سریال تکراری استیضاح؛ سکانداران امنیتی، ابقا شدند

نماینده گان مجلس بعد از آنکه بحث های گوناگونی در مورد استیضاح مقام های امنیتی داشتند، بعد از رایگیری وزیران امور داخله و دفاع و رئیس امنیت ملی را در سمت هایشان ابقا کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تاج محمد جاهد، وزیر امور داخله، عبدالله حبیبی وزیر دفاع ملی و معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان در پیوند به حمله خونین شفاخانه ۴۰۰ بستر سردار محمد داود خان و افزایش ناامنی های اخیر، به نشست استیضاح امروز (۷حمل) دعوت شده بودند.

شماری از نماینده گان که خواهان استیضاح مقام های امنیتی شده بودند، در صحبت های ابتدایی نسبت به اوضاع امنیتی ابراز نگرانی کرده و حمله بر شفاخانه ۴۰۰ بستر را فاجعه بار دانستند.

این نماینده گان به شدت مقام های امنیتی را نسبت به اوضاع امنیتی مورد انتقاد قرار داده و آنها را افراد ناکارا و ناکام در امور امنیتی عنوان کردند.

بعد از آن، مقام های امنیتی به پاسخ پرداخته و عبدالله حبیبی، وزیر دفاع ملی اظهار داشت که مشکلات عمده در تلفات نیروهای امنیتی، بی سوادی، عدم آگاهی نیروهای امنیتی برای استفاده از تجهیزات و تعیین و تقرری ها است.

وی اظهار داشت که برای تعلیم و تربیه نیروهای امنیتی برنامه های عملی روی دست گرفته شده است.

وزیر دفاع ملی خود را در حمله بر شفاخانه ۴۰۰ بستر سردار محمد داود خان برائت داده و گفت که این شفاخانه محافظ داشته و مسوول امنیتی دارد که باید آنها مورد بازخواست قرار گیرند، نه شخص وزیر.

حبیبی کمبود و فساد در غذای سربازان اردوی ملی را نیز رد کرد.

همچنین تاج محمد جاهد، وزیر امور داخله اظهار داشت که در سال ۱۳۹۶ آماده گی لازم برای راه اندازی عملیات «خالد» دارند تا بخش های از دست رفته را دوباره تحت کنترول درآورند.

به گفته وی، مبارزه با فساد از اولویت های وزارت داخله است و اراده قوی و محکم نیز در این راه وجود دارد.

از سویی هم معصوم ستانکزی، رئیس امنیت ملی تصریح کرد که اگر بداند کار کرده نمی تواند، دیگر به کار ادامه نمی دهد.

وی تاکید کرد که در تحقیقات حمله بر شفاخانه ۴۰۰ بستر معلومات خوبی به دست آمده؛ اما اعلام آن پیش از وقت است که نیاز به وقت بیشتر دارد.

ستانکزی با بیان اینکه باید حقایق به مردم گفته شود، خواهان سری شدن مجلس شد که این درخواست از سوی نماینده گان مورد تائید قرار گرفته و حقایق پشت پرده پنهان شدند.

چرخش ۱۸۰ درجه ای نماینده گان

با این حال، شماری از نماینده گان به مانند رمضان بشردوست، نماینده مردم کابل معتقدند که شماری از نماینده گان در مدت وقفه ایجاد شده برای استیضاح، معامله کرده و از رای عدم اعتمادشان برگشته و به مقام های امنیتی رای اعتماد دادند.

وی اظهار داشت که پاسخ های مقام های امنیتی هیچ قانع کننده نبوده و متاسفانه به دلیل زد و بندهای صورت گرفته، به گفته های آنها «چَک چَک» می شد.

به باور بشردوست، رویکرد نماینده گان در قبال اظهارات مقام های امنیتی، معامله گری آنها و ترس برخی از نماینده گان از هشدار رئیس جمهور مبنی بر منحل شدن مجلس، عواملی بودند مقام های امنیتی را در سمت شان ابقا کرد.

نماینده مردم کابل معتقد است که رای اعتماد دوباره به مقام های امنیتی، خیانت به خون شهدا و قربانیان حادثه شفاخانه ۴۰۰ بستر است.

به باور بشردوست اگر معامله گری، ترس از رئیس جمهور و بحث های تنظیمی نمی بود، باید بعد از حمله بر شفاخانه ۴۰۰ بستر جلسه فوق العاده استیضاح گرفته شده و این مقام ها برکنار می شدند.

کی راست می گوید؟

هفته پیش اداره تفتیش امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه ای اعلام کرد که فساد در نهادهای امنیتی افغانستان فوق العاده زیاد است.

بر اساس این گزارش، مقام های بلندرتبه امنیتی حتی از غذای سربازان، تیل، تجهیزات و امکانات سربازان به سود خود اختلاس کرده و آن را به مخالفان مسلح می فروشند.

سیگار گفته بود که در پایان هر قطار امنیتی، مخالفان مسلح حضور دارند که جنرالان امنیتی افغانستان با آنها معامله می کنند.

اما مقام های امنیتی که برای استیضاح به مجلس نماینده گان حضور یافته بودند، این گزارش ها را رد کرده و اظهار داشتند که فساد به این اندازه نیست.

حال برای مردم این سوال به وجود آمده است که چه کسی راست می گوید؟ اداره تفتیش امریکا که بخش عمده ای از کمک های مالی نیروهای امنیتی را در اختیار دولت افغانستان قرار می دهد یا مقام های امنیتی که در کار تامین امنیت موفقیت چندانی نداشته و امنیت خود را در پشت دیوارهای کانکریتی تامین کرده اند؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *