سرتاج عزیز: پاکستان هیچ تضمینی در پروسه صلح افغانستان داده نمی تواند

سرتاج عزیز، مشاور ارشد صدراعظم پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی این کشور می‌گوید که کشورش نمی‌تواند برای پیشبرد موفقیت آمیز پروسه صلح افغانستان تضمین بدهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مشاور ارشد صدراعظم پاکستان در راس یک هیات بلند پایه حکومتش به کابل سفرکرده و قرار است در این سفر دیدار و گفت وگو های با مقامات بلند پایه دولتی افغانستان در باره عادی سازی روابط میان کابل- اسلام آباد داشته باشد.

سرتاج عزیز پس از ورود به کابل در یک کنفرانس مشترک خبری با داکتر زلمی رسول، وزیر امور خارجه کشور حضور یافت و در باره روابط حکومت پاکستان و افغانستان صحبت کردند.

وی در این کنفرانس خبری گفت که کشورش در باره روند صلح افغانستان به رهبری خود افغانها تلاش ها و تماس های که در گذشته با طالبان داشته، ادامه میدهد اما نمی تواند طالبان را کنترل ‌کند و یا تضمینی در باره موفقیت این روند برای دولت افغانستان بدهد.

او گفت: پاکستان تنها کاری را که می‌تواند انجام دهد دست یافتن به یک راه حل سیاسی است و زمانی که شورای عالی صلح افغانستان از ما در خواست کرد که زمینه ملاقات را با طالبان و بازگشت مصئون آنها را فراهم کنیم، آن زمانی بود که ما این روند را فراهم کردیم و آنان توانستند به این هدف شان برسند.

سرتاج عزیز تاکید کرد که پاکستان خواهان روابط دوستانه با افغانستان است طوریکه آرام، با ثبات و متحد بودن مردم افغانستان به سود کشور پاکستان است.

با این حال زلمی رسول وزیر امور خارجه کشور در این نشست خبری ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن حکومت جدید در پاکستان روابط و همکاری میان دو کشور بهبود یابد.

وی گفت: افغانستان و پاکستان دو کشور همسایه هستند که امروز سرنوشت شان بیشتر از هر مقطع دیگر تاریخ روابط شان با هم گره خورده است، خیر و فلاح یک کشور سبب خیر و فلاح کشور همسایه می شود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر وضعیت در یکی از دو کشور با مشکلات و چالشهای امنیتی مواجه باشد، بالای صلح، امنیت و ثبات کشور دیگر تاثیر مستقیم خواهد داشت به همین دلیل بوده که دولت افغانستان بیشترین تلاش را در راستای بهبود و تقویت روابط با پاکستان در امر مبارزه موثر با ترویرزم، انجام داده است.

او گفت، هیچ دولت دیگر به این اندازه در این راه کوشش نکرده است، اما با تاسف که تا هنوز این تلاش های دولت افغانستان نسبت به پاکستان نتیجه مثبت نداده و امیدوارهستیم که بتوانیم با حکومت جدید منتخب این کشور به نتیجه ای برسیم.

آقای رسول خاطرنشان کرد که موقف دولت افغانستان نسبت به پروسه صلح بسیار واضح و روشن است و خط قرمزی را که ما گذاشته ایم این است که باید روند پروسه صلح افغانی توسط افغان ها پیش برده شود و به قانون اساسی احترام گذاشته شود.

به گفته وی، صحبت هایی هم که با برادران پاکستانی خود داریم این است که آنها ما را کمک کنند و شرایطی را مهیا سازند که در  این چارچوب پروسه صلح افغانستان به یک نتیجه یی برسد.

گفتنی است سرتاج عزیز در این سفر با هیات همراه اش با انوار الحق احدی وزیر تجارت کشور در باره روابط تجاری دو کشور نیز دیدار و گفتگو کرده و شب گذشته مهمان رسمی رئیس جمهور کرزی در ارگ ریاست جمهوری بود و او به نمایندگی از نوازشریف از حامد کرزی دعوت کرد تا به پاکستان سفر کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *