سفیر هم بر خلاف سیاست خارجی افغانستان صحبت می کند

خبرگزاری خاورمیانه

معمولاً کشورهای جهان بر اساس یک سیاست خارجی مشخص و روشن با دیگر کشورها از جمله همسایه ها، ارتباط و همکاری برقرار می کنند.

افغانستان هم از امر مستثنی نیست و باید بر اساس یک سیاست خارجی روشن که تمام خواسته ها و اهداف مد نظر از ارتباط در آن گنجانیده شود، با کشورهای همسایه ارتباط داشته باشد و دیپلومات ها نیز بر همین اساس به کشورها اعزام شوند.

اما از ابتدای حکومت تا حال، سیاست خارجی افغانستان در برابر کشورهای منطقه، همسایه و جهان مشخص نبوده و مجلس نماینده گان نیز بارها از این امر انتقاد کرده اند.

این عدم وضاحت در سیاست خارجی به حدی پیچیده شده که حتی نمی توان صحبت های سفیر کشور (که فرد اول دیپلوماسی در کشور مورد نظر است) را نیز مورد اعتماد قرار داد.

بس که سیاست خارجی افغانستان تاریک است؛ وزارت امور خارجه که منبع اصلی سیاست خارجی برای روابط با کشورهای دیگر است، به گفته های فردی که خودش به کشورهای دیگر به عنوان نماینده (سفیر) تعیین می کند، اعتماد ندارد و آن گفته ها را رد می کند.

هفته پیش و بعد از اظهارات جنجالی عبدالقیوم کوچی، سفیر افغانستان در روسیه در مورد تاجیکستان، تنشی به دو کشور همسایه ایجاد کرد و وزارت خارجه تاجیکستان، سفیر افغانستان در دوشنبه را احضار کرد.

کوچی که کاکای رئیس جمهور غنی است، در مصاحبه با تلویزیونی که در امریکا نشرات دارد گفته بود که مواد مخدر کشت شده در افغانستان بیشتر از سوی مافیای تاجیکستان قاچا می شود و به روسیه انتقال می یابد.

وی اظهار داشته بود که مردم روس که در تاجیکستان حضور دارند، اجازه ندارند به زبان مادری شان صحبت کنند و مافیا در تاجیکستان بسیار فعال است.

این اظهارات واکنش وزارت خارجه تاجیکستان را به عنوان منشا اصلی سیاست خارجی این کشور به دنبال داشت و مراتب نگرانی و نارضایتی از این گفته ها را به سفیر افغانستان در دوشنبه انتقال داد.

این روند تنها با احضار سفیر افغانستان منحصر نشد و وزارت امور خارجه تاجیکستان در نامه ای رسمی از وزارت امور خارجه افغانستان خواست تا این موضوع را رسیده گی کرده و در رابطه به اظهارات آقای کوچی، معلومات ارائه کند.

در واکنش به این نامه رسمی نیز وزارت امور خارجه افغانستان با نشر خبرنامه ای گفته است که اظهارات اخیر عبدالقیوم کوچی، نظر شخصی وی بوده و به هیچ وجه بیانگر موضع این وزارت نیست.

وزارت امور خارجه افغانستان گفته است که این اظهارات نمی تواند بیانگر سیاست خارجی افغانستان در قبال همسایه هایش به ویژه تاجیکستان باشد.

در همین اعلامیه، وزارت خارجه افغانستان، نسبت به اظهارات قیوم کوچی اظهار تاسف کرده است.

حال سوال این است که سیاست خارجی افغانستان چرا از دید سفرای محترم در کشورهای دیگر پنهان است و آیا سفرا نباید پیش از تعیین شدن، با سیاست خارجی کشورشان آشنا باشند تا اظهارات خلاف این سیاست نداشته باشند؟

چرا وزارت امور خارجه در تعیین سیاست خارجی خود کوشش نمی کند تا این سیاست حداقل برای دیپلومات های محترم در کشورهای خارجی معرفی باشد و خلاف آن رفتار نشود؟

در عین حال، باید اذهان داشت که سفرا شاید بر اساس روابط به این سمت تعیین می شوند و دیپلومات ها نیز بدون آگاهی از سیاست خارجی در سفارت ها حضور می یابند و در بسیاری از مواقع حاضر به گفتگو با هیچ رسانه ای نمی شوند.

افغانستان نیاز به سیاست خارجی قوی دارد که دیپلومات ها با آشنایی با آن، بتوانند مطابق با سیاست خارجی اظهار نظر کرده و وزارت امور خارجه نیز به راحتی از این اظهارات دفاع کند و موضع قوی داشته باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *