سفر یک هیات عالی رتبه دولتی ترکمنستان به کابل

یک هیات با صلاحیت از مقامات ارشد ترکمنستان امروز چهارشنبه (۱۳ ثور) طی یک سفر رسمی وارد کابل شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مردوف معاون اول رئیس کابینه وزیران و وزیر امور خارجه ترکمنستان در رأس یک هیأت عالیرتبه برای اشتراک در چهارمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های امنیتی افغانستان و ترکمنستان، به کابل سفر کرده است.

این هیات عالیرتبه دولتی ترکمنستان امروز چهارشنبه با مقامات افغانستان از جمله صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان جه دیدار کردند.

در این دیدار، وزرای امور خارجه افغانستان و ترکمنستان در باره گسترش هرچه بیشتر همکاری های دو کشور در عرصه های تجارتی-اقتصادی، فرهنگی و فعالیت های بشردوستانه گفتگو نموده، بر ضرورت ارتقای ظرفیت ها برای مبادلات تجارتی میان دو کشور تأکید ورزیدند.

وزرای امور خارجه دو کشور همچنان در باره آمادگی ها برای سفر رسمی اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به ترکمنستان به دعوت رئیس جمهور آن کشور، تبادل نظر نمودند. همچنان روی سندهای متقابلاً مفید که قرار است در جریان این سفر بین رؤسای جمهور دو کشور امضاء گردد، بحث صورت گرفت.

همچنین چهارمین نشست کمیسیون مشترک امنیتی افغانستان و ترکمنستان، به ریاست صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و رشید مردوف معاون اول رئیس کابینه وزیران و وزیر امور خارجه ترکمنستان و به اشتراک نمایندگان عالی رتبه وزارت ها و نهادهای ذیربط هردو کشور، برگزار گردید.

در این نشست، روی اهمیت عملی شدن و تأمین امنیت پروژه پایپ لاین گاز ترکمنستان- افغانستان-پاکستان-هند (تاپی)، پروژه راه لاجورد، پروژه خط آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان و انتقال برق ترکمنستان به افغانستان و از افغانستان به شکل ترانزیت به کشورهای دیگر و پروژه های دیگر زیربنایی که نه تنها در انکشاف اقتصادی دو کشور و اتصال منطقه، بلکه در تأمین امنیت منطقه یی نقش بسیار مهمی خواهند داشت، و همچنان روی تحکیم امنیت سرحد میان دو کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

هردو طرف توافق نمودند که درتأمین امنیت پروژه¬های بزرگ اقتصادی وتحکیم امنیت سرحد میان دو کشور همکاری نمایند.

هردو طرف توافق نمودند که نشست نوبتی آینده کمیسیون در نیمه اول سال ۲۰۱۸ در شهر عشق آباد برگزار گردد. روی تاریخ دقیق این نشست از مجرای دپلوماتیک بعداً توافق خواهد شد.

گفتنی است در اثر تبادل یادداشت ها میان دو کشور به منظور تقویت مذاکرات سیاسی، کمیسیون مشترک همکاری های امنیتی افغانستان و ترکمنستان در سال ۲۰۱۳ ایجاد گردید. سه نشست پیشین این کمیسیون به ترتیب در ترکمنستان (شهرهای عشق آباد و سرحد آباد) و در جمهوری اسلامی افغانستان (شهر هرات) برگزار گردیده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *