سران مجاهدین افغانستان در تلاش همسویی و یکپارچگی

سران مجاهدین و بزرگان حزب جمعیت اسلامی افغانستان در یک اقدام تازه خواهان همسویی و یکپارچگی سران

11717198_10206445331948106_1197915199_nسران مجاهدین و بزرگان حزب جمعیت اسلامی افغانستان در یک اقدام تازه خواهان همسویی و یکپارچگی سران مجاهدین و سهیم شدن در تصمیم گیری های بزرگ در کشور شده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اخیرا سران و رهبران جهادی افغانستان در تصمیم گیری ها و برنامه های حکومتی کمتر نقش داشته و این امر باعث شد که نیروهای امریکایی به ذخیره گاه سلاح و مهمات مربوط به یکی از فرماندهان جهادی در ولایت پروان در شمال افغانستان حمله کرد و آن نابود ساخت.

این کار نیروهای امریکایی پای سران جمعیت و رهبران جهادی را از مرکز و ولایات افغانستان به منزل فرمانده جان احمد در ولایت پروان کشاند.

دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدمت ملی، صلاح الدین ربانی ریس جمعیت اسلامی و وزیر امور خارجه، سترجنرال عطامحمد نور والی بلخ و رییس اجراییه جمعیت اسلامی، کلیم الله نقیبی معاون جمعیت اسلامی، میرامان الله گذر، حضرت علی، ایزدیار معاون مجلس سنا، حفیظ منصور، امرالله صالح رییس روند سبز و رییس پشین امنیت ملی و ده ها تن از فرماندهان بزرگ جمعیت اسلامی از سراسر کشور در این نشست حضور داشتند.

سترجنرال عطامحمد نور والی بلخ و رییس عمومی شورای اجرایی جمعیت اسلامی با اظهار همدردی به فرمانده جان احمد خان، ایشان را شخصیت خیر، مجاهد و همسنگر عزیز خود خطاب کرده، افزود؛ حمله به یکی از محلات ولایت پروان که گفته شده در آن مهمات وجود داشت نه تنها کار مغایر اصول و قوانین است که حریم خصوصی و مصئونیت اجتماعی افراد را شدیداً ضربه زده است.

وی تاکید که به باور من اینست که در عقب این رویداد مسایل دیگری نیز نهفته است که نیاز به تحقیق و بازجویی دارد.

آقای نور ضمن آنکه اهانت به مجاهدین را نپذیرفتنی و جفا خواند، تصریح کرد ” چرا مجاهدین اهانت مى شوند؟ همین مجاهدین براى آینده با ثبات این کشور، قدرت را انتقال دادند، برنامه هاى دایاک و دى دى آر را پذیرفتند، سلاح را تسلیم کردند، اردو و پولیس را شکل دادند و حمایت کردند، از حکومت موقت، انتقالى و قانون اساسى و انتخابات حمایت کردند و حتى خلع قدرت و ترور هاى هدفمند همسنگران شان را تحمل کردند، از حضور دوستان بین المللى براى کمک به افغانستان حمایت کردند، نمى دانم از ما دگر چه میخواهند؟”

آقای نور بر وحدت و یکپارچگی مردم تاکید کرد و خود را شریک غم و شادی مردم خوانده گفت: من از سالها بدینسو با مردم شریف و با غرور پروان رابطه دارم و در هر اقدام و موضع گیری ها ایشان را آگاه کرده ام و یکجا با هم حرکت کرده ایم و پس ازین نیز چنین خواهد بود و ما همه در کنار هم غم و شادی را تقسیم می کنیم و نمی گزاریم احدی بر حقوق و جایگاه مردم ما پا گذارد.

سپس محمد علم ایزد یادر معاون مجلس سنا، وحدت و یکپارچگی مجاهدین را بزرگترین قدرت عنوان کرد و از تمامی بزرگان و سران جهادی خواست که در برابر توطیه ها منسجم شوند و از منافع ملی مردم دفاع نمایند.

امر الله صالح رییس روند سبز نیز طی سخنانی با قدر دانی از حضور آقای نور، بر وحدت و تمرکز مجاهدین در یک محوریت تاکید نمود و عملیات اجرا شده در پروان را برنامه ریزی شده خواند.

میرداد خان نجرابی نماینده مردم کاپیسا و همینگونه معاون مقام ولایت پروان نیز در صحبت های شان ضمن قدر دانی از حضور آقای نور و همراهان، بر ایجاد یک محور مجاهدین و همسویی در مسایل ملی تاکید نمود.

آنان همچنان حمله بر حریم خصوصی یک فرمانده نامدار کشور را قانون شکنی صریح و دسیسه و توطیه یی خواندند که باید جداً مورد بر رسی قرار گیرد و به قناعت متضرر و مردم پروان پرداخته شود.

همچنین دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت از دیدار هایش با سفیر امریکا و فرمانده عمومی نیرو های بین المللی خبر داده، تاکید ورزید که به هیچ صورت از پیگیری جدی این قضیه عقب نمی نشیند و بزودی انکشاف این رویداد را با مردم شریک خواهد ساخت.

وی از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند و نگذارند که دشمنان مردم ازین فرصت ها استفاده سو نمایند.

همچنین صلاح الدین ربانی رییس حزب جمعیت اسلامی و وزیر امور خارجه کشور با آنکه این حمله را عمل خلاف اصول و موازین حقوقی کشور خواند، بر شناسایی عوامل آن و پیگیری این رویداد تاکید ورزیده، فرمانده جان احمد را از شخصیت های نیک نام کشور عنوان نمود.

بر بنیاد اسنادی که در رسانه ها به نشر رسیده؛ عملیات به خانه‌ جان احمد خان نماینده جمیعت اسلامی در پروان به دستور و اطلاع رسانی عبدالبصیر سالنگی، والی پیشین پروان صورت گرفته است؛ ادعایی که آقای سالنگی آن را جز دسیسه چیزی بیش نمی ‌داند.

Author

About Author