سایه سنگین ناهماهنگی، عامل سقوط سنگین

هلمندطالبان برای اولین بار در حدود دو ماه پیش توانستند شهر کندز را بعد از حمله تهاجمی، به تصرف درآورده و نزدیک دو هفته این شهر را تحت تصرف داشتند.

حالا و با گذشت دو ماه، ولایت هلمند که از چندی به این سو شاهد درگیری و حملات شورشیان بود، در معرض خطر قرار گرفته و یکی از مهمترین ولسوالیهای آن به نام سنگین به دست طالبان سقوط داده شده و شمار زیادی از نیروهای امنیتی نیز در محاصره قرار دارند.

بر اساس آن چیزی که نامه سرگشاده معاون والی هلمند نامیده می شود، در همان ابتدای حمله بر سنگین، بیش از ۹۰ نیروی امنیتی کشته شده و خسارات زیادی نیز وارد شده بود.

وی در این نامه که برای رئیس جمهور نوشته شده و در صفحات اجتماعی شریک شده بود، از آقای غنی خواهان کمک به نیروهای امنیتی شده و گفته بود که اگر این کار صورت نگیرید، هلمند سقوط می کند.

اما گویا این گفته ها جدی گرفته نشده و چند روز بعد از نشر آن، سنگین به دست مخالفان افتاد؛ در حالی که مسوولان امنیتی بارها این امر را رد کرده و ادعا داشتند که گفته ها مبنی بر سقوط سنگین بی اساس است.

از سوی دیگر، اعضای شورای ولایتی و مقام های ولایت هلمند از سقوط این ولسوالی خبر داده و مدعی شدند که نیروهای امنیتی نیز به شدت به کمک مخصوصا کمک هوایی نیاز دارند.

حال سوال اساسی اینجاست که چرا به درخواست های کمک، پاسخ عاجل و مناسب داده نمی شود؟

در پاسخ به این سوال، انورخان اوریا خیل، نماینده مردم کابل در مجلس نماینده گان به خبرگزاری خاورمیانه گفت که این موضوع بارها از حکومت خواسته شده؛ اما تا حال جواب قانع کننده داده نشده است.

به گفته وی، این سوال برای نماینده گان نیز وجود دارد که چرا حکومت به این خواست جواب به موقع و مناسب نمیدهد و بعد از وقوع حادثه به فکر حل آن می شوند.

اما اوریاخیل تصریح کرد که عدم هماهنگی بین نیروهای امنیتی از دلایل مهم در این امر است؛ چون هم اکنون سه نیرو (اردو، پولیس و امنیت ملی) در حال نبرد هستند و هر کدام از خود برنامه ها و رهبران ویژه دارد.

منبع اظهار داشت که اگر جز و تام های نظامی درگیر نبرد، از طریق یک اداره کنترول شود، اطلاع رسانی و کمک خواهی ممکن است قابل فهم تر برای حکومت مرکزی باشد و احتمال دارد در آن صورت، کمکها زودتر برسند.

بر اساس معلومات نماینده کابل، اگر به این ناهماهنگی به زودی رسیده گی نشود، ممکن تمام هلمند سقوط کند و این امر خود معضل جدی و بزرگ برای حکومت خواهد بود، چون هلمند یکی از ولایت های راهبردی است.

از سوی دیگر، امان الله امان، آگاه امور نظامی به خاورمیانه گفت که نیروهای امنیتی از لحاظ کمی و کیفی در هلمند حضور دارند و از ناحیه کمبود نیرو، با مشکل روبرو نیستند که به این خاطر سنگین سقوط کرده باشد.

به گفته وی، مسئله اساسی هماهنگی بین نیروهاست که تا حال به شکل اساسی در بین نیروهای امنیتی افغانستان به وجود نیامده است و همین امر باعث ایجاد مشکلات جدی و در معرض سقوط قرار گرفتن شماری از مناطق می شود.

امان افزود که نیروهای امنیتی در هلمند تنها با کمک های هوایی نیاز داشتند که این کار نیز باید به صورت منصفانه انجام می شد.

این آگاه امور نظامی اظهار داشت که حکومت مرکزی نیز باید هرچه زودتر هماهنگی لازم بین نیروهای امنیتی را ایجاد کند.

در عین حال، وی گفت که جنگ استخباراتی از سوی طالبان نیز نقش اساسی دارد که موقعیت خود را تغییر می دهند و در این بین غفلت از سوی نیروهای امنیتی انجام شده و یک منطقه به دست طالبان می افتد.

اما منبع، باورمند است که نیروهای امنیتی افغانستان به خوبی توان بازپس گیری هر منطقه را دارند که این کار در کمترین زمان ممکن نیز انجام می شود.

امان تاکید کرد که باید بین جز و تام های امنیتی هماهنگی های لازم ایجاد شود تا از هرگونه پیش روی طالبان در مناطق مختلف جلوگیری شود.

بازهم پاکستان؟؟؟

سقوط ولسوالی سنگین و افزایش درگیریهای طالبان آن هم در فصل سرما که پیش از این سابقه نداشته است، دقیقا بعد از دیدار رئیس جمهور غنی و نوازشریف در آلمان و نشست قلب آسیا صورت می گیرد که در هر دو نشست، صدراعظم پاکستان وعده جدی داده بود که مخالفان را از بین می برد.

اینکه هر بار بعد از اظهار نظرات مقامهای اسلام آباد چرا حملات انتحاری و تهاجمی طالبان در افغانستان چرا افزایش می یابد، خود باعث درنگ است.

انورخان اوریاخیل، نماینده کابل در این رابطه می گوید :«پاکستان که هیچ وقت در قبال افغانستان صادق نبوده است و از طرف دیگر طالبان نیز از سوی حکومت نظامی این کشور رهبری می شود.»

به باور وی، حکومت نظامی پشت پرده گفته های حکومت ملکی اسلام آباد در تلاش است تا طالبان را در سه ماه زمستان تمویل، تجهیز و اکمال کند تا در سال آینده بر شدت حملات شان در افغانستان بیافزایند.

همچنین امان الله امان، معتقد است که در پاکستان چهار حکومت وجود دارد (ایالتی، مرکزی، نظامی و استخباراتی) که هر کدام از آنها اهداف خود را پیش می برند.

به گفته امان، مشکل با پاکستان و عدم صداقت آن در قبال افغانستان در مدت ۱۴ و ۱۵ سال اخیر وجود داشته و اگر حکومت مرکزی اسلام آباد هر تصمیمی می گیرد؛ حکومت های دیگر به ویژه حکومت استخباراتی (آی اس آی) آنها پشت پرده این گفته ها، اهداف خود را پیش می برند.

بر اساس معلومات منبع، در هر روز جمعه در پاکستان ۳۲ هزار «فدایی» تولید می شود؛ چون در ۳۲ هزار مکتب غیررسمی در پاکستان هر روز جمعه مردم را به جهاد و کفر دعوت می کنند و به افغانستان می فرستند.

امان اظهار داشت که پاکستان هیچ وقت صداقت نداشته و همیشه از استراتیژی هدفمند با استفاده از طالبان، سود می برند.

با تمام این اوصاف، فصل سرما فرارسیده و مقام های حکومتی به ویژه رئیس جمهور بارها گفته بود که حال زمان مناسبی برای تقویت نیروهای امنیتی است و باید اصلاحات اساسی انجام شود.

اما با آنهم نیروهای امنیتی باید به یک هماهنگی بیشتر برسند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، از عواقب آن جلوگیری کرده و با هماهنگی بیشتر از سایه سنگین عدم هماهنگی برای سقوط دیگر مناطق کاسته شود.

Author

About Author