سقوط هلمند؛ محتمل و یا بیم؟؟

شدت و طولانی شدن جنگ در شماری از ولسوالی های هلمند، بیم و هراس مبنی بر سقوط این ولایت به دست طالبان مسلح را بیش از پیش افزایش داده است.

بعد از آنکه دو هفته پیش ولسوالی نادعلی به صورت موقت و یک روزه به تصرف طالبان مسلح درآمد؛ جنگ در هلمند ابعاد دیگر گرفت و به صورت همزمان به هفت ولسوالی کشانده شد.

5A4C86FE-ABD7-473D-A2A1-37D56F4A7949_cx0_cy10_cw94_w987_r1_s_r1

ولسوالی های ناوه، مارجه، نادعلی، گرمسیر، خانشین، سنگین و موسی قلعه؛ شاهد جنگ های شدیدتری هستند و این جنگ معضلات اجتماعی نیز به دنبال داشته است.

در حالی که دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی روز گذشته گفته بود که نیروهای کمکی به هلمند فرستاده شده و این ولایت به دست طالبان مسلح سقوط نخواهد کرد؛ اما باشنده گان این ولایت داستان دیگری از درگیری های هلمند تعریف می کنند.

سردار محمد همدرد، رئیس جامعه مدنی هلمند در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت که در حال حاضر جنگ به نزدیکی شهر لشکرگاه رسیده است.

به گفته وی، شدت یافتن و طولانی شدن جنگ در حال حاضر بالای روان مردم تاثیر گذاشته و بیم سقوط هلمند را بیشتر از گذشته ساخته است.

همدرد اظهار داشت که جدای از اینکه چند ولسوالی از سالها به این طرف در کنترول طالبان مسلح بوده است؛ حالا نیز طالبان در پی تصرف مناطق بیشتر هستند.

در همین رابطه، عمر ځواک، سخنگوی والی هملند به خاورمیانه گفت که در حال حاضر جنگ در شماری از ولسوالی ها از جمله ناوه، نادعلی و خانشین جریان دارد.

به گفته وی، عملیات نیروهای امنیتی شدت یافته و تلاشها برای کنترول اوضاع جریان دارد.

معضلات اجتماعی

2DEF537E-E21F-4135-870A-6134E40FF95A_mw1024_mh1024_s

شدت یافتن جنگ در شمار زیادی از ولسوالی های هلمند در کنار درگیری و کشتار، معضلات مهم اجتماعی نیز به دنبال داشته و دارد.

یکی از این معضلات، بی سرپناهی باشنده گان ولسوالی های نادعلی، ناوه، خانشین، سنگین، موسی قلعه، مارجه و گرمسیر است که خانه های خود را رها کرده و از ترس کشته شدن به ولایت های دیگر و یا هم مرکز ولایت هلمند پناه برده اند.

سردار محمد همدرد، رئیس جامعه مدنی هلمند می گوید که شمار خانواده هایی که بی سرپناه شده اند به بیش از ۱۰ هزار فامیل می رسد که منازل خود را ترک کرده اند.

به گفته وی، شماری از این خانواده ها موفق شده اند اجناس و اموال ضروری و ابتدایی را نیز با خود بیاورند؛ اما شمار زیادی از آنها موفق به این کار نشده و با مشکلات زیادی مواجه هستند.

در عین حال، عمر ځواک، سخنگوی والی هلمند بی سرپناه شدن شماری از خانواده ها را تائید کرده و می گوید که تا حال بیش از یکهزار خانواده که به شهر لشکرگاه آمده اند، از سوی نهادهای مربوط سروی شده اند.

به گفته وی، حکومت محلی هلمند در تلاش برای حل مشکلات خانواده های بی سرپناه و رساندن کمک به آنها است.

خطر سقوط هلمند، واقعیت یا بیم؟

4589932_989

با این حال، فعالان جامعه مدنی هلمند از سقوط این ولایت به دست طالبان خبر می دهند و مدعی هستند که اگر به شدت عملیات نیروهای دولتی افزوده نشود، هلمند سقوط می کند.

سردار محمد همدرد می گوید که برای جلوگیری از سقوط هلمند باید عملیات به صورت همه جانبه و با شدت بیشتر انجام شود؛ چون در حال حاضر شماری از مناطق در ولسوالی های ناوه و نادعلی به دست طالبان مسلح افتاده است.

وی افزود که وضعیت فعلی هلمند به شکلی است که خطر سقوط همچنان وجود دارد.

در عین حال، سخنگوی والی هلمند سقوط این ولایت به دست طالبان مسلح را به صورت کامل رد می کند.

عمر ځواک می گوید که در حال حاضر نیروهای امنیتی کشور با حمایت نیروهای هوایی مواضع طالبان مسلح در ولسوالی های ناوه و نادعلی را تحت کنترول داشته و بر این مواضع حملاتی انجام می دهند.

به گفته وی، نیروهای امنیتی موفق شده اند تا طالبان مسلح را از بسیاری از بخش های ولسوالی های نادعلی و ناوه به عقب برانند و این مناطق را تحت کنترول بگیرند.

کمبود تجهیزات و کندی عملیات

1047884_939779576058828_9156919694482712756_o

یکی دیگر از مشکلات در طولانی شدن جنگ هلمند، کمبود و یا نقص فنی در تجهیزات نیروهای امنیتی گفته می شود.

رئیس جامعه مدنی هلمند نیز با تائید این مشکل، می گوید که در کنار کمبود تجهیزات، ماین گذاری در سرک ها و مناطق مختلف، از عوامل دیگری است که باعث کندی عملیات و پیشروی نیروهای امنیتی شده است.

سخنگوی والی هلمند نیز این ادعا را تائید کرده و می گوید که در زمانی از جنگ این مشکلات ایجاد می شود که قابل جلوگیری نیست؛ اما نیروهای کمکی به وقت رسیده و مشکل را حل می کنند.

این در حالی است که طالبان مسلح ادعا کرده اند که به نزدیکی شهر لشکرگاه رسیده و بخش های مهمی از ولسوالی های ناوه و نادعلی را در اختیار خود گرفته اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان مسلح در حساب توئیتر خود نگاشته است که در جریان نبرد، شماری از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شده اند؛ در عین حال عمر ځواک، سخنگوی والی هلمند می گوید که در جریان ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ طالب مسلح کشته و ۷ تن دیگر زخمی شده است.

در هر صورت، شدت جنگ در هملند به حدی بالا است که روز گذشته مقام های درجه اول امنیتی کشور به شهر لشکرگاه رفته و وضعیت را از نزدیک مورد بررسی قرار داده اند.

حال باید دید که سرنوشت جنگ هلمند چه خواهد شد، ولایتی که هم اکنون نیز ولسوالی های شمالی و دوردست آن به صورت کامل از کنترول دولت بیرون است.

موضوعی که سخنگوی والی هلمند نیز آن را تائید کرده و می گوید :«در ابتدا عملیات نیروهای امنیتی در مناطقی انجام می شود که طالبان مسلح تحرک نشان داده اند و بعد از آن تمرکز نیروهای امنیتی بر بازپس گیری ولسوالی های شمالی و دوردست خواهد بود.»

Author

About Author