سران طالبان در حال گفتگو؛ افرادشان در حال کشتار هدفمند هزاره ها

طالبان با تغییر رویکرد بعد از امضای توافقنامه صلح با امریکا، اهداف مشخصی را در افغانستان به ویژه در مناطق کمی دوردست تر زیر نظر دارند.

بعد از امضای این توافقنامه، طالبان بارها گفتند که موفق شدند خارجی ها را مجبور به ترک افغانستان کنند و پیش شرط هایی نیز برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی مطرح کردند.

رهایی زندانیان شان از زندان های حکومت افغانستان بر اساس لیستی که خودشان تهیه کرده و در اختیار نماینده گان امریکا قرار داده اند، از جمله خواست های مهم این گروه برای مذاکرات بین الافغانی است.

توافق امریکا با گروهی که برای نابودی اش در حدود ۱۸ سال مصارف هنگفتی انجام داد، «شکست» امریکا به حساب می آید و پرده از اهداف نامعلوم این کشور بر می دارد.

در حالی که رهبران و سران طالبان در هوتل های مجلل قطر زندگی کرده و گفتگوهای شان را پیگیری کرده و خواست هایشان را مطرح کرده و بر آن پافشاری دارند، از سوی دیگر افراد تحت امرشان در نقاط مختلف افغانستان همچنان به حملات و کشتار ادامه می دهند.

بعد از حملات متعدد به مناطق هزاره نشین «پسقل» در ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان، روز سه شنبه هفته روان نیز در یک حمله گروهی بر ولسوالی شولگره ولایت بلخ، هفت تن از باشندگان این ولسوالی که جوانان نیز در بین آنها بود، تیرباران شدند.

حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامى مردم افغانستان، این رویداد را یک «فاجعه» دانسته و گفته است که همه اعضاى یک خانواده و بیشترشان نوجوانان خوردسال و مصروف کارهاى روزمره دهقانى شان بودند.

به گفته وی، «این حمله توسط گروه هاى مسلح بنام طالبان اسیر شده و بی رحمانه به شهادت رسیدند.»

بر اساس معلومات محمد محقق، در این عملیات جنایتکارانه شخص ولسوال نام نهاد طالبان اشتراک داشته است.

همچنین کمیسیون مستقل حقوق بشر «تیرباران» هفت غیرنظامی در شولگره را «جنایت جنگی» دانسته و گفته است که این رویکرد از سوی طالبان، «نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین ‌المللی و جنایت جنگی» است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر بار دیگر از طالبان خواسته است که قواعد حقوق بشردوستانه بین‌ المللی را رعایت و از کشتار افراد بیگناه و ملکی خودداری کنند.

بیشتر بخوانید …

همچنین «نیکلاس کی»، نماینده ملکی ناتو در افغانستان، تیرباران این هفت نفر را محکوم کرده است.

با آنکه این حملات به طالبان ارتباط داده می شود؛ اما این گروه تا حال در این رابطه هیچ واکنشی نشان نداده است.

حملات و کشتار در مناطق دوردست ولایت های کشور در حالی رخ می دهد که بارها و بارها بر کاهش خشونت از سوی طالبان تاکید شده است؛ اما به آن هیچ توجهی نشده است.

برخی از حملات طالبان نیز به صورت مشخص دیده می شود که هدفمند صورت گرفته و بخش مشخصی را هدف قرار داده است به صورتی که حاجی محمد محقق، می گوید که بعد از اعلام کاهش خشونت و انصراف از حلمه بر نیروهای خارجی و مراکز عمده حکومت، طالبان توجه شان را به تصرف مناطق غیرنظامی و گسترش جغرافیای نفوذشان متمرکز ساخته است.

وی به صراحت گفته است که بیشتر تمرکز طالبان بر تصرف مناطق هزاره نشین که از نظر آنها هزینه سیاسی و امنیتی کمتر دارد؛ معطوف شده؛ زیرا از نظر امنیتی حکومت و یا خارجی ها علاقمندی به حمایت آنها (مناطق هزاره نشین) ندارند.

بیشتر بخوانید …

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *