوی می بود، عمر حکومت به یک سال نمی کشید.

با این حال، شهر کندز توسط طالبان سقوط کرد، ساختمان و تجهیزات شماری از ادارات دولتی از بین رفت، سرمایه مردم غارت شد و شماری نیز از این ولایت فراری شدند؛ حال باید دید که چه اقداماتی برای واپس گیری این شهر انجام می شود و چه وقت مردم دوباره به زندگی عادی در این شهر می پردازند.

Author

About Author