سالانه ۱۶ هزار افغان در اثر بیماری سرطان جان می‌دهند

وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرد که براساس آمار سازمان صحی جهانی سالانه ۱۶ هزار افغان در اثر بیماری سرطان جان شان را در دست می دهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شیوع مرض سرطان سالانه در افغانستان حدود ۲۰ هزار واقعه است و از این میان ۱۶ هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری خطرناک جان می دهند.

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه کشورکه روز چهارشنبه (۱۵ دلو) در مراسم تجلیل از روزجهانی سرطان در کابل صحبت می کرد، ‌گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از این بیماری اطلاع رسانی است که می‌تواند در جلوگیری، تشخیص به‌موقع، مداوا ومراقبت از بیماری، موثر باشد.

به گفته وی، گزراش سازمان صحی جهانی نشان می دهد که از هر ۳۵۰۰ مورد سرطان در میان زنان در افغانستان بیش از ۳۱۰۰ مورد آن سرطان سینه و بیش از ۸۰۰ مورد سرطان رحم است.

همچنین در میان مردان نیز از هر ۳۵۰۰ مورد، بیش از ۱۱۰۰ مورد سرطان معده دیده شده و بعد از آن سرطان مری بیشتر بوده است.

شماری مسئولین بخش صحی در افغانستان می گویند نبود مراکز درمان و تشخیص بیماری سرطان در کشور از مشکلات اساسی است با نبود آشنایی مردم با این بیماری، بسیاری از بیماران سرطان زمانی برای درمانش اقدام می‌کنند که سرطان به مراحل رشد خود رسیده وجلوگیری و درمان آن هم غیر ممکن می‌شود.

گفتنی است اکنون بیشتر شهروندان افغانستان برای تشخیص و مداوای سرطان مجبورند به خارج از کشور بخصوص به هندوستان بروند.

بر بنیاد آمار سازمان صحی جهان، همه ساله حدود ۱۴ میلیون نفر در جهان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که از آن جمله حدود ۸ میلیون این بیماران جان می‌دهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *