سقوط تیوره، تهدیدی برای بند سلما

شورای ولایتی غور سقوط ولسوالی تیوره را بعد از سه روز درگیری به دست طالبان مسلح تائید کرده و از تیرباران شماری از بیماران و داکتران شفاخانه این ولسوالی خبر می‌دهند.

محمد مهدوی، عضو شورای ولایتی غور به خبرگزاری خاورمیانه گفت که مرکز ولسوالی تیوره صبح امروز (اول اسد) به دست طالبان مسلح سقوط کرده و نیروهای امنیتی نیز به بیرون از ولسوالی رفته‌اند.

وی اظهار داشت که در جریان سقوط این ولسوالی به هر دو طرف درگیری تلفاتی نیز وارد شده؛ اما رقم دقیق آن مشخص نیست.

مهدوی تاکید کرد که ولسوالی تیوره از سه روز به این سو شاهد درگیری و حملات تعرضی طالبان مسلح قرار داشت و بعد از سه روز مقاومت نیروهای دولتی با همکاری نیروهای خیزش مردمی، این ولسوالی به دست طالبان مسلح سقوط کرد.

در عین حال، این عضو شورای ولایتی غور تصریح کرد که شفاخانه ولسوالی غور نیز در جریان سقوط این ولسوالی به آتش کشیده شده و شماری از بیماران و داکتران این شفاخانه نیز تیرباران شده‌اند.

مهدوی مشخص نکرد که این شفاخانه از سوی کدام یک از طرفهای درگیر به آتش کشیده شده و بیماران و داکتران آن تیرباران شده اند.

وی می‌گوید که نیروهای امنیتی به کمک نیروهای هوایی تلاش دارند تا ولسوالی تیوره را دوباره به تصرف خود درآورند؛ اما زمان دقیق این حملات مشخص نیست.

از سویی هم، مهدوی گفت که هم‌اکنون نیز مردم در شهر فیروزکوه و در مقابل فرماندهی پولیس دست به مظاهره زده و خواهان بازپس‌گیری ولسوالی تیوره هستند.

با تلاش فراوان، نتوانستیم نظر هیچ کدام از مقام های محلی غور را در این رابطه داشته باشیم.

طالبان مسلح تا حال در این رابطه اظهار نظر نکرده‌اند.

تهدید برای بند سلما

با این حال، سقوط ولسوالی تیوره در حالی که یک ولسوالی دیگر را از کنترول دولت خارج می‌کند؛ تهدیدی خواهد بود برای بند سلما در ولایت هرات.

آن‌طور که امرالله صالح می‌گوید :«اگر طالبان را از ولسوالی تیوره خارج نسازید و کنترول ساحه را با انجام ضد حمله دوباره به دست نگیرید؛ گام بعدی طالبان تسخیر «بند سلما» خواهد بود.»

به باور وی، بین خط تیوره و بند سلما که در ولسوالی «چشت» هرات واقع شده است؛ دیگر کدام نیروی دفاعی و خط مستحکم وجود ندارد، طالبان مسلح در این حمله از اصل غافل‌گیری و مانور استفاده بهتر کرده‌اند.

صالح در صفحه فیس‌بوک خود نگاشته است که تسلط طالبان مسلح بر این ولسوالی راه آنها را از مرکز اصلی‌شان در هلمند به شرق ولایت هرات باز می‌نماید و به اصطلاح نظامی، آنها خطوط اصلی دفاعی ما را دور می‌زنند.

این در حالی است که بند سلما از جمله مهم‌ترین پروژه‌های انکشافی در کشور است که بعد از مدت‌ها و با پشت سرگذاشتن چالش‌های فراوان به بهره‌برداری رسید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *